PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

A Continental az öt legnagyobb autóipari beszállító egyike 2019 augusztusában, bejelentette, hogy jelentős változásokat hajtanak végre, amelyben a belső égésű motorokról átállnak az elektromobilitásra. A bejelentés nem sokkal azután történt, hogy Dirk Abendroth lett a Continental technológiai vezetője. Dirk Abendroth korábban a BMW-nél az i3 és i8 elektromos hajtásláncáért volt felelős, majd a Byton hajtáslánc és önvezetés fejlesztési területének alelnöke volt, most pedig Continental vezetőként exkluzív interjút adott az Electreknek.,

„Az elektromos mobilitás valódi forradalom.” . mondta Abendroth, és felsorolt néhány szempontot, miért gondolja ezt. A villanymotorok alkalmazása az egyetlen lehetőség a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére. Emellett új tervezési lehetőségeket is kínál, miközben radikális váltást eredményez az autógyártásban.

Abendroth úgy véli, hogy először azok az autósok váltanak, akik elsősorban rövidebb városi ingázásra használják személygépkocsijukat, akik napi 150 km-t autóznak, lassabban fognak elektromos járműre váltani. A forradalom mindenképp megtörténik, annak ellenére, hogy jelenleg egyes fogyasztók még nem találnak vonzó elektromos megoldást.

Dirk Abendroth a Continental technológiai igazgatója a Frankfurti Autószalonon

Amikor elérkezik az a korszak, amelyben a hagyományos gyártók nem képesek teljesíteni az előírt szén-dioxid-kibocsátási szinteket, akkor kénytelenek lesznek átállítani a portfóliójukat tisztább üzemű, kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményező technológiákra. A járműipar számára ennek hatása költségek szempontjából egy forradalmi újdonság.

Abendroth nem csak a kényszerről, a lehetőségekről is beszélt az interjúban: „Az elektromos hajtóművekre való áttéréssel a járműtervezés radikálisan megváltozik, a szabadság új korszakába lép. A villanymotor lényegesen kisebb, tehát az elektromos autók tűzfala jelentős mértékben előre tolódik, így felszabadul 20-50 centiméternyi hely. Ez hatalmas különbség, ennyi van a Volkswagen Golf és a Mercedes-Benz S osztály között, és az elektromos hajtás elérhetővé teszi ezt a hatalmas különbséget.”

„A nagyobb hely kényelmesebb utasteret jelent. A villanyautókban nincs szükség különféle alagutakra, egyenes lehet a padló. Kevésbé van megkötve a tervezők keze, szabadabban helyezhetők el az ülések, eltolhatók előre-hátra vagy fel és le, sőt akár megfordíthatók és elforgathatók is lehetnek. Egy elektromos hajtáslánc bármit lehetővé tesz, felsorolhatnék akár tíz további példát, hogy mi mindent befolyásol az elektrifikáció, olyan dolgokat is, amelyeknek alapvetően semmi köze a hajtásrendszerhez.” – tette hozzá Abendroth.

Abendroth szerint az autógyártóknak sok milliárd dolláros beruházásokat kell végrehajtani egy generációváltásra, át kell állni az elektromos járművek gyártására, mert nincs visszaút. A forradalom akkor fejeződik be, amikor már az elektromos hajtásrendszerek és az ehhez kapcsolódó járműtervezési alapelvek összes szempontját figyelembe veszik a gyártás során. Egy tisztán elektromos gépkocsi gyártósora teljesen másképp néz ki, mint amelyen a belsőégésű motorok platformjait gyártják. Előrébb kerülnek a tűzfalak, nincsenek alagutak, azonban a padlóba kerül az akkumulátor. Az autó felépítése és belső kialakítása teljes mértékben eltérő. Ezért van szükségük külön gyártósorra. A hibrid és a belső égésű motorral szerelt hajtásrendszerek veszélybe kerültek, a tiszta elektrifikáció azonban nem, ehhez azonban évtizedekig tartó hatalmas, több milliárd eurós beruházásra lesz szükség. A folyamat elindult, a GM például ezen a héten 2,4 milliárd dolláros beruházást jelentett be a Detroit-Hamtramck üzemébe, ahol kizárólag elektromos autókat fognak gyártani.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.