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 Frissítés: A cikk 2021-es elektromos autó kínálattal aktualizált változata ide kattintva olvasható. Reméljük tegnap éjjel nem csak az ünnepek alatt felszedett kilók leadását fogadták meg sokan, de azt is, hogy 2020-ban körülnéznek az elektromos autó piacon, és megfontolják a váltást. A jó hír, hogy 2020-ban minden korábbinál nagyobb lesz az elektromos autó kínálat, a rossz pedig hogy sok villanyautó modellre már 2019-ben felvették az összes rendelést. De azért még így is akad majd megvásárolható elektromos autó, ezért összeszedtük, hogy miből választhatnak azok, akik 2020-ban új elektromos autót szeretnének venni.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 Az áraknál igyekeztünk az itthoni árakat Forintban, az (1,5 millió forintos) állami támogatás nélkül feltüntetni. Tehát ezek a listaárak, amiből egyes gyártók bevezető- vagy használt autó beszámítási kedvezményt adnak, és ahogy nő a kínálat, talán egyre inkább jellemző lesz az elektromos autó piacon is a hagyományosoknál megszokott flotta kedvezmény vagy egyéni alku, pl. finanszírozás esetén. A Tesla árak a Tesla honlapján szereplő árak, így azokat a magyar 27% forgalmi adóval is meg kell növelni. Amelyik típusnak még nem ismert a magyar ára, ott a német árakat adtuk meg euróban, de előfordult néhány olyan típus is, amelyeknek jelenleg csak a brit árai ismertek, ezeket fontban tüntettük fel. FRISSÍTÉS: Az új állami támogatási rendszert 2020.05.20-án bejelentették, 2020.06.15-én elindult, 2020.06.16-án pedig ki is merült a keret. Összesen 2000 járműre adtak be pályázatot, nekik segíthet a választásban a 2,5 milliós támogatásra jogosult autókat bemutató cikksorozatunk. Az autókat igyekeztünk nagyjából kategóriákba sorolni, de a megadott ártartományokat nem vettük véresen komolyan. Így több kategóriában is akadnak autók, amelyek valamiért kilógnak a megadott ártartományból. városi elektromos 5-6 millióért családi elektromos 10 millió alatt középkategóriás elektromos 10-15 millióért elektromos SUV 15-20 millióért prémium elektromos 20 millió felett elektromos SUV 20 millió felett elektromos kisbuszok, áruszállítók Bár az autóknál támogatás levonása előtti árak szerepelnek, a besorolásnál már inkább azt vettük alapul, hogy mennyiért lehet elhozni az autót. Városi elektromos autó 5-6 millió környékén Volkswagen e-UP Akkuméret: 36,8 (32,3) kWh Hatótáv (WLTP): 260 km Ár: 7 518 400 Ft A Volkswagen e-Up! a Škoda Citigoe iV és a SEAT Mii trió tagja. Ez az elektromos autó kisebb kapacitású akkuval már korábban is a piacon volt, a Škoda és a Seat változat azonban csak 2020-ban kerül a piacra. Azt gondolhatnánk, hogy a Volkswagen tesó valamiben jobb lesz, például minőségibb anyagokat, több extrát kap, azonban a konfigurátorokat áttekintve meglepően kicsi a különbség az autók között. Az akku bruttó kapacitása 36,8 kWh, amiből 32,3 kWh használható. Az autó 7,2 kW AC fedélzeti töltőt kapott, CCS szabványos töltőről pedig maximum 40 kW teljesítményű töltésre képes, amivel az üres akku kb. 1 óra alatt 80%-ra tölthető. A legnagyobb probléma az autóval, hogy a 2020-ra Magyarországra tervezett mennyiség gazdára talált. Ettől persze visszamondásból itt-ott előkerülhet még néhány példány, de a gyártó weboldalán konfigurálni már nem lehet. Škoda CITIGOe iV Akkuméret: 36,8 (32,3) kWh Hatótáv (WLTP): 260 km Ár: 6 549 349 Ft A Škoda Citigoe iV a Volkswagen e-Up! technológiáját használja, ahogy a SEAT Mii is, azonban a hármasikrek harmadik tagját Magyarországon egyelőre nem tervezik forgalmazni. Az autók között csupán minimális különbségek vannak, mint például a műszerfal mintázata, vagy az üléshuzatok. Az akku 32,3 kWh kihasználható kapacitása kb. 260 kilométer hosszú útra elegendő egy feltöltéssel. Az autó CCS Combo töltőcsatlakozót kapott, amelyen keresztül DC töltőről maximálisan 40 kW-tal tölthető, 80%-ra töltéshez kb. 1 óra szükséges. A Volkswagen e-up!-hoz hasonlóan már minden 2020-ra tervezett példány elkelt. Škoda Citigoe iV villámteszt, a legfontosabb első benyomásokkal Smart EQ Fortwo és Smart EQ Forfour Akkuméret: 17,6 (16,7) kWh Hatótáv (WLTP): 133 km Ár: 22 000 € Ez a Daimler által gyártott elektromos autó 2020-ra látványosan megújult, miközben megőrizte a Smartok hagyományos formáját. Belül új infotainment rendszert és új középkonzolt is kapott a kisautó, utóbbinak köszönhetően tágasabb lett az apró beltér. A ma már kicsinek számító akkumulátor kapacitással elsősorban városi szaladgálásra ideális autóval a kis külső méretek miatt a parkolás is kényelmes. Készül belőle cabrio karosszériaváltozat is. Opcionálisan 22 kW kapacitású fedélzeti töltővel is megvásárolható, amivel csupán 40 percet igényel a 10-80% töltés, DC töltési lehetőség azonban nincs. Kisméretű családi elektromos autó 10 millió alatt Honda e Akkuméret: 35,5 (32) kWh Hatótáv (WLTP): 220 km Ár: 11 099 000 Ft A Honda e egy retro stílusban épült prémium elektromos autó, minőségi anyagfelhasználással, az első és hátsó tengely között 50-50%-os súlyeloszlással, hátsókerék meghajtással és innovatív megoldásokkal (pl. a visszapillantó tükrök helyett kamerák és kijelzők alkalmazásával). Az autó kétféle, 136 és 154 Le teljesítményű villanymotorral lesz kapható. Honda e első személyes benyomások a Frankfurti Autószalonról Mini Cooper SE Akkuméret: 32,6 (28,9) kWh Hatótáv (WLTP): 232 km Ár: 10 500 000 Ft A BMW 2020-tól az i3 hajtásrendszerét egy kisebb akkumulátorral a napjainkban népszerű retro hullámot meglovagoló Mini Cooper karosszériájába is beépíti, ami a viszonylag kis hatótáv ellenére nagyon népszerű elektromos autó lehet, elsősorban városi és agglomerációs közlekedésre. A Minibe úgy sikerült az akku csomagot elhelyezni, hogy a csomagtér mérete a hagyományos motorral hajtott változatokkal azonos, 211 liter maradhatott. Az autóra egyértelműen jellemző a minőségi kidolgozás, igazán odafigyeltek a részletekre. Mini Cooper SE teszt Mini Cooper SE első benyomások a Frankfurti Autószalonról Renault Zoe ZE50 Renault Zoe 2019 Akkuméret: 55 (52) kWh Hatótáv (WLTP): 395 km Ár: 9 849 000 Ft A Renault Zoe az egyik legrégebben piacon lévő elektromos kisautó, amely kizárólag az európai piacra koncentrált. Közel 10 éve gyártják alapvető változtatások nélkül, igaz az eredetileg nettó 22 kWh kapacitású akku egyszer már 41 kWh-ra nőtt. 2020-ra a Renault kisautója is megújult, alapvető vonásait megőrizte, de kívül-belül egyaránt modernebb lett. Az akku még nagyobb lett, az új modell 55 kWh kapacitásából 52 áll a felhasználó rendelkezésére, amivel megelőzi a most piacra lépő kategóriatársakat. Az autó legnagyobb újdonsága a DC töltési lehetőség, mivel a korábbi változatokat csak 22 kW és 43 kW AC töltővel lehetett feltölteni. A 43 kW AC töltők a közelmúltban elkezdtek kimenni a divatból, a 22 kW teljesítmény pedig kicsinek tűnik az 52 kWh akku kapacitáshoz, így az új modell max. 50 kW teljesítményű CCS Combo DC töltőcsatlakozót is kaphat némi felárért. A többi autó közül kiemeli, hogy a legújabb Zoe is megtartotta a 22 kW AC fedélzeti töltőt. Renault Zoe R90 (41 kWh) teszt Renault Zoe R90 (41 kWh) hatótáv teszt Peugeot e-208 Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 330 km Ár: 11 400 000 Ft Az Opel Corsa-e oroszlános logóval ellátott testvérmodellje, azonos műszaki alapokkal és árképzéssel, hasonló extrákkal, így elsősorban szimpátia és kisebb felszereltségbeli különbségek alapján választhatunk a PSA csoport két új elektromos kisautója közül. A 136 lóerős villanymotor dinamikusan mozgatja a kis autót, a 330 km hatótávnak köszönhetően pedig egyértelműen nem csak városi autónak alkalmas. Peugeot e-208 teszt Opel Corsa-e Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 330 km Ár: 11 400 000 Ft Az Opel Corsa-e a Peugeot e-208 testvérmodelljeként lép piacra 2020-ban. Az 50 kWh kapacitású akkumulátorának köszönhető 330 km-es hatótávval minden bizonnyal népszerű autó lesz 2020-ban a bevezető kedvezménnyel kedvező áron megrendelhető elektromos kisautó. Kategóriájában kiemelkedő extra a LED Mátrix fényszóró, természetesen a mai villanyautókban már megszokottnak számító fejlett vezetéstámogató funkciók jelentős részét is megkapja, például a sávtartót, parkoló asszisztenst és távolságtartó tempomatot. Opel Corsa-e első benyomások a Frankfurti Autószalonról Opel Corsa-e villámteszt Középkategóriás családi elektromos autó 10 és 15 millió forint között BMW i3 Akkuméret: 42,2 (37,9) kWh Hatótáv (WLTP): 310 km Ár: 13 042 000 Ft A BMW i3 az egyik legrégebbi, változatlan külsővel, de egyre nagyobb akkumulátorral (2013-tól 22 kWh, 2016-tól 33,2 kWh, majd 2018-tól 42,2 kWh kapacitással) kapható elektromos autó. A legutóbbi frissítésnél egy erősebb, 135 kW teljesítményű villanymotor is megjelent a kínálatban az eredeti 125 kW-os mellett. A töretlen érdeklődésnek köszönhetően a BMW még néhány évig szeretné gyártásban tartani. Az autó tervezésekor létfontosságúnak tartották a kedvező fogyasztás érdekében a tömeg csökkentését, ezért az autó alumínium vázszerkezetet és szénszállal merevített karosszériát kapott. BMW i3 42 kWh (120 Ah) teszt BMW i3 42 kWh (120 Ah) hatótáv teszt Nissan Leaf vagy BMW i3 összehasonlító teszt Hyundai Ioniq Electric Akkuméret: ? (38,3) kWh Hatótáv (WLTP): 310 km Ár: 11 299 000 Ft 2020-ra néhány fontos részletében megújul az évek óta népszerű, a hatékonyság bajnokának tartott elektromos autó. Az Ioniq áramvonalas karosszériája alapvetően nem változik, az orr részen a hűtőrács lefalazása azonban megújul. A legfontosabb változás, hogy a korábbi 28 kWh kapacitású akku helyére egy nagyobb, 38,3 kWh-os kerül, ezen kívül az autó nagyobb középső képernyőt és BlueLink mobiltelefonos távvezérlő alkalmazást is kap. Hyundai Ioniq Electric 38 kWh teszt Hyundai Ioniq Electric 28 kWh teszt Hyundai Ioniq PHEV teszt Nissan Leaf 30 kWh vs. Hyundai Ioniq 28 kWh használt teszt Régi vagy új Ioniq a gyakorlatban, rövid összehasonlítás Nissan LEAF vs. Hyundai Ioniq összehasonlító teszt Nissan LEAF Akkuméret: 40 (36) kWh / 62 (58) kWh Hatótáv (WLTP): 270 km / 385 km Ár: 11 290 000 Ft / 14 190 000 Ft A Nissan LEAF az egyik legnépszerűbb, legtöbb példányban eladott elektromos autó. Vezető szerepét a korai piacra lépésnek és a villanyautók között kedvező árnak köszönheti. A 2011-2017 között gyártott változatának a külseje kissé megosztóra sikerült, a 2018-tól kapható Leaf 2.0 azonban tökéletesen belesimul az utcaképbe és a mai Nissan arculatba, messziről szinte csak a zöld rendszámról ismerhető fel, hogy környezetbarát autóval van dolgunk. 2019-ben Leaf e+ néven megjelent a nagyobb, 62 kWh akkuval szerelt változata is. Az akkumulátor hűtés hiányát sokan felróják a típusnak, azonban ez az egyik oka annak, hogy kedvező áron tudták értékesíteni a típust, így népautó lett az elektromos autók mezőnyében. Nissan Leaf 30 kWh vs. Hyundai Ioniq 28 kWh használt teszt Nissan LEAF vs. Hyundai Ioniq összehasonlító teszt Nissan LEAF 24 kWh 1. generáció használt teszt Nissan LEAF 40 kWh teszt Nissan LEAF 40 kWh hatótáv teszt Volkswagen ID.3 Akkuméret: 48 (45) kWh / 62 (58) kWh / 82 (77) kWh Hatótáv (WLTP): 330 / 420 / 550 km Ár: 30 000 / 37 000 / 45 000 € A Volkswagen 2020-ban indítja az elektromos offenzívát, aminek legfőbb eleme a sokak által nagyon várt ID.3. Bár a Volkswagen már régen forgalmaz elektromos autókat (e-UP és e-Golf), az ID.3 egy alapjaitól elektromosnak tervezett autó lesz, amely a villanyautók számára fejlesztett MEB-platformra épül. Ez a tény a vásárlók számára leginkább a tágasabb utas- és csomagtér miatt létfontosságú. Mivel az elektromos hajtás alkatrészei jóval kisebb helyet igényelnek – amennyiben az akkumulátort elrejtik a padlólemezbe – egy hasonló külső méretekkel rendelkező autó belül jóval tágasabb lehet, mint a hagyományos modellek esetében, ezért a kívülről Golf méretű ID.3 belső méretei sokak véleménye szerint a Passatot közelíti. Az ID.3 háromféle akkumulátor kapacitással lesz kapható, melyek alapvetően a hatótávolságot befolyásolják, de a nagyobb akku jobban tűri a nagyobb töltő és kisütő áramot is, azaz a nagyobb akkuhoz gyorsabb töltési lehetőség és nagyobb teljesítményű villanymotor is társul. A későbbiekben egy erősebb, sportos változat is megjelenhet, 2020-ban azonban erre még inkább ne számítsunk. Volkswagen ID.3 első benyomások a Frankfurti Autószalonról Seat el-Born Akkuméret: 62 (58) kWh Hatótáv (WLTP): 420 km Ár: 37 500 € A Seat el-Born gyakorlatilag egy Volkswagen ID.3 spanyol ruhában. Ez az elektromos autó is a Volkswagen MEB padlólemezére épül, de a műszaki alapok is teljes mértékben azonosak, azonban kissé morcosabb, sportosabb karosszéria formát és minőségibb belső kialakítást kapott. A rendelkezésre álló információk szerint a spanyol változat csak az ID.3 közepes akku méretét kapja meg, nem lesz mindhárom kapacitással megvásárolható. A piaci bevezetés 2020 közepén várható. Seat el-Born első benyomások a Frankfurti Autószalonról Peugeot e-2008 Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 310 km Ár: 31 650 £ Az Opel Corsa-e és a Peugeot e-208 hajtásrendszerét a Peugeot egy tágasabb, divatos SUV karosszériába is beépíti. A nagyobb méret miatt a hatótáv valamivel kisebb, de ezt a kb. 20 kilométert bizonyára sokan beáldozzák majd a tágasabb utastér és nagyobb csomagtér érdekében. Az e-2008 Magyarországról még nem rendelhető, de a brit árakból kiindulva nem lesz sokkal drágább, mint az e-208. Villanyautó teszt: Peugeot e-2008 Mazda MX-30 Akkuméret: 35,5 (32) kWh Hatótáv (WLTP): 200 km Ár: 11 399 000 Ft 2020 a Mazda számára is az elektromobilitás éve lehet, már nálunk is rendelhető az első elektromos autójuk. A mai mezőnyben és az autó méreteihez viszonyítva nem túlságosan nagy akku kapacitást környezetvédelmi okokkal indokolják, a Mazda szerint egy kisebb akkunak lényegesen kisebb az ökológiai lábnyoma is. Az autóból a későbbiekben terveznek konnektoros hibrid és hatótávnövelő wankel motorral kiegészített elektromos változatot is, hogy azok is megkaphassák a villanyautózás élményét a Mazdától, akik kevésnek tartják a tisztán elektromos változat 200 km hatótávolságát. Mazda MX-30 első benyomások Hyundai Kona Electric Akkuméret: 42 (39) kWh / 67,1 (64) kWh Hatótáv (WLTP): 289/449 km Ár: 11 199 000 / 12 799 000 Ft A 2019 év elején megjelenő Hyundai Kona a nagy akkunak és kedvező fogyasztásnak köszönhetően gyorsan népszerű lett, továbbra is két akkumulátor változattal kapható. 2020-ra az Ioniq-hoz hasonló kisebb frissítésen megy keresztül, így például megkapja a távoli elérést biztosító BlueLink alkalmazást is. Fontos újdonság a 11 kW teljesítményű 3 fázisú fedélzeti töltő megjelenése, amivel otthon és nyilvános AC töltőről egyaránt gyorsabban feltölthető az autó. Az opciók között megjelenik a vonóhorog is, amely egyelőre vontatásra nem, csak kerékpár szállításra használható. Hyundai Kona Electric teszt 1. rész Hyundai Kona Electric teszt 2. rész Kia e-Niro Akkuméret: 42 (39) kWh / 67,1 (64) kWh Hatótáv (WLTP): 289/455 km Ár: 11 499 000 / 13 049 000 Ft 2020 egyik leginkább várt újdonsága, hogy végre Magyarországon is megjelenik az Európában már egy éve kapható tisztán elektromos Kia e-Niro. Az autó a Hyundai Kona unokatestvére, azonban utastere és csomagtere tágasabb, mivel kb. 20 cm-rel hosszabb az autó, mint a Kona. Árban nincs jelentős különbség, így a két elektromos autó közül – a szubjektív, kinek melyik tetszik jobban szemponton kívül – leginkább a számunkra szükséges csomagtér mérete alapján tudunk választani. Kia e-Niro Mid Range teszt a családapa szemével Kia e-Niro Long Range teszt Tesla Model 3 Akkuméret: 55 (50) kWh / 75 (74) kWh Hatótáv (WLTP): 409 / 560 km Ár: 40 380 – 53 780 € + ÁFA Végre már Magyarországra is rendelhetők a Teslák követlenül a Tesla honlapjáról 2020 tavaszi szállítással, és a Tesla térképére felkerült egy Budapesti szerviz is „hamarosan” státusszal, addig pedig külföldi átvétellel vagy magyarországi gépjármű finanszírozással foglalkozó cégek segítségével vásárolhatunk Teslát. A Model 3 a legkisebb Tesla, amely többféle akkumulátor kapacitással és többféle teljesítménnyel megvásárolható. Mivel ez az autó került legkésőbb piacra, számos újdonságot ez a típus kapott meg elsőként, például gyorsabban tölthető, mint a korábban piacra dobott Model S és Model X. Az áramvonalas formának és hatékony hajtásrendszernek köszönhetően az egyik leghatékonyabb elektromos autó, így a mai mezőnyben hatótávban nincs sok ellenfele. A szedán kialakítás miatt sokan panaszkodnak arra, hogy bár tágas a csomagtartó, bepakolni a kis nyílás miatt nehézkesebb. Az első példányoknál elég sok minőségi kifogásról lehetett olvasni, de mostanra ezek többségét sikeresen orvosolták. Polestar 2 Akkuméret: 78 (75) kWh Hatótáv (WLTP): 500 km Ár: 59 000 € A 2020 elején gyártásba kerülő Polestart 2 a Tesla Model 3 komoly konkurenseként lép piacra. Az autó szakít a hagyományos értékesítési modellel, így közvetlenül a Polestar honlapján rendelhető meg, de folyamatban van a bemutatóterem-hálózat kiépítése is, ahol az autó megtekinthető és az alkalmazottaktól további információ is beszerezhető. Az autó 300 kW-os teljesítményét összkerékhajtás továbbítja az utakra, ezen kívül másfél tonnás vontatási kapacitást is kap, ami kiemelkedő érték az elektromos autók között. Középkategóriás elektromos SUV 15 és 20 millió forint között Tesla Model Y Tesla Model Y (forrás: Tesla) Akkuméret: 75 (74) kWh Hatótáv (WLTP): 540 km (becsült) Ár: 56.000 – 68.000 € (németországi ár) A Model Y a Model 3 alapjaira épített SUV, amely bár az alkatrészek jelentős része megegyezik a műszaki alapokat kölcsön adó Model 3 típussal, mégis jóval tágasabb utas- és csomagtérrel rendelkezik majd, még 7 üléses változatban is gyártani fogják. A sorozatgyártás egyelőre nem kezdődött meg, de minden jel arra mutat, hogy még 2020-ban az európai vásárlók is hozzájuthatnak. Várhatóan az akkumulátor kapacitás és a felszereltség nagyon hasonló lesz a Model 3-hoz, a WLTP hatótáv és a pontos árak csak később derülnek ki. Ford Mustang Mach-E Ford Mustang Mach-E Akkuméret: 75,7 / 98,8 kWh Hatótáv (EPA): 368-480 km Ár: 46 900 – 66 800 € (németországi árak) A Ford úgy döntött, hogy felhasználja a legendás Mustang nevet az első alapoktól elektromosnak tervezett autójához, annak ellenére, hogy az autó nem egy klasszikus sportszedán, hanem egy erős SUV. A 2019 őszén bemutatott autó 2020-ban Európába is megérkezik, bár csak limitált darabszámban és a legerősebb, GT felszereltséget csak 2021-re ígérik. Az autó legfontosabb jellemzői a tágas utas- és csomagtér, két villanymotoros összkerék-hajtás és villanyautós dinamizmus, 5 másodperc alatti 0-100 km/h sprinttel. Az európai és magyar ára egyelőre nem ismert, a WLTP hatótávot is csak a nagy akkus, takarékos változatra adtak meg: akár 600 km. Volvo XC40 Recharge Akkuméret: 78 (75) kWh Hatótáv (WLTP): 425 km Ár: 59 900 € A Volvo Recharge típusjelzéssel különbözteti meg a részben vagy tisztán elektromos meghajtású autóit a jövőben. Az első tisztán elektromos autó az XC 40 Recharge, amely egy divatos és tágas SUV, viszonylag nagy akkumulátorral, amely a mai mezőnyben megfelelő hatótávot tesz lehetővé. A Volvo nem is titkolta, hogy az akku kapacitás meghatározásakor a Tesla Model 3 adta az elvárásokat. Az összkerékhajtású autót két villanymotor hajtja, melyek összteljesítménye 408 Le, ami több, mint elegendő a felszereltségtől függően 2150-2250 kg tömegű SUV mozgatásához, így a 0-100 km/h gyorsuláshoz mindössze 4,9 másodperc szükséges. Az autó a Google együttműködésének köszönhetően Android alapú infotainment rendszert és Over-the-Air frissítést is kap, így a Google Assistant és a Google Maps folyamatosan frissül majd. Prémium elektromos autó 20 millió forint felett Porsche Taycan 4S / Turbo / Turbo S Akkuméret: 79,2 (71) kWh / 93,4 (83,7) kWh Hatótáv (WLTP): 407 / 412 / 450 km Ár: 185 000 € A 2019-es Frankfurti Autószalon egyik legnagyobb újdonsága a Porsche Taycan volt. A Porsche első tisztán elektromos autója egy 4 üléses sportos szedán, melynek ára ugyan borsos, ezért azonban kiemelkedő minőséget kap a vásárló, a Porsche pedig sosem volt, és nem is akar népautó lenni. Az autó kiszállítása már megkezdődött, de a gyártás 2020-ban fog felpörögni. Porsche Taycan első benyomások a Frankfurti Autószalonról Tesla Model S Akkuméret: 100 (95) kWh Hatótáv (WLTP): 593/ 610 km Ár: 73 480 – 86 580 € + ÁFA A Tesla Model S a Tesla legrégebben piacon lévő autója, amely már egy komolyabb ráncfelvarráson is átesett. 2019-ben a Raven változattal javult a hatékonyság, jövőre pedig a Plaid változat is megjelenhet, nagyobb teljesítménnyel. 2020 tavaszi átvétellel már Magyarországra is közvetlenül rendelhető a Tesla honlapjáról és remélhetőleg a budapesti szerviz is megépül, hogy egy átnézésért vagy javításért ne kelljen Ausztriába vinni az autót. A Teslák legnagyobb előnyét a dinamikusan fejlődő Supercharger hálózat jelenti. Mivel ezek az autók (megfelelő adapter használatával) ma már CHAdeMO és CCS szabványú egyenáramú töltőknél egyaránt tölthetők, így a legtöbb nyilvános töltőpont a Tesla tulajdonosoknak áll rendelkezésére. Prémium SUV 20 millió forint felett Jaguar I-Pace Akkuméret: 90 (84,7) kWh Hatótáv (WLTP): 470 km Ár: 25.000.000 Külső mérete alapján inkább az előző kategóriába illene, de tágas, prémium beltere, illetve ára miatt jobb helyen van ezek között az autók között. Az I-Pace egy alapjaitól elektromosnak tervezett autó, ami más meghajtással nem is készül. Ennek köszönhetően a mérnökök rugalmasan gazdálkodhattak a rendelkezésre álló térrel, így a Jaguar I-Pace egy nagyon kényelmes, kellemes autó lett. Ha kell SUV, de ha a futómű magasságát alacsonyra engedjük, akkor inkább sportautó. Jaguar I-Pace teszt Audi e-tron 50/55 quattro Audi e-tron Akkuméret: 71 (64,7) kWh / 95 (86,5) kWh Hatótáv (WLTP): 280 km / 370 km Ár: 28 475 940 Ft Az Audi első, kizárólag tisztán elektromos meghajtásúnak épített, sorozatgyártású modellje. A forgalmazása 2019-ben kezdődött, de 2020-ban is egy igazán friss modellnek számít. Az Audi teljesen új platformot fejlesztett az e-tron számára, a gyártás pedig egy Brüsszelben kialakított gyárban zajlik. Az SUV formából adódó viszonylag magas fogyasztást 150 kW-os maximális teljesítményű töltéssel kompenzálja. Külön érdekesség, hogy ezt a magas töltési teljesítményt a töltési folyamat egy igen széles sávjában képes tartani, így a Nyugat-Európában már elterjedt ultranagy teljesítményű töltőkön igazán kényelmes utazó autó. Audi e-tron 55 quattro teszt Audi e-tron 55 quattro hatótáv teszt Audi e-tron Sportback 50/55 quattro Audi e-tron Sportback Akkuméret: 71 (64,7) kWh / 95 (86,5) kWh Hatótáv (WLTP): 290 km / 385 km Ár: 71.000 € / 83.000 € A 2019-ben megjelent Audi e-tron kissé hatékonyabb, sportosabb változata, amire az Audi SUV coupe néven hivatkozik. Ugyanarra a technológiára épül, mint az e-tron, és ugyanúgy kapható lesz 50-es és 55-ös verzióban 71 illetve 95 kWh-s akkumulátorral, de az áramvonalasabb formának köszönhetően mindkét Sportback változat néhány százalékkal nagyobb hatótávra lesz képes. Az e-tron Sportback jól illeszkedik a manapság divatos sportos SUV-k sorába, így akár még az eredeti e-tronnál is sikeresebb lehet. Az elektromos autó forgalmazása várhatóan valamikor 2020 első felében indul. Mercedes-Benz EQC Akkuméret: 85(80) kWh Hatótáv (WLTP): 417 km Ár: 26 294 080 Ft A Mercedes-Benz EQC egy közepes méretű SUV, azaz abban a kategóriában versenyez, ahová a legtöbb gyártó az első elektromos autóját pozicionálja, így viszonylag sok ellenféllel kell megküzdenie. Legfontosabb vetélytársa talán a kicsivel nagyobb Audi e-tron, amivel a zajszigetelést és a minőségi anyagok felhasználását tekintve egyaránt erős vetélytársai egymásnak. Gyakori hosszú távú utazásokra az Audi a gyorsabb DC és AC töltésének köszönhetően talán kicsit jobb esélyekkel indul. Mercedes-Benz EQC teszt Tesla Model X Akkuméret: 100 (95) kWh Hatótáv (WLTP): 487 / 507 km Ár: 78 580 – 90 480 € + ÁFA A Tesla Model X a Model S nagytestvére, egy hatalmas 7 személyes SUV. A műszaki alapjai azonosak a Model S-sel, azonban a nagyobb karosszéria miatt a fogyasztása valamivel nagyobb, így a hatótávolsága természetesen kisebb: a nagyobb teljesítményű Performance változat 487, a Long Range pedig 507 km-re jut a WLTP mérési ciklus szerint. Az X változat legérdekesebb stílusjegye a felfelé nyíló hátsó ajtók. Ahogy a Model 3 és Model S típusok, a Model X is rendelhető Magyarországra is, közvetlenül a Tesla honlapjáról, igaz csak 2020 tavaszi átvétellel. A Teslások várakozásai szerint Budapesten megépül egy szerviz is, így hamarosan már nem kell Ausztriáig utazni, ha bármi gond van az autóval. A Teslák legnagyobb előnyét a dinamikusan fejlődő Supercharger hálózat jelenti. Mivel a Teslák (megfelelő adapter használatával) ma már CHAdeMO és CCS szabványú egyenáramú töltőknél egyaránt tölthetők, így a legtöbb nyilvános töltőpont a Tesla tulajdonosoknak áll rendelkezésére. Elektromos kisbuszok, áruszállítók Mercedes-Benz EQV Mercedes-Benz EQV Akkuméret: 100 (90) kWh Hatótáv (NEDZ): 405 km Ár: ? Ft A mikrobuszok kategóriájában eddig csak néhány viszonylag kis akkuval ellátott áruszállító volt a kínálatban, amely belvárosi csomagszállításhoz, „postásautónak” tökéletes, de 8-9 személy hosszabb távú utazására nem kapható még elektromos alternatíva. A Mercedes-Benz EQV törheti meg a jeget, amely az ígéretek szerint még 2020-ban piacra lép, bár elég sok az ismeretlen, többek közt a WLTP hatótávot és az árát sem tudjuk még, így nem lenne meglepő, ha kicsit késne a modell piaci bevezetése is. Nissan e-NV200 Akkuméret: 40 (38) kWh Hatótáv (WLTP): 200 km Ár: 11 938 000 Ft A Nissan e-NV200 alapvetően egy kisáruszállítónak készült hagyományos motorral hajtott jármű elektromos változata, amelybe néhány módosítással a Nissan Leaf hajtásrendszere került be. Legfontosabb eltérés a Leafhez képest, hogy az akku léghűtést is kapott, aminek hatékonyságát rontja, hogy kizárólag töltés közben, de csak bekapcsolt autónál működik a hűtőrendszer, azaz menet közben, vagy a töltő magára hagyott, kikapcsolt, bezárt autó nem hűti az akkut. A piacon szinte egyedüliként 5 és 7 személyes, ablakos kivitelben is kapható, így ha egy nagy család elektromos autóra váltana, de a Tesla Model X túl drága nekik, akkor az egyetlen lehetőségük az e-NV200 Evalia kivitele. Hosszú utazásoknál hátrányos lehet, bár a hatótávnak bizonyára jótékonyan hat a 123 km/h-ra korlátozott végsebesség. Opel Vivaro-e Opel Vivaro-e Akkuméret: 50 (?) kWh / 75 (?) kWh Hatótáv (WLTP): 200 / 300 km Ár: ? Ft A személyautók mellett az elektromos áruszállítók mezőnye is erősödik az előttünk álló évben, így piacra lép az Opel Vivaro-e a Peugeot e-Expert mellett. Az 50 kWh kapacitású akkumulátorral még inkább városi és agglomerációs áru- és csomagszállításra ideális, de a nagyobb akkus változat 300 km-es WLTP hatótávja már hosszabb utakra is megfelelővé teszik. Az elektromos Vivaro 2020 második felében léphet piacra, az ára egyelőre nem ismert. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!