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
auto
2024. 10. 12. szombat

Az orrunk előtt rejtegetik a Model Y legdurvább húzását

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

Van úgy, hogy két ember kapcsolata kicsit rázósan indul, az egyik beszól a másiknak, később mégis mindketten kölcsönösen elismerik, tisztelik egymást, a végén pedig még elismeréssel is adóznak a másik előtt. Nem, ezt nem J.Lo legújabb hollywoodi romkomjának plakátjáról szedtem, hanem Elon Musk és Sandy Munro, a detroiti öregfiú kapcsolatáról jutott eszembe.

Sandy Munro. Forrás: Youtube / Autoline Network

És, hogy ez miért jutott eszembe a Model Y-ról? Nos Musk mostanában feltűnően sokat utalgat arra, mennyire le fog nyűgözni valakit a legújabb Tesla konstrukciója. A legutóbbi pénzügyi jelentés kapcsán pedig már gyakorlatilag az orrunk elé is tolta a rejtvény megfejtését.

Idióták tervezték

– gyakorlatilag ez volt Munro véleménye amikor meglátta a Model 3 lebontott karosszériáját. Már párszor visszaidéztük azt az Autoline podcast interjút, ahol erről beszélt a szakember, akinek cége a Munro & Associates abból és, hogy autók, gépek, harci járművek felépítését elemzi, darabjaira bontja és visszafejti őket, aztán megmondja a gyártónak – vagy a megbízó versenytársnak – hol vannak a hibák és az erények, min lehetne még javítani.

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

A lebontott Model 3. Forrás: Motortrend

Így történt ez az egyik első Model 3-mal is, amit Munroék két éve szétkaptak és több száz oldalon elemeztek. A sarkos kijelentések az autó vázáról hangzottak el, ami szerintük túl lett komplikálva.  Munro később nagy csodálattal beszélt a Tesla elektronikájáról, akkumulátoráról, hajtásláncáról és úttartásáról, amiket messze a versenytársak előtt lát, sőt még Muskot is zseninek nevezte, de a kocsi vázával nem volt kibékülve. Túl sok volt az erősítés, és túl sok különböző anyagot raktak össze a súlycsökkentés érdekében, de ennek csak az lett az eredménye, hogy az autó a kelleténél pont nehezebb lett. Kedvenc példája a Model 3 fara volt, ami megannyi külön elemből állt ezzel lassítva a gyártási folyamatot és okozva sok panelhézagot is.

Fordulat

Hogy ez mennyire igaz volt azt maga Elon Musk is elismerte később. A karosszéria egyébként ettől még remek szilárdságú és a törésteszteken is vezeti a ranglistát, de ami a gyárthatóságot illet, hát, saját magukat lőtték lábon.

A Model Y pont ezen változtat, mégpedig radikálisan.

Musk már a Third Row Podcast két órás interjújában is elejtett egy félmondatot, aztán a mostani pénzügyi jelentés utáni konferencia híváson is megismételte azt szóról-szóra: pár megoldásunk nagyon fog tetszeni egyeseknek, akik majd azért veszik meg a Model Y-t, hogy visszafejtsék megoldásait.

Musk az egyik legutóbbi Munro interjúra válaszul azt twittelte, hogy a szakembernek mind a kocsijaik erényeit, mind hibáit illetően rendkívül pontos meglátásai vannak és szerinte nagyon fog tetszeni neki a Model Y. Így egyértelmű, hogy a legutóbbi két utalása is erre vonatkozott és egy kikacsintás volt.

Tesla Model Y karosszéria üzem Fremontban

Ha pedig megnézzük a pénzügyi jelentésbe fűzött képeket a Model Y gyártósoráról, akkor egyszerre nyilvánvaló lesz a turpisság: bizony megcsinálták amit már egy ideje pedzegetnek: jelentősen átalakult az autó szerkezetének gyártása.

70 -> 1

Musk már korábban említette, hogy az egyik legfontosabb újítás amit terveznek a Model 3 eredeti verziójához képest az az autó farának egyszerűsítése. Mármint a szerkezeté. Ez ugyanis jelenleg 70 (!) külön darabból áll, de a cél, hogy első lépésben csak 4, később pedig egyetlen elemben préseljék azt ki. Ez a megoldás először a Model Y-ban jelenhet meg, de aztán várhatóan megtalálja az útját a 3-as frissítésébe is, hiszen a két autó alkatrészei 76%-ban megegyeznek.

Tesla Model Y karosszéria üzem Fremontban

Hogy ezen az úton pontosan hol járnak azt nehéz megmondani, de az tisztán látszik, hogy valamelyik célt már elérték a kettő közül. A jelentésbe rakott képek szinte már-már szemtelenül tolják az arcunkba az autó szerkezeti elemeit és 2 kép is van ami kívülről, illetve belülről mutatja az autó farát, ami immár nem 70 darabból van összehegesztve.

Tesla Model Y karosszéria üzem Fremontban

Ez mindenképpen jelentős előrelépés lesz a kocsi gyártási sebessége szempontjából, de szinte biztos, hogy az egész szerkezeten végigvonuló új hozzáállás a súlyra is rendkívül jó hatással van. Egyelőre ugyanis nem tudunk róla, hogy nagyobb aksit kapna a Model Y, mint a 3-as, Tibor ki is számolta, hogy a közzétett fogyasztási adatok alapján bizony ugyan úgy 77 kWh körül mozog a Long Range felhasználható kapacitása, mint a szedánnál. Természetesen biztos, hogy maga a hajtáslánc is tovább fejlődött, hiszen erre is utalgattak a cég vezetői, azonban a súlycsökkentés is valószínű ha tudjuk, hogy az eredeti tervekhez képest ugyanakkor aksiból 12%-kal nagyobb hatótávot préseltek ki.

Tovább is van

Akkor mondom még. Bár a fotókon nem látszik, az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy vajon sikerült-e implementálniuk azt a forradalmi vezetékezést a Model Y-nál, amitől azt várják, hogy pár kilométerről pár száz méterre csökkenjen az autó kábelezésének hossza.

A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek

A merev kábelrendszer csatlakozásai. Forrás: Electrek

A fejlesztés nem csak súly és költségcsökkentéssel jár, de ennek köszönhetően mind az autó gyártása, mind javítása egyszerűbb lehet. Az új kábelek ráadásul valami merev kialakítással készülnek majd, ezért emberek helyett robotok is be tudják majd őket helyezni a helyükre.

A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek

A Tesla új kábelrendszerének szabadalma. Forrás: Electrek

És, hogy mi mindent rejt még az Y? Nos, az autó kiszállításai még idén márciusban megkezdődnek és ha a Tesla tartja magát a jó szokásához, akkor egy látványos átadó keretében Musk majd megosztja velünk a többi érdekességet is.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.