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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Egy teljesen új villanyautót mutatott be a Jaguar Land Rover, ám a Project Vector abszolút idegen a vállalatcsoport termékpalettájától: az egyéni autózás helyett a fenntartható városi közlekedésre helyezi át a hangsúlyt, s az autógyártó eddigi legnagyobb ugrását testesíti meg a Destination Zero, azaz a nulla kibocsátású, baleset- és dugómentes mobilitás felé. Annak ellenére, hogy a projektről ez idáig semmit nem hallhattunk, az évek óta tartó titokban történő fejlesztésnek köszönhetően az önvezetésre is képes jármű műszakilag annyira fejlett, hogy a JLR a jövő évben már meg is kezdheti tesztelését Coventry közútjain az Egyesült Királyságban.

A brit hatóságok nem vacakolnak sokat, ha az önvezető technológiával foglalkozó cégek támogatásáról van szó, nemrég a Nissan és a HumanDrive sofőr nélküli LEAF-je több mint 350 kilométert tett meg a töltési folyamatok kivételével teljesen emberi segítség nélkül, és a Jaguar Land Rover fejlesztését is a jövő mobilitásához vezető „élő laboratóriumként” emlegetik.

A Project Vector funkcióját tekintve ugyanolyan elektromos egyterű, amellyel számos gyártó képzeli el a városi személy-, és áruszállítás jövőjét, azt leszámítva, hogy a mostanság mutogatott koncepciókkal ellentétben ebben a járműben még van kormány és pedál. A Warwicki Egyetemmel közösen fejlesztett padlólemez moduláris, gördeszka formájú, ami lehetővé teszi a rugalmas használatot, így az utazókabin egyéni, illetve utazásmegosztó célra is berendezhető, valamint a last-mile kiszállításokhoz alkalmas csomagtérré is változtatható.

Nem kizárt, hogy ez a platform jelentős versenyelőnyt ad a brit gyártónak – a Hyundai például két start-up vállalattal is megegyezett, hogy ugyanilyen gördeszka-padlólemezeikre építsenek különböző célú és kialakítású elektromos járműveket. A hajtáslánc specifikációit a JLR nem részletezte.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.