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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

370 kilométert tett meg közúton majdnem teljesen önállóan egy első generációs Nissan Leaf az Egyesült Királyságban. A japán vállalat cranfieldi műszaki központjától a sunderlandi autógyáráig tartó úton két mérnök gyűjtötte az adatokat a villanyautó működéséről, akik kizárólag akkor vették át az irányítást a mesterséges intelligenciától, amikor a járművet a töltőállomásokhoz kormányozták. Erre négy alkalommal került sor az utazás során, minden bizonnyal a teljes önvezetéshez szükséges szoftverek és hardverek energiaigénye miatt, hiszen alapvetően a 30 kWh-s aksi közel 200 kilométerre elegendő hatótávot biztosítana, így akár egy, vagy két töltés is elegendő lenne. Arról sajnos nem tett közzé adatot a projektért felelős HumanDrive, hogy mennyi idő alatt sikerült teljesíteni a távot, mekkora átlagsebesség és fogyasztás mellett.

A brit kormány által támogatott, és a Nissan Europe által vezetett konzorcium bemutatója volt az eddigi leghosszabb és a legösszetettebb önvezető technológiai projekt az országban – a GPS-szel, radarral, LIDAR-ral, és kamerákkal felszerelt LEAF-nek körforgalmakkal, autópályával, valamint teljesen jelöletlen, a rendszer számára támpontként szolgáló útburkolati jel és járdaszegély nélküli utakkal is meg kellett birkóznia.

A szakértők közel 30 hónapon át dolgoztak az önvezető rendszer „betanításán”, mely a betáplált adatok alapján képes önállóan döntést hozni a forgalomban. A projekt lebonyolítása nem volt olcsó, a kormány és a kilenc partner összesen 13,5 millió fontot, azaz több mint 5,3 milliárd forintot tett félre erre a célra, ám a résztvevők szerint ez a sikeres, balesetmentes kivitelezés létfontosságú volt ahhoz, hogy a döntéshozók magabiztosabban dönthessenek a későbbiekben a sofőr nélküli járművek forgalomba helyezéséről.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.