PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 10. kedd

370 kilométert tett meg közúton majdnem teljesen önállóan egy első generációs Nissan Leaf az Egyesült Királyságban. A japán vállalat cranfieldi műszaki központjától a sunderlandi autógyáráig tartó úton két mérnök gyűjtötte az adatokat a villanyautó működéséről, akik kizárólag akkor vették át az irányítást a mesterséges intelligenciától, amikor a járművet a töltőállomásokhoz kormányozták. Erre négy alkalommal került sor az utazás során, minden bizonnyal a teljes önvezetéshez szükséges szoftverek és hardverek energiaigénye miatt, hiszen alapvetően a 30 kWh-s aksi közel 200 kilométerre elegendő hatótávot biztosítana, így akár egy, vagy két töltés is elegendő lenne. Arról sajnos nem tett közzé adatot a projektért felelős HumanDrive, hogy mennyi idő alatt sikerült teljesíteni a távot, mekkora átlagsebesség és fogyasztás mellett.

A brit kormány által támogatott, és a Nissan Europe által vezetett konzorcium bemutatója volt az eddigi leghosszabb és a legösszetettebb önvezető technológiai projekt az országban – a GPS-szel, radarral, LIDAR-ral, és kamerákkal felszerelt LEAF-nek körforgalmakkal, autópályával, valamint teljesen jelöletlen, a rendszer számára támpontként szolgáló útburkolati jel és járdaszegély nélküli utakkal is meg kellett birkóznia.

A szakértők közel 30 hónapon át dolgoztak az önvezető rendszer „betanításán”, mely a betáplált adatok alapján képes önállóan döntést hozni a forgalomban. A projekt lebonyolítása nem volt olcsó, a kormány és a kilenc partner összesen 13,5 millió fontot, azaz több mint 5,3 milliárd forintot tett félre erre a célra, ám a résztvevők szerint ez a sikeres, balesetmentes kivitelezés létfontosságú volt ahhoz, hogy a döntéshozók magabiztosabban dönthessenek a későbbiekben a sofőr nélküli járművek forgalomba helyezéséről.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.