Érdekességek a Volkswagen ID.3 kézikönyvéből

Közeledik a nyár, a Volkswagen pedig nyárra ígérte az első ID.3 példányok átadását. A korábbi hírekből tudjuk, hogy az autó szoftverein az utolsó pillanatig keményen dolgoznak a fejlesztői. Az egyéb csapatok sem tétlenkednek, így az autó használati útmutatója is közeledik a kész verzióhoz. Egy német Youtuber, Chris, a Battery Life nevű csatorna tulajdonosa emailben kapott egy ID.3 modellhez tartozó alvázszámot, amivel a Volkswagen weboldalán bejelentkezve sikerült átnézni az autó kézikönyvét. Sajnos pdf letöltési lehetőséget nem talált, így mi csak az ő videóiban tudjuk áttekinteni az érdekesebb újdonságokat.

A témában két videó is megjelent, egy 2 órás online streaming során a teljes kézikönyvvel megismerkedhetünk, de egy rövidebb összefoglalót is készített az általa fontosabbnak tartott részletekről, ebben a cikkben az utóbbit foglaljuk össze.

Képernyők, Head-Up-Display és videó mód

A videó elején megtudjuk, hogy az autó hátsó lökhárítójának oldalsó részére is kerülnek radarok, melyek a keresztirányú forgalom figyeléséhez, valamint parkoláskor az oldalsó akadályok távolságának méréséhez hasznosak. Ezt követően a kormány mögötti képernyőről, a szélvédőre vetítő HUD (Head-Up-Display) és a központi infotainment kijelzőről kapunk egy rövid áttekintést.

A kormány mögötti kijelzőn többféle üzemmód, pontosabban megjelenítési mód közül választhatunk. Az áttekintő nézetben a jármű bekapcsolása előtt láthatjuk a fontosabb adatokat, pl. futott kilométer, töltöttségi szint és hatótávolság. Az alap képernyőn a vezetéstámogató rendszer információit, a sebességünket és a navigáció utasításai jelennek meg. A vezetéstámogató rendszerek nézetben a navigációs rendszer utasításai nem, csak a sebesség és az aktív vezetéstámogató funkciók láthatók. A navigációs módban pedig a térkép és az útvonalra vonatkozó utasítások láthatók a pillanatnyi sebességen kívül, a vezetéstámogatásra vonatkozó információkat a rendszer elrejti.

A képernyőn hatalmas számjegyekkel láthatjuk a pillanatnyi sebességet, alatta pedig az akkumulátor töltöttségét követhetjük figyelemmel. Ennek érdekessége, hogy csak a hátralévő kilométereket látjuk, a százalékos akku szint csak akkor jelenik meg, amikor az autó már pirossal jelzi, hogy fogy az áram. A hatótávolság és az akku töltöttség kijelzése alatt kék és zöld sáv jelzi a motor pillanatnyi teljesítményét vagy lassításkor visszatöltés erősségét. A sávok elérhető tartománya változik például az akku hőmérsékletétől függően, hideg akku esetén a maximális teljesítményt és visszatöltést korlátozza a rendszer az akku védelme érdekében.

A központi infotainment kijelző 10″ TFT képernyővel rendelkezik, melynek felbontása HD, azaz 1280 x 720 pixel, természetesen érintésérzékeny, valamint gesztusokkal is vezérelhetjük.

Az autóba beépítettek egy videó módot, amivel álló helyzetben külső adathordozóról vagy streaming szolgáltatóról filmet nézhetünk. Amennyiben elindulunk az autóval, biztonsági okokból csak a hang hallható.

Kétféle hangrendszerből választhatnak a vásárlók, az egyik 3-5, a másik akár 9 hangszóróval rendelkezik.

A HUD két területtel rendelkezik, az alsó kisebb mezőben a szokásos információk jelennek meg, a felső, nagyobb területen pedig az Augmented Reality funkció jeleníti meg például a kék nyilakkal, hogy az adott kereszteződésben merre kell fordulnunk. Az Augmented Reality funkciót bemutató videót korábban már közöltünk.

Világítás

Az autó fényszórója rendelkezik kanyarkövető funkcióval, amelynek van egy dinamikus beállítása is. Utóbbi esetében a kanyarkövetés csak az AUTO beállítással működik és 10 km/h alatti sebességnél kikapcsol. Az autó a távolsági fényszórót is önműködően vezérli. Kamera figyeli a szembe jövő autóstársakat és a vakításuk megelőzése érdekében kitakarja a fényszóró kritikus részeit. A hazakísérő fény megvilágítja a leparkolt autó környezetét néhány másodpercig, ugyanígy az autóhoz érkezve a világítás bekapcsol, sötét környezetben megkönnyítve az autóba bepakolást, beszállást.

A belső tükör természetesen automatikusan elsötétedik, ha a mögöttünk haladó autó fényszórója vakítaná a járművezetőt, de kézzel is átbillenthetjük a tükröt. A külső tükrök beállítása szinkronizált, ami azt jelenti, hogy a bal oldali tükör beállításakor az autó jobb oldali külső tükröt is igyekszik megfelelően testre szabni. Parkoláskor a külső tükröket az autó becsukja.

Hűtés, fűtés és szellőztetés

Az autó légkondicionálója a szokásos funkciókkal rendelkezik, azaz szabályozhatjuk a ventilátor fordulatát, választhatunk a friss levegő beengedése és a belső keringetés között és meghatározhatjuk a légáramlás irányát. Az okos klímaberendezést (Smart Climate) az infotainment képernyőről vezérelhetjük. Itt olyan funkciókat érhetünk el, mint szélvédő jég- és páramentesítés, a lábak vagy a kormány melegítése, valamint rövid időre megnövelhetjük a fűtés vagy a hűtés teljesítményét, amit később a rendszer automatikusan visszaállít a korábbi beállításra.

Az Air Care menüpont aktiválásakor a beáramló levegő egy antiallergén szűrőn halad át, ezzel csökkentve a jármű belsejébe jutó szennyező részecskéket és polleneket. A rendszer képes automatikusan belső keringetésre kapcsolni, amennyiben túl sok szennyező anyagot érzékel a külső levegőben, majd ha tisztább helyre értünk az autó visszavált a külső friss levegő bevezetésére.

Az autó természetesen rendelkezik állófűtés/állóklíma funkcióval is, amely nem csak programozással vagy távvezérléssel működtethető, de egy olyan üzemmódja is van, amikor a jármű nyitásakor azonnal működni kezd a légkondicionáló. Az állóklíma ez utóbbi funkció esetében 30 perc után, a programozott hűtés/fűtés esetén pedig 15 perc után, illetve alacsony akku töltöttség esetén kikapcsol, ha mégsem indultunk el az autóval.

Vezetéstámogató funkciók és használati mód

Az autóban négy vezetési stílusból választhatunk, ezek az Eco, a lehető legtakarékosabb, a Comfort, amit a gyártó a mindennapokra ajánl, Sport, ami nem szorul magyarázatra, valamint az Individual, azaz testre szabott mód, amelyben az egyes beállításokat saját magunk választhatjuk ki.

Az autó rendelkezik egy gazdaságos vezetést támogató Eco Assistance funkcióval, amely egyrészt utasításokat ad a járművezetőnek, hogy mit érdemes tenni a fogyasztás csökkentéséhez. Ebben az üzemmódban az autó megnöveli a visszatöltés erősségét a gyorsítópedál felengedésekor, így ritkábban kell a fékpedált használni a lassításhoz, anélkül, hogy B fokozatba kapcsolnánk az irányváltó kart.

A sebességhatároló funkció figyeli a sebességkorlátozó útjelző táblákat és ezeknek megfelelően csökkenti a maximális sebességet. Az ID.3 rendelkezik a mai autókban már megszokott sávtartó és sebességtartó funkciókkal. Az utazási asszisztens (Travel Assist) funkció érdekessége, hogy ezt kiválasztva nem nekünk kell elindulásra ösztökélni az autót, miután az adaptív tempomat megállít egy előttünk haladó autó megállása miatt. Amikor a forgalom újra elindul, ebben a módban az autónk automatikusan el fog indulni, kivéve, ha túlságosan hosszúra nyúlt a megállás.

Az autó képes önműködően sávot váltani, ha utolérünk egy lényegesen lassabban haladó járművet. Természetesen ez a funkció csak autópályás közlekedésnél használható, amennyiben 90 km/h sebességnél gyorsabban haladunk.

A Park Assist Plus funkció használatával az ID.3 megkeresi a parkolóhelyet és automatikusan leparkol a kiválasztott helyre. Elinduláskor pedig a korábban már említett hátsó keresztirányú forgalom figyelő radar segít.

Frissítések

Az útmutató említ egy We Upgrade nevű funkciót, amivel a későbbiekben további funkciókat vásárolhatunk az autóhoz, de ezek részletei egyelőre nem ismertek.

Távvezérlés és töltés

Az autóhoz természetesen távvezérlő mobiltelefonos alkalmazás is jár, bár az útmutató megemlíti, hogy ez a szolgáltatás nem minden jármű és ország esetében használható, vagy a funkcionalitása korlátozott lehet. A szolgáltatásnak két szintje létezik, a We Connect esetén vezetési adatokat, a jármű állapotát, a parkolás helyét és a szervizlátogatás időpontját ellenőrizhetjük. A We Connect Plus verzióval beprogramozhatjuk az indulási időt, távvezérelhetjük a töltést, a légkondicionálót, Apple Music és internetes rádió szolgáltatásokat vehetünk igénybe, töltőpontokat kereshetünk, távolról nyithatjuk vagy bezárhatjuk az autót, online térképfrissítést végezhetünk, útvonalat tervezhetünk, közlekedési információkat tudhatunk meg vagy akár parkolóhelyeket kereshetünk.

Az autóban lévő internetet a beépített Wi-Fi hotspot segítségével akár 8 eszközzel megoszthatjuk.

Az autó a töltéshez számos beállításra kínál lehetőséget, 50-100% között korlátozható a maximális töltöttségi szint, otthoni töltésnél korlátozható a töltőáram, időzített töltés esetén beállítható egy minimális töltöttségi szint. Az útmutató felhívja a figyelmet arra, hogy a töltőinfrastruktúrától és a külső hőmérséklettől függően a maximális töltési teljesítmény csökkenhet. Ennek a figyelmeztetésnek az érdekessége, hogy nem a mondatban említett mértékegység nem kW, hanem km/h vagy km/min, tehát elképzelhető, hogy az autó emberközelibb mértékegységet alkalmaz majd a töltési teljesítmény mérésére, kijelzésére.

Külső csomagszállítás és méretek

A kézikönyv szerint az autóra nem szerelhető tetőcsomagtartó, valamint a vontatásról is le kell mondanunk. Több helyen is említik azonban a kerékpárszállítót és kerékpárszállító előkészítést, így vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító használatára nagy valószínűséggel lesz lehetőségünk.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.