Elektromos autó támogatás – gyakori kérdések

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020. május 20-án harmadik alkalommal is meghirdette az elektromos autók vásárlásához támogatást biztosító állami pályázatot (ZFR-D-Ö-2020). A folyamat az elmúlt évek során ugyan rengeteget egyszerűsödött, azonban a kiírás ezúttal is sok kérdést felvet az érdeklődők körében. A leggyakoribbakra igyekszünk válaszokat adni ebben a gyűjtésben:

Mikortól és meddig lehet elektromos autó támogatásra pályázni?

A pályázatokat 2020. június 15. 08:01 perctől lehet beadni. A program a rendelkezésre álló keretösszeg kimerüléséig, vagy legkésőbb 2022. június 1. 23:59 percig áll nyitva a pályázók előtt. Amennyiben a keret hamarabb elfogy, a pályázatot hamarabb is lezárhatják (mint ahogy az idén februárban is történt az előző pályázattal).

Mekkora keret áll a pályázat rendelkezésre?

A pályázathoz a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszerből 5 milliárd forint áll rendelkezésre, amiből 2 milliárd a személytaxi szolgáltatásra elkülönített rész.

Vissza kell-e fizetni a támogatást?

Nem. Alapesetben a támogatás vissza nem térítendő. Amennyiben a pályázó betartja a támogatási szerződés feltételeit, a támogatás összegét nem kell visszafizetni, viszont ha káresemény vagy a szerződésben rögzítettek be nem tartása miatt részben vagy egészben visszafizetésre kerül sor, akkor kamatokkal növelt összeget kell visszafizetni!

Céges vásárló esetén is a bruttó ár számít?

Igen. Minden esetben a bruttó vételár számít. Amennyiben a vevő az adót visszaigényelheti, vagy másra háríthatja, akkor arra az összegre támogatás nem kérhető.

Csak új elektromos autókra igényelhető az állami támogatás?

Igen, de a márkakereskedő vagy importőr által saját tulajdonban forgalomba helyezett, maximum 6000 km-t futott, maximum 180 napja forgalomban lévő járművek (tesztautók, bemutató autók) kivételt képeznek.

Hitel vagy lízing igényelhető-e a támogatás mellett?

Igen. Az állami támogatás nem csak készpénzzel vásárolt autókra, de hitelből (zárt végű lízing), illetve nyílt végű és operatív lízing formában finanszírozott járművekre is igényelhető.

Igénybe vehető-e a 7 személyes autók után járó állami támogatás ezzel a támogatással kombinálva?

A pályázati kiírás 4. pontja szerint igen.

Milyen elektromos autókra igényelhető támogatás?

A 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti M1 (személygépkocsi) és N1 illetve legfeljebb 4,25 tonna legnagyobb össztömegig N2-es tehergépkocsi, amennyiben a meghajtás módja teljes egészében elektromos.

Elektromos kisteherautókra igényelhető-e támogatás?

Igen. N1 és N2 járműkategóriába tartozó elektromos járművekre, ez utóbbi esetén a legnagyobb megengedett össztömeg felső határa 4,25 tonna.

Milyen mértékű támogatás igényelhető elektromos autókra?

bruttó vételár 1.000.000 – 11.000.000 forint bruttó vételár 11.000.001 – 15.000.000 forint bruttó vételár 15.000.001 forinttól
cégek, szervezetek, magánszemélyek maximum 50%, maximum 2,5 millió forint maximum 5%, maximum 0,5 millió forint nincs támogatás
személyfuvarozók a rendelkezésre álló szabad de minimis keret erejéig, de maximum 55% nincs támogatás

Igényelhető-e támogatás plugin hibrid jármű vásárlására?

Nem. Ez a pályázat csak és kizárólag a nulla helyi kibocsátású, tisztán elektromos járművek beszerzését támogatja.

Igényelhető-e támogatás használt elektromos autó vagy elektromos motor beszerzésére?

Nem. A támogatást biztosító szervezet célja az új járművek beszerzésének támogatása.

Igényelhető-e támogatás kereskedői bemutató autóra, tesztautóra?

Igen. Amennyiben a megrendelés pillanatában az autó még nem múlt el 180 napos (forgalomba helyezés óta), és a futása nem haladja meg a 6000 km-t, akkor jár rá a támogatás.

Igénybe tudom venni a nagyobb támogatást, ha felveszem a személygépkocsis személyszállítást a cégembe tevékenységként?

Nem. Kizárólag azok a nem természetes személyek nem jogosultak a támogatásra, akik személygépkocsis személyszállítói engedélyének kiállítási dátuma 2020. május 20 előtti keltezésű.

Milyen paraméterekkel rendelkező robogókat támogat a rendszer?

Olyan L1-e kategóriás elektromos robogókra lehet pályázni, amelyek teljesítménye minimum 1400 Watt, 1 személy szállítására alkalmasak (nem utas, hanem sofőr), az akkumulátora pedig minimum 1800 Wh kapacitású.

Igényelhető-e támogatás más kategóriájú elektromos motor beszerzésére?

Nem.

Igényelhető-e támogatás elektromos kerékpár vagy motor beszerzésére?

Nem.

Ki igényelhet támogatást elektromos robogó vásárlására?

Elektromos robogót kizárólag egyéni vállalkozások és gazdasági társaságok vehetnek állami támogatással ebben a pályázati programban. Sem természetes személyek, sem egyéb nem természetes személyek (önkormányzatok, ügyvédi irodák, stb.) nem élhetnek ezzel a lehetőséggel. A támogatást biztosító célja a futárok által városban sokat használt járművek elektromosra való lecserélésének ösztönzése.

EZT OLVASTAD MÁR?  Még olcsóbb lett az e-208/2008 páros

Igényelhet-e támogatást az, aki korábban hasonló programban már kapott támogatást elektromos autó vásárlásra?

Igen. A GZR-D-Ö-2016 és a GZR-D-Ö-2018 kódszámokkal meghirdetett pályázatokon való részvétel nem kizáró ok, viszont az a természetes személy, aki azok valamelyikének igénybevétele után megszegte a támogatói szerződésben foglalt kötelezettségeit, és nem fizette vissza kamatokkal együtt a támogatási összeget, ebben a programban nem nyújthat be pályázatot.

Hány járműre igényelhető támogatás?

  • Természetes személy esetén egy elektromos autó (elektromos robogó vásárlásra természetes személy nem igényelhet támogatást).
  • Egyéni vállalkozó esetén egy elektromos autó és/vagy elektromos robogó.
  • Egyéni ügyvéd esetén egy elektromos autó (elektromos robogó vásárlásra egyéni ügyvéd nem igényelhet támogatást).
  • Minden egyéb szervezet (gazdasági társaság, civil szervezet, helyi önkormányzat, költségvetési szerv, egyházi jogi személy, stb.) legfeljebb a rendelkezésre álló szabad de minimis kerete összegéig igényelhet támogatást elektromos autó vagy elektromos robogó vásárlásához (elektromos robogó vásárlása kizárólag gazdasági társaságok esetén támogatott).

Mi az a de minimis, más néven csekély összegű támogatás?

Olyan kis összegű állami támogatások, amelyek nyújtása az EU-ban érvényben lévő szabályok szerint megengedettek. Ezek összege a támogatott szervezetnél az adott pénzügyi évben, illetve az ezt megelőző pénzügyi évben nem haladhatja meg a 200.000 eurónak megfelelő összeget (e sorok írásakor ~70 millió forint). (Az összeg N1 és N2 járműkategóriák esetén 100.000 euró.) Amennyiben tehát egy pályázó nem kapott semmilyen csekély összegű támogatást a meghatározott időszakban, akkor személyautó esetén akár 28 jármű vásárlására is igényelhet támogatást. Személytaxi szolgáltatáshoz vásárolt autók esetén ideális esetben akár 9-12 autóra is igényelhető támogatás.

Bármelyik kereskedőtől rendelhetek autót?

Nem. A jármű csak és kizárólag a regisztrált kereskedők listáján szereplő kereskedőktől vásárolható meg.

Igényelhető-e támogatás más országban megvásárolandó jármű beszerzéséhez?

Nem. Külföldön való vásárlásnál a támogatási összeg nem használható fel.

Már megrendelt elektromos autóra igényelhető-e támogatás?

Nem. Már megrendelt vagy átvett autóra az állami támogatás nem vehető igénybe, azonban a pályázat benyújtását követően az autó saját felelősségre a támogatói döntés megszületése előtt megrendelhető. Az autó átvételével azonban meg kell várni a támogatói okirat hatálybalépését.

Megrendelhetem-e az elektromos autóm a pályázat beadása előtt?

Nem. Természetesen érdeklődni, egyeztetni, árajánlatot kérni lehet a pályázat előtt, de a megrendelésnek mindenképpen a pályázat beadása után kell megtörténnie.

Meg kell-e várjam a megrendeléssel a pályázat elbírálását?

Nem szükséges megvárni, saját kockázatra a jármű megrendelhető. A pályázat elutasítása esetén azonban a megrendelt jármű átvételekor a támogatásból remélt összeget is ki kell fizetni, illetve a vásárlástól való elállással a vevő a foglalóként már kifizetett összeget elveszíti!

Milyen dokumentumokra van szükség a pályázathoz?

  • Természetes személy esetén:
    • adóazonosítót igazoló okmány,
    • személyazonosság igazolására alkalmas okmány,
    • lakcímkártya
    • segítség igénybevételekor meghatalmazás,
    • nyilatkozatok a pályázati kiírásban megadott pontokról.
  • Nem természetes személy esetén:
    • létesítést igazoló okirat,
    • aláírási címpéldány,
    • önkormányzat estén képviselő-testületi döntés,
    • segítség igénybevételekor meghatalmazás,
    • személytaxi-szolgáltató esetén személyszállítói engedély,
    • nyilatkozatok a pályázati kiírásban megadott pontokról.

Mikor lép hatályba a támogatói okirat?

A támogatói okirat a pályázónak való elektronikus megküldéssel hatályos. Innentől él a határidő a vásárlásra, illetve akkortól hívhatja le a kereskedő előfinanszírozásban a támogatási összeget.

A támogatói okirat hatályba lépésétől mennyi időm van a vásárlásra?

A megrendelésre az írásos szerződést 90 napon belül kell aláírni. (Ez nem az autó átadásának határideje, csak a megrendelésé.)

Kérheti-e a kereskedő a vevőtől a támogatásból fizetendő összeget az állami utalás megérkezéséig?

Nem. A pályázati kiírás szerint a vevő (kedvezményezett) csak a „számla összegének a támogatás összegével csökkentett részét” kell saját pénzből vagy finanszírozó igénybevételével kifizetnie. A támogatási összeget a kereskedő a támogatói okirat hatálybalépését követően a kedvezményezett által aláírt engedményezési szerződés birtokában előfinanszírozásban lehívhatja, amennyiben a kereskedő eleget tesz a pályázati kiírásban szereplő feltételeknek. (Az előfinanszírozást követően a kereskedő személye már nem módosítható!)

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb hasznos frissítést kapnak a Teslák

Milyen rendszám kerül a támogatott autókra?

A támogatásból vásárolt autókra minden esetben világoszöld alapszínű rendszám kerül, így jogosult az ehhez kapcsolódó kedvezményekre (pl. ingyenes parkolás).

Ki kerül bejegyzésre a jármű forgalmi engedélyében?

Saját finanszírozás esetén a kedvezményezett mint tulajdonos, míg lízing esetén a kedvezményezett mint üzembentartó kell szerepeljen a nyilvántartásban és a forgalmi engedélyben.

Milyen megkötésekkel jár a támogatás?

A 3 éves fenntartási időszak alatt

  • a jármű csak az IFKA engedélyével adható el vagy adható bérbe,
  • a járműnek teljes körű CASCO biztosítással kell rendelkeznie (megléte évente igazolandó),
  • a járműre e-mobilitás matricát kell ragasztani (a kereskedő kötelessége átadás előtt),
  • személytaxi esetén az autó személyszállító taxiként kell üzemeljen,
  • évente monitoring beszámolót kell benyújtani az autó használatáról az fenntartási időszak kezdetének évfordulóját követő 30 napon belül
  • záró beszámoló a fenntartási időszak végén

Mikor kezdődik a fenntartási időszak?

Az autó forgalomba helyezésekor vagy lízing esetén a kedvezményezett üzembentartóként való bejegyzésének napján.

Hogyan lehet eladni az autót a fenntartási időszak alatt?

Az autó eladása előtt az IFKA tájékoztatása szükséges. Az autó átírásához az IFKA által kiadott engedményező nyilatkozatra van szükség, ami lehetővé teszi az átírást. A vevőnek a fenntartási időszak hátralévő részére ugyanazokat a kötelezettségeket kell vállalnia, mint amit az eredeti igénylő is vállalt, így cégek esetén a szükséges deminimis keret meglétét is vizsgálják. Magánszemélyek esetén megkötés, hogy aki ezzel a támogatási programmal már vásárolt autót, az újabb autót használtan sem vehet át mástól.

Milyen biztosítékokra van szükség a támogatáshoz?

A fenntartási időszak alatt teljes körű CASCO biztosítással kell rendelkezni az elektromos autónak és robogónak is, amiben az első számú kedvezményezett a Magyar Állam. A jármű forgalomból való kivonását eredményező kár esetén a támogatás időarányos részét kamatokkal együtt kell visszafizetni a biztosító által kifizetett díjból. A visszafizetendő összeg az első évben a támogatási összeg 100%-a, a második évben 80%-a, a 3. évben pedig 60%-a (plusz kamatok).

Kell-e matricát ragasztani az autóra a támogatással kapcsolatosan?

Igen, az autó átadása előtt a kereskedő kötelessége, hogy az állami támogatás programjának jelét, az úgynevezett „e-mobilitás matricát” az autó megadott részén elhelyezze. A monitoring beszámolóhoz a matrica meglétéről is fotót kell benyújtani, ezért a fenntartási időszak alatt a matricát nem lehet eltávolítani. (Az autó teljes fóliázás esetén a matrica áthelyezhető a fóliára, illetve sárga fóliát viselő taxik esetén a matrica eleve a hátsó szélvédőre kerül.)

Hova kell benyújtani a pályázatot?

A pályázatokat az IFKA közhasznú Nonprofit Kft-hez, a pályázat lebonyolítójához kell benyújtani elektronikus formában. Az erre használatos felület az IFKA honlapján érhető el ügyfélkapus/cégkapus azonosítást követően. Az ügyfélkapus regisztrációt természetes személyek (magánszemélyek) az okmányirodákban személyesen kezdeményezhetik, míg nem természetes személyek (cégek, szervezetek, stb.) a cégkapu online felületén tudnak regisztrálni.  Érdemes ezeket a regisztrációkat még a pályázat megnyílása előtt időben elindítani, mert például ideiglenes ügyfélkapus regisztráció nem elegendő a pályázathoz. Részletek: https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/

Hol találok bővebb, részletesebb tájékoztatást?

A ZFR-D-Ö-2020 pályázatról bővebb részletek a lebonyolító honlapján  illetve a pályázati kiírásban érhetők el.

Az IFKA elérhetőségei:

  • Levelezési cím: IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. (1387 Budapest, Pf.: 17)
  • E-mail cím: elektromobilitas@ifka.hu
  • Telefon: +36 70 522-1010 (hétfőtől péntekig 10 és 14 óra között)

Elektromos autót használsz?