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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Nagy-Britanniában 2000 járművezető megkérdezésével végzett felmérést az InsureTheGap az elektromobilitással kapcsolatban. Az eredmények leginkább azért érdekesek, mert az elutasítók jelentős része minden bizonnyal anélkül utasítja el a villanyautózást, hogy valaha kipróbálta volna azt. Az eredményekről az Insideevs.com számolt be.

A felmérés arra a végső eredményre jutott, hogy a megkérdezettek 57%-a még tart az elektromos autózástól. Ben Wooltorton, az InsureTheGap.com vezérigazgatója elmondta, hogy a viszonylag magas elutasítási arány ellenére dinamikusan növekszik a villanyautóra váltók száma. Ma már nem csak a kíváncsi korai alkalmazók (early adopter) vásárolják az elektromos autókat, egyre több a hétköznapi felhasználó, akiknek lényegtelen, hogy mi hajtja az autót. Számukra a kényelmes és problémamentes üzemeltetés és a kedvező költségek számítanak.

A briteknél a szupermarket épül a töltőállomáshoz

A felmérés eredményei között néhány érdekes részletet is láthatunk. Ilyen például, hogy a nők és az idősebb járművezetők nagyobb arányban utasítják el a változást, ugyanis a nők 59%-a, a férfiaknak csak 54%-a mondott nemet. A 18-34 éves korosztálynak épp a fele válaszolta azt, hogy egyelőre nem merne elektromos autóra váltani, addig az 55 év felettiek 62%-a adott negatív választ.

A válaszadók közel háromnegyede (73%) szerint a töltőinfrastruktúra elégtelensége a villanyautóra váltás legfőbb akadálya. A vidékiek közül többen (77%) keveslik a töltőpontok számát, míg a városlakók közül kevesebben (64%). Ez azért meglepő eredmény, mert jellemzően a vidéken könnyebben megoldható az otthoni töltés, hiszen alacsonyabb a társasházak aránya. Vélhetően az lehet a háttérben, hogy a vidékiek jártukban-keltükben kevesebb töltőpontot látnak, miközben meg sem fordul a fejükben, hogy a mindennapokban nincs szükségük nyilvános töltőpontra.

Erre jól rámutat a Peugeot által decemberben készített felmérés is, amely szerint a karácsonyi időszakban a britek 96%-a nyilvános töltőpont igénybe vétele nélkül tudja meglátogatni egy mai elektromos autóval a rokonait, barátait.

Peugeot: a britek 96%-a töltés nélkül tudja meglátogatni rokonait

A járművezetők 21%-a tartja úgy, hogy az éves kilométer futásuk túlságosan magas ahhoz, hogy praktikus legyen számukra egy elektromos autó. Ebben a tekintetben megfordult a nemek aránya, a férfiak 23%-a, a nőknek csak 19%-a gondolja úgy, hogy túl sokat autózik ahhoz, hogy elektromos autóra válthasson.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy mi akadályozza a válaszadók szerint a villanyautók terjedését. A válaszadók kétharmada (66%) úgy gondolja, hogy nem elég gyors és kényelmes a töltés. Az autósok 39%-a olyan akkumulátorra vár a váltással, amely maximum 10 perc alatt feltölthető.

A megkérdezettek majdnem fele (48%) azt mondta, hogy akkor fog elektromosra váltani, ha egy töltéssel legalább 200 mérföldre (320 km) el tud jutni, amivel nyitott kapukat döngetnek, hiszen a mai elektromos autó kínálat ezt az elvárást egyre inkább teljesíti, tehát egyértelműen úgy tűnik, az autósok anélkül utasítják el a villanyautózást, hogy ismernék a lehetőségeit.

A válaszadók 39%-a arra vár, hogy a kormány jobban támogassa az elektromos autókat, amivel kissé elkéstek, hiszen a brit kormány már a támogatás csökkentésének fázisa felé kacsintgat.

Drasztikusan csökkentik az elektromos autók támogatását a britek

 

Érdekes és ellentmondásos elvárásnak tűnik az is, hogy a megkérdezettek több mint fele (56%) azt mondta, hogy azt szeretné, hogy az autójuk üzemeltetése úgy legyen kedvezőbb, hogy közben ne növekedjen jelentős mértékben az otthoni villanyszámla.

Több válasz alapján is úgy fest, mintha a britek idegenkednének az otthoni töltéstől. Túlságosan megszoktuk volna az elmúlt 50 évben, hogy kénytelenek vagyunk benzinkútra járni? Tényleg nem szeretnénk erről a kényszerről lemondani?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.