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
auto
2024. 07. 21. vasárnap
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

Nagy-Britanniában 2000 járművezető megkérdezésével végzett felmérést az InsureTheGap az elektromobilitással kapcsolatban. Az eredmények leginkább azért érdekesek, mert az elutasítók jelentős része minden bizonnyal anélkül utasítja el a villanyautózást, hogy valaha kipróbálta volna azt. Az eredményekről az Insideevs.com számolt be.

A felmérés arra a végső eredményre jutott, hogy a megkérdezettek 57%-a még tart az elektromos autózástól. Ben Wooltorton, az InsureTheGap.com vezérigazgatója elmondta, hogy a viszonylag magas elutasítási arány ellenére dinamikusan növekszik a villanyautóra váltók száma. Ma már nem csak a kíváncsi korai alkalmazók (early adopter) vásárolják az elektromos autókat, egyre több a hétköznapi felhasználó, akiknek lényegtelen, hogy mi hajtja az autót. Számukra a kényelmes és problémamentes üzemeltetés és a kedvező költségek számítanak.

A briteknél a szupermarket épül a töltőállomáshoz

A felmérés eredményei között néhány érdekes részletet is láthatunk. Ilyen például, hogy a nők és az idősebb járművezetők nagyobb arányban utasítják el a változást, ugyanis a nők 59%-a, a férfiaknak csak 54%-a mondott nemet. A 18-34 éves korosztálynak épp a fele válaszolta azt, hogy egyelőre nem merne elektromos autóra váltani, addig az 55 év felettiek 62%-a adott negatív választ.

A válaszadók közel háromnegyede (73%) szerint a töltőinfrastruktúra elégtelensége a villanyautóra váltás legfőbb akadálya. A vidékiek közül többen (77%) keveslik a töltőpontok számát, míg a városlakók közül kevesebben (64%). Ez azért meglepő eredmény, mert jellemzően a vidéken könnyebben megoldható az otthoni töltés, hiszen alacsonyabb a társasházak aránya. Vélhetően az lehet a háttérben, hogy a vidékiek jártukban-keltükben kevesebb töltőpontot látnak, miközben meg sem fordul a fejükben, hogy a mindennapokban nincs szükségük nyilvános töltőpontra.

Erre jól rámutat a Peugeot által decemberben készített felmérés is, amely szerint a karácsonyi időszakban a britek 96%-a nyilvános töltőpont igénybe vétele nélkül tudja meglátogatni egy mai elektromos autóval a rokonait, barátait.

Peugeot: a britek 96%-a töltés nélkül tudja meglátogatni rokonait

A járművezetők 21%-a tartja úgy, hogy az éves kilométer futásuk túlságosan magas ahhoz, hogy praktikus legyen számukra egy elektromos autó. Ebben a tekintetben megfordult a nemek aránya, a férfiak 23%-a, a nőknek csak 19%-a gondolja úgy, hogy túl sokat autózik ahhoz, hogy elektromos autóra válthasson.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy mi akadályozza a válaszadók szerint a villanyautók terjedését. A válaszadók kétharmada (66%) úgy gondolja, hogy nem elég gyors és kényelmes a töltés. Az autósok 39%-a olyan akkumulátorra vár a váltással, amely maximum 10 perc alatt feltölthető.

A megkérdezettek majdnem fele (48%) azt mondta, hogy akkor fog elektromosra váltani, ha egy töltéssel legalább 200 mérföldre (320 km) el tud jutni, amivel nyitott kapukat döngetnek, hiszen a mai elektromos autó kínálat ezt az elvárást egyre inkább teljesíti, tehát egyértelműen úgy tűnik, az autósok anélkül utasítják el a villanyautózást, hogy ismernék a lehetőségeit.

A válaszadók 39%-a arra vár, hogy a kormány jobban támogassa az elektromos autókat, amivel kissé elkéstek, hiszen a brit kormány már a támogatás csökkentésének fázisa felé kacsintgat.

Drasztikusan csökkentik az elektromos autók támogatását a britek

 

Érdekes és ellentmondásos elvárásnak tűnik az is, hogy a megkérdezettek több mint fele (56%) azt mondta, hogy azt szeretné, hogy az autójuk üzemeltetése úgy legyen kedvezőbb, hogy közben ne növekedjen jelentős mértékben az otthoni villanyszámla.

Több válasz alapján is úgy fest, mintha a britek idegenkednének az otthoni töltéstől. Túlságosan megszoktuk volna az elmúlt 50 évben, hogy kénytelenek vagyunk benzinkútra járni? Tényleg nem szeretnénk erről a kényszerről lemondani?

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.