Új állami támogatással olcsóbb a villanyautó

Június 15-én újraindul az elektromos autók állami támogatásának rendszere – jelentette be ma délelőtt egy sajtótájékoztató keretében Dr. Kaderják Péter energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár. Az elektromos autó pályázat újabb, immár harmadik köre elsősorban az alacsonyabb árkategóriájú autók támogatását helyezi előtérbe. Ennek érdekében az eddigi egységes rendszert sávos támogatás váltja fel. Az alsó árkategóriát a 11 millió forint alatti bruttó vételárú autók alkotják. Ezekre akár 50%-os, de maximum 2,5 millió forintos támogatást lehet igényelni, ami a legtöbb autó esetén az eddigieknél 1 millió forinttal magasabb támogatást jelent, míg a kisebb értékű autók esetén ennél nagyobbat is, hiszen azoknál korábban a másfél millió forint sem volt kihasználható. 11 millió forint feletti, de a 15 millió forintot meg nem haladó vételárú autók esetén a támogatás mértéke 500 ezer forintra mérséklődik, míg 15 millió forintos bruttó vételár felett már nem jár támogatás. 

A támogatás új eleme, hogy a városokban használ nagy futásigényű autókra külön támogatási rendszert tartalmaz. A taxinak vásárolt járművekre például 15 millió forintos felső határig az új rendszerben 55% állami támogatás jár, így ezek az autók kevesebb mint féláron beszerezhetők lesznek.

Dr. Kaderják Péter energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár bejelentette az elektromos autók állami támogatásának 2020 június 15 – 2022 június 1 között érvényes feltételeit

Ezentúl az állami támogatás elektromos motorokra és robogókra is igénybe vehető. Amennyiben a bruttó vételár nem haladja meg az 1 millió forintot, az állam 55%-kal támogatja a vásárlást. Robogókra azonban kizárólag nem természetes személyek igényelhetnek támogatást, azaz a pizzafutár robogókat kívánják támogatni. A motorkerékpárokkal kapcsolatban Dr. Kaderják Péter azt is elmondta, hogy a zöld rendszám esetleges kiterjesztése napirenden van, de erről csak a későbbieknek döntenek.

A pályázatokat továbbra is az IFKA kezeli, azonban a folyamatokat egyszerűsítések és automatizmusok fogják gyorsítani. A dokumentumokat kizárólag elektronikusan lehet benyújtani. A járművek már a pályázatról született pozitív döntés előtt megrendelhetők, azonban az autók átvétele csak a támogatás megítélését követően vehetők át.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb ugrásra készül a Tesla - sejtelmes belső körlevél került ki

Állami támogatás továbbra sem jár plugin hibrid és használt autóra, illetve külföldön vásárolt járműre sem. A támogatásra szánt teljes keretösszeg 5 milliárd forint, amelyből a taxik támogatására 2 milliárd forintot szánnak. Az ITM becslései szerint a keret 240 db taxi támogatására, és több mint 1000 egyéb személygépkocsi támogatására lehet elegendő. A támogatás 2020 június 15-én 0 órától 2022 június 1 éjfélig, illetve a keret kimerüléséig igényelhető.

A pályázati kiírás (ZFR-D-Ö-2020) már megtalálható az IFKA honlapján.

A korábbi magyarországi állami támogatási rendszerekkel foglalkozó összefoglalónk itt található.

Hazánkban az új elektromos autó vásárláshoz adott támogatás nem az egyetlen állami és önkormányzati ösztönző, ami az elektromobilitás elterjedését hivatott segíteni. A környezetkímélő járművek (elektromos és plugin hibrid egyaránt) mentesek a gépjárműadó alól, a cégautó adó alól, a regisztrációs adó alól és a tulajdonosváltást sem terheli átírási illeték. A városok levegőjének tisztán tartása érdekében egyre több önkormányzat ösztönzi ingyenes parkolással az autósokat, hogy a környezetszennyező autó helyett zöld rendszámos modellre váltsanak.

Magyarországon, a régió többi országához képest viszonylag korán megjelent az állami ösztönző program elektromos autó vásárlásra. Az első pályázati rendszert 2016 szeptemberében hirdették meg, és egészen 2018 nyaráig biztosított támogatást az új autók megvásárlásához. A kezdeti mérsékelt kereslet egy 2017 augusztusi módosítást követően 2018. elején egy jelentős fellendülés követte. Az eredetileg 2 milliárd forintos keretet egy alkalommal 300 millió forinttal toldották meg, így összesen mintegy 1600 autó vásárlása kaphatott állami támogatást.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így támogatják a napelemeket Németországban

A második pályázati kört 2018. októberében hirdették meg, és egyből 3 milliárd forintos keretet különítettek el az elektromobilitás támogatására. A 2018-as roham után először úgy tűnt, hogy a rendelkezésre álló keret valószínűleg jóval a 2020. május 1-jei végső határidő előtt, már 2019-ben kimerül, a 2020-as európai széndioxid kibocsátási szabályok miatt 2020-ra visszatartott elektromos autó átadásoknak köszönhetően az igazi dömping 2019 végén, illetve 2020 elején indult. Mire a programot a minisztérium 2020. február 24-én leállította, már 3,4 milliárd forintnyi támogatásra érkezett igény (nem biztos, hogy minden megítélt pályázat esetén megtörténik a vásárlás). Ebben a körben akár 2000-2400 autó kedvezményes áron való megvásárlására is lehetőség nyílhatott, bár az így támogatott autók átadása biztosan el fog húzódni még 2020 végéig. A pályázati rendszert a lezárás előtt egy bő hónappal módosították, aminek eredményeként már a 20 millió forintos keretbe beférő Teslára is igényelhető az állami támogatás, amennyiben a kereskedő vállalja, hogy a hazai képviselet hiányában csak külföldön érvényesíthető garanciális javításra magyarországi átvételi pontot tart fenn.

Elektromos autót használsz?