… vagy legalábbis ez a közvélekedés. Persze nem hibáztatható a felületes szemlélő, ha hasonlókat gondol, hiszen voltak hírek a sós hólében hónapok alatt szétrohadó autókról, a nagy esőben elázó csomagtartóról, meg a hidegben befagyó kilincsekről, töltőnyílásokról is.
Persze a mi olvasóink pontosan tudják, hogy ez inkább betudható a Tesla szerényebb erőforrásainak és autóipari léptékkel brutális fejlesztési tempójának, mintsem a téli tesztek nélkülözésének. És nyilván ez nem magyarázkodás, csak a magyarázat keresése, mert azért 15-30 millióért ugyan már ne rohadjon, ne ázzon, ne fagyjon le. Meg hát azért azt is tudjuk, hogy más márkák sem mentesek festési problémáktól, más szedánnak is be tud folyni a csomagtér fedeléről a víz ha szakadó esőben nyitják ki azt, és mostanra már ingyenes gumi sárfogókkal orvosolták a korróziós gondot, egy nagyobb gumitömítéssel pedig megoldották a csomagtér fedél problémáját is.
Nem fizetnek a hirdetésért
Mégis a kép már él a fejekben, hogy ja kérem, hogy na ugye-ugye, Kalifornia, sunshine happy, ezek a szörfös fiúk azt sem tudják mi az a tél. (Közben azért találjuk ki közösen, melyik országban van az európai Teslák közel fele és ott szokott-e hideg lenni).
Így aztán nem csoda, ha a cég marketingesei kapnak az alkalmon, amikor el lehet vinni a Youtube egyik leghíresebb tech tesztelőjét, a telefon törős és karcolós videóiról (is) ismert Zack Nelsont a Jerry Rig Everything csatorna arcát egy kis ingyen hírverésre. Ha valaki nem ismerné, Zack azzal vált ismertté, hogy kemény mechanikai teszteknek vet alá új, többnyire számítástechnikai termékeket. Leteszteli mennyire karcálló a kijelző, mennyire hajlik meg a kütyü váza, szétbontja és elmagyarázza, hogy van összerakva és merre vannak a sérülékeny pontok, a tervezési hibák. Már közel 6 milliós a Youtube csatorna tábora, videóit pedig több mint egymilliárdszor játszották le.
Most Zack a Tesla jóvoltából eljutott a cég sarkköri tesztpályájára és arról forgatott videót, hogyan viseli a körülményeket a Model Y és a Model 3. Meg egy-két photobomb erejéig feltűnik még a legnagyobb tesó is – csak, hogy a kamionsofőrök is megnyugodjanak, hogy bizony keményen nyúzzák azokat a Semi prototípusokat is.
Az alábbi videóból többek között megtudhatjuk, hogyan változtatott a Tesla a Model 3 kilincsén, hogy könnyebb legyen megmozdítani, ha lefagyna a mínusz 30 fokos hidegben – egyszerű a trükk: meg lehet nyomni kicsit a másik oldalán is, így oda-vissza mozgatva könnyebben törik a jéghártya. De hasonló okokból lett fűtött a töltőnyílás fedele alatti rész is, hisz így már nem fagyhat le a mozgó rész és nem fagy bele a töltőfej sem a konnektorba.
Arról is látunk teszteket, hogyan viselkedik az autó amikor 2 kerék jégen, két kerék hideg aszfalton van és mindeközben egy 20%-os emelkedőn kell elindulni felfelé. Köröznek kikapcsolt hátsó, majd első motorral és kipörgésgátlóval is a havas jégen, hogy Zack el tudja magyarázni mennyivel jobb a villanyautók azonnal reagáló hajtáslánca az ilyen körülmények között, hiszen a számítógép milliszekundumonként tudja állítani az erőelosztást a két motor, a két tengely között, miközben a kerekeket is egyenként fékezi. Persze ezeket alapjaiban tudják a modern belsőégésű motoros kocsik is, de az elektromos autóknál nem kell várni a motor felpörgésére, a váltó kapcsolására, minden teljesítmény azonnal elérhető és ez nem csak gyorsulós-sikítós Youtube videókra jó.
Szóval igen. Nem fizetnek a reklámért. Ingyen van.