10%-os létszámcsökkentés a Renaultnál

Ez a hét a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség racionalizálási bejelentéseiről szól. Szerdán a szövetség tartott sajtótájékoztatót, ahol a vezető-követő stratégia bevezetéséről inkább általánosságban hallhattunk. A konkrétumokra a szövetség tagjainak egyéni sajtótájékoztatójáig kellett várnunk. Tegnap délelőtt a Nissan tájékoztatott racionalizálási terveiről, amelyből megismerhettük azokat a piacokat és technológiákat, melyeket a szövetségben a Nissannak osztottak. Az is kiderült, hogy Spanyolországban bezárják a barcelonai gyárat, amely közvetlenül 2400, de a külső szolgáltatásokat is beleértve 3000 embernek ad munkát. Jelenleg ebben az üzemben készül a tisztán elektromos e-NV200 modell, amely azonban nem szűnik meg, a tervek szerint a Renault Mauberge-i üzemében folytatódik a gyártása.

A Renault péntek délelőttre ígérte saját sajtótájékoztatóját, azonban a főbb költségcsökkentési tervekről már csütörtökön délután egyeztetni kezdett a szakszervezetekkel, így az MTI is beszámolt a várható lépésekről. A francia gyártó az előttünk álló három évben 2 milliárd eurós (700 milliárd forint) megtakarítási programot kíván végrehajtani. Ez természetesen rengeteg munkahely megszűnésével is jár. Franciaországban 4600, az anyaországon kívül körülbelül 10 000 munkahely lehet érintett, amely együttesen a Renault alkalmazotti létszámának 10%-a.

Emmanuel Macron francia elnök a hét elején 8 milliárd eurós segélycsomagot jelentett be az autóipar számára, melynek keretein belül a tisztán elektromos autók vásárlását 7000, a hibrideket 2000 euróval támogatnák. Az akkori hírek szerint az elnök a munkahelyek megtartását kérte cserébe a Renault-tól. A létszámcsökkentés és a munkahely megőrzés közötti ellentmondást a Renault úgy tervezi feloldani, hogy elbocsátások nem lesznek, azonban a nyugdíjba vonulók, illetve önkéntesen távozók helyére nem fognak új alkalmazottakat felvenni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Akkus motorvonatokat vásárol a MÁV

A Renault a termelési kapacitását is csökkenti világviszonylatban, a jelenlegi éves 4 millióról 3,3 millió járműre. A gyártó felfüggeszti a korábbi bővítési terveit Marokkóban és Romániában, ezen kívül visszafogják a termelést Oroszországban, Dél-Koreában és Törökországban. A francai Flins-ben elhelyezkedő gyáregységben, ahol alig fél éve ünnepelték a kétszázezredik Zoe tisztán elektromos modell elkészültét, néhány éven belül leállítják a termelést. A 2600 embernek munkát biztosító létesítmény azonban nem zár be. A tervek szerint átveszik a Choisy-le-Roi üzem tevékenységét, ahol jelenleg motorok és sebességváltók javítását végzi 260 alkalmazott. Egyelőre nem ismert a Caudan-i és Dieppe-i üzemek jövője. Az Észak-Franciaországban lévő Douai és Maubeuge létesítményeket várhatóan egyesítik majd és az elektromos járművek kiemelt központjává teszik.

A 2 milliárd eurós költségcsökkentést természetesen több területen együttesen kívánja elérni a Renault, ilyenek például a mérnöki költségek csökkentése és hatékonyságnövelése a szövetséggel együttműködve, amelytől 800 millió eurós megtakarítást várnak. A termelés optimalizációjával az Ipar 4.0 szabvány általánossá tételével, valamint a fentebb már említett 4 milliós gyártási darabszám 3,3 millióra csökkentésével, a Romániában és Marokkóban tervezett bővítések felfüggesztésével, a franciaországi telephelyek átszervezésével 650 millió eurós megtakarítást szeretnének elérni. A támogató funkciók hatékonyságnövelésétől 700 millió eurós megtakarítást remélnek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tisztán elektromos olajszállító tartályhajó

A racionalizálási terveket természetesen a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a munkavállalói képviseletekkel együttműködve fogják végrehajtani. A szakszervezetek képviselőivel június közepén kezdődik meg az egyeztetéseket az átszervezésekről. A terv bevezetésének várható költsége 1.2 milliárd €.

Elektromos autót használsz?