Szétrohad a Model 3?

Gyakran éri az a vád ezt az oldalt, hogy elfogult a villanyautókkal és különös képen azon belül is a Teslával kapcsolatban. Nos, igen, bár igyekszünk nem elvakultak lenni, de ez mégiscsak egy villanyautós oldal, szóval kéretik tudomásul venni, hogy elfogultságunkat számon kérni kicsit olyan, mintha valaki a futballt szeretők fórumán reklamálna azért, mert a focit éltetik.

Ezzel együtt, vagy mindezek ellenére, mi sem mehetünk el szó nélkül akár a villanyautózás akár a Tesla árnyoldalai mellett – de mindent megteszünk, hogy reális képet fessünk. Most is egy ilyen téma következik.

4 hónap után tiszta rozsda

Az elmúlt héten kapott jelentősebb publicitást Joni Savolanien finn Tesla vásárló esete, aki nagyon csúnyán pórul járt autójával. Mint állítja, idén március végén vette át a fekete Model 3-at, mostanra pedig az autó alsó részén bizonyos elemekről – küszöb, kerékjárat, az ajtók vagy oszlopok alja – teljesen lejött a festék, sőt van amit már konkrétan megevett a rozsda is.

Joni már egy hónap után is látta, hogy itt-ott lejött a festék és próbálkozott garanciális javítást kérni a helyi Teslánál, de lepattintották, így aztán a helyi kereskedelmi kamarától kért szakértői vizsgálatot, aminek lesújtó eredménye lett. Az autó átlagos festékvastagsága 106 mikron, miközben, állítja a finn, az iparági átlag 110-150 között van és a kocsi bizonyos részein rendkívül vékony, mindössze 70 mikronos a festékréteg. Sőt, volt olyan elem, amit nem színeztek és olyan is akad, ahol az alapozó is hiányzott egy részen. A vizsgálat szerint egyébként a festék puhább is mint az általánosan elfogadott. Az alábbi videókban jól látszanak a kérdéses részletek.

Joni, érthető módon, ezen jól feltúrázta magát és internetes mozgalmat indított, ahol gyűjti mindazon Teslásokat, akik hasonló problémával küzdenek, hogy közösen helyezzék nyomás alá a kaliforniai céget.

Az nem kérdés, hogy ilyen fokú kopás és rozsdásodás elfogadhatatlan egy új autón. Az viszont már annál inkább az, hogy mennyire elterjedt a probléma és mi okozza.

Elefánt vagy bolha?

Joni Facebook csoportja mostanra több mint 600 tagot számlál – de természetesen azt nem tudjuk, hogy ez a 600 ember 600 különálló autót reprezentál-e, vagy egyesek más motivációval csatlakoztak volna. Az általa indított online petícióhoz eddig 15 ember csatlakozott konkrét autót megjelölve.

Természetesen bizonyos szempontból egy ilyen eset is sok, pár száz pedig már komoly probléma. De vajon jelenti-e azt, hogy minden Model 3 egy időzített rozsda bomba? Valószínűleg nem, legalábbis statisztikailag nem. Ha minden igaz, valamikor a napokban adhatták át a háromszázezredik Model 3-at. Csak viszonyításképp, ~600 autó – ha van annyi – kevesebb mint egy napnyi termelés az üzemben.

Forrás: Youtube /Tesla Joni

Az első autókat 2017 júliusában adták át, de az igazi mennyiségi – értsd heti több ezres – gyártási darabszámot csak 2018 elején érték el. Ezzel együtt, 2018 4. negyedévének kezdetére 90 ezer, az év végére pedig 150 ezer Model 3 szelte már az utakat, tehát ennyi autó végigcsinált már legalább egy, de pár tízezer már két telet is. Hogy ebből mennyi futott kellemesebb éghajlatokon mint Finnországé azt nem tudjuk, de nem csak a tél tudja kikezdeni a fényezést – az amerikai sivatagok homokja, vagy az óceán parti települések nedves sós levegője sem túl kíméletes.

EZT OLVASTAD MÁR?  80 kW-tal tölthető az Opel Ampera-e

Az is igaz, hogy a festék minősége már a gyártás eleje óta sokszor előkerült a Model 3 és úgy általában a Teslák esetén. Főleg a gyártás kezdetén volt sok reklamáció a festékbe ragadt porszemek és egyéb szennyeződések miatt. De, hogy korrektek legyünk, ha az ember angolul rágugliz a festés problémákra és beírja mellé egy tetszőleges autómárka nevét, több millió eredményt talál majd.

A fentiek talán már kevésbé meglepőek, ha tudjuk, hogy a festőüzemet általában egy autógyár sem maga találja ki, hanem egy pár neves iparági beszállító gyártja és telepíti. Jelen esetben a Tesla a német Eisenmannt választotta, akik a kecskeméti Merci gyárét is szállították.

A Tesla is így fürdeti meg korróziógátlóban az autók karosszériáját. Forrás: eseinmann.com

De magát a festéket sem Elon Musk keveri ki a nyári konyhájában, mint megannyi más prémium márka, a Tesla is a német vegyi óriás BASF termékeit használja. És ha még emlékszünk a fenti átlag 106 mikronos mérési adatra Joni 3-asán, a BASF saját grafikája szerint az ő festék(rétegeik) 87-126 mikron között vannak – na persze a legkisebb mért 70-es érték még ehhez képest is kevés. De önmagában ráadásul a festék hiánya sem okozhatna rozsdásodást, hiszen az autók kész karosszériáját legelőször is megmártják egy antikorróziós fürdőben, ahol egy kémiai reakcióval viszik fel a rozsdagátló réteget.

Forrás: BASF

Nagyjából egy éve végzett egy érdekes kísérletet az ismert Teslás Youtube csatorna, a DAERIK, amikor is amerikai autókereskedések parkolójában mérték meg véletlenszerűen kiválasztott autók festékének vastagságát. Az eredmény azt mutatta, a Tesla nem tér el az ipari átlagtól.

Forrás: Youtube/Daerik

De készült már olyan videó is, ahol egy kanadai Youtuber nézette át a Model 3-át az első tél után. Mindenhol látszik a sós hólé lerakódása, de csak egy-két fém alkatrészen látszik gyenge felületi rozsda-kezdemény.

Ki a hibás?

Szóval azt azért ki lehet jelenteni, hogy a 300 ezer Model 3 közül, valószínűleg csak elenyésző mennyiséget érint ez a probléma és az autóiparban, a tömegtermelés okán sajnos nem ritkák a gyári festés ilyen-olyan hiányosságai.

Remek, de akkor normális, hogy 4 hónap alatt szétrohadt Joni Teslája? Természetesen nem.

A hiba egyik forrása maga a Tesla, illetve a Tesla kapkodása lehet.

Mint ismeretes rendkívüli nyomás volt és van az egész cégen a Model 3 program kapcsán, ami már többször hibákhoz vezetett. Tudjuk például, hogy ha nagy esőben, vagy azt követően nyitjuk ki a Model 3 hátsó csomagtartóját, akkor az ajtóról lezúduló víz könnyen a csomagtérbe juthat, mivel a gumitömítés nem elég magas. Ugyan így, csapadékkal fűszerezett nagy hidegben könnyen befagyhatnak az autó süllyesztett kilincsei. Szinte olyan mintha már-már arra lenne szükség, hogy egy új modellt hónapokig, vagy évekig nyúzzanak szélsőséges körülmények között, ugye? Mármint úgy, ahogy a hagyományos gyárak teszik.

Könnyen lehet, hogy mint egy kanadai festőüzem tulajdonosa elmondta, nem ártana a 3-asra a kerékjáratok mögé egy olyan oldschool gumi sárfogó. Ő ezt szerelte fel magának, hogy megakadályozza, hogy a kerekek kavicsokat és maró sós hólét szórjanak a karosszériára. Ha a kövek lekaparják a festékréteget és megsérti az antikorróziós bevonatot, akkor csak idő kérdése a rozsda. Ha ezután az autó sós hólében áll, akkor valószínűleg ez az idő csak pár hét vagy hónap.

EZT OLVASTAD MÁR?  Napokon belül bemutatkozik a Mercedes-Benz EQ C
Ez lenne a filléres megoldás? Utólag felszerelt sárfogó Kanadából. Forrás: TVA Kanada

Nem véletlen, hogy a bejelentések a kemény teleiről ismert kanadai Quebec államból és Finnországból jönnek. Itt nem csak pár héten át havazik, mint nálunk, a Finneknél például évi 85-225 napig van hótakaró az ország különböző részein és van ahol ez májusig tart. Az internetes fórumokat olvasva mindkét országban rengeteg sót használnak az év nagy részén az utakon, sőt északi nyelvrokonainknál sok murvával felszórt mellékút van és ezeket télen például őrölt gránit darabokkal szórják fel. Innentől kezdve érthetővé válnak Joni képei, ahol úgy néz ki a Model 3, mintha homokfúvóval szedték volna le a festéket. A Teslának jobban fel kellett volna készülnie ezen piacok szélsőséges körülményeire.

De ugyan így a Tesla hibája, ha nincsenek az elemek megfelelően lefestve. (Bár az, hogy némelyik elem belső felületén csak alapozó van, nem ritka más márkáknál sem). Ismerve a cég küzdelmeit a gyártási tempó emelésével és tudva, hogy az egyik szűk keresztmetszet a festőüzem volt, nem lehet kizárni, hogy a csapásszám emelésének ára a folyamatok felgyorsítása volt a minőség rovására. Joni autója például feltehetően a legelső európai szállítmányból való, amikor a cég a nyakát törte, hogy minél több autó érkezzen kontinensünkre, miközben hatalmas veszteség felé hajózott. Bár az ismert esetek viszonylag alacsony számát tekintve (napi 1000 autót festenek itt), az is lehet, hogy mindössze pár nap, vagy egy-egy rosszul sikerült műszak eredménye a mostani jelenség. Akárhogy is, ha az ő hibájuk garanciálisan kell kijavítaniuk.

Model 3 fóliázás közben. Ha kész, láthatatlanul véd. A fóliázás itthoni ára egy Model 3 esetében nagyjából 300 ezer forint. Forrás: detailmaniac.com

Végül azért nem árt egy hangyányit a vásárlói felelősséget is megemlíteni. Megint csak a rövid internetes keresések eredményeként úgy tűnik, hogy ezekben az északi országokban bevett szokás az autók valami fajta só-védelme. Erre különböző anyagok és eszközök vannak, de nagyjából mindenki tudja, hogy szélsőséges terhelésnek vannak kitéve a karosszéria elemek ezért valami extra megoldást használ.

Mi csak tanácsolni tudjuk, legalábbis minden prémium autó tulajdonosának, hogy ha már több évnyi fizetését költötte egy kocsira, akkor fontolja meg akár a kerámia bevonat, akár az áttetsző védő-fólia felrakását. Ezeket lehet az egész autón, vagy csak a jobban igénybe vett elemeken alkalmazni és védenek többek között az országúti bogaraktól, a fákról lefolyó gyantától és lehulló majd a nyári napon ráégő gyümölcsöktől (erről tudna a kocsim fényezése mesélni), a madarak ürülékétől, illetve a bevásárlóközpontok parkolóiban gyakori (apróbb) sérülésektől is.

Autok:

Elektromos autót használsz?