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
auto
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

Mindig jót mosolygok, amikor valaki azt mondja, hogy a Tesla nem reklámozza az autóit. A hagyományos értelemben persze nem költenek televíziós reklámokra, vagy óriásplakátokra, de az új médiumokat mesterien kezelik. Most, mintha nem számolnánk már így is visszafelé a napokat a szeptember 22-i akkumulátor napig, tovább fokozták a várakozásokat az esemény promó anyagával.

Ember nem várt még ennyire nanoszálakat

Szerintem legtöbbünk nem hallotta még eddig a nanowire kifejezést, sőt a technológia is annyira új, hogy még a hivatalos magyar fordításban sincs mindig egyetértés.  Szó szerint ugye nanodrótot jelent, de egy online elérhető doktoriban nanoszálat olvastam és megvallom, nekem ez jobban tetszik, így ebben a cikkben ezt fogjuk használni. És, hogy mi az a nanoszál? Nos ez kicsit olyan mint amikor az HBO méltán díjazott Csernobil sorozata után mindenki hirtelen atomfizikus lett és a kommentekben késhegyre menő viták folytak akörül, hogy vajon miért is robbant fel a reaktor. Én most nem szeretném elkövetni ezt a hibát, hiszen a tudomány élvonalába tartozó dolgokról van szó én pedig sem elektorkémikus, sem fizikus nem vagyok. Megpróbálom inkább elismerten felületesen, de laikus szemmel összefoglalni mit is jelenthet a technológia – már ha ezt jelenti be a Tesla szeptember végén.

A jelenleg még csak laboratóriumban létező szilícium nanoszál technológia elméletileg egy nagy áttörés lehet a lítium akkumulátorok terén. A hagyományos Li-ion aksikban az anód általában valamiféle grafitból készül, azonban ha ezt szilíciumra tudjuk cserélni, akkor jelentősen gyorsabban lehet tölteni az akkumulátort és az energiasűrűség is jócskán megnő. A gond csak az, hogy eközben a szilícium szeret tágulni, ami az anyag elhasználódásához vezet. A nanoszálak egy szinte egy dimenziós struktúrát jelentenek, amelyek valami varázslat folytán megoldják ezt a problémát. Laborban már elvileg hozzák ezek a fejlesztések a grafit élettartamát, miközben kapacitásuk annak több mint tízszerese.

Ennél mélyebben nem is mennék bele, mert egyrészt találgatunk csak, másrészt be kellene szereznem 1-2 doktorit hozzá, hogy ne írjak marhaságokat. A lényeg, hogy jóval nagyobb kapacitású és sokkal nagyobb teljesítményű aksik készülhetnek így, ha végre egyszer kijut a laborból a technológia.

Teaser és véletlen egybeesés (vagy nem)

Na de honnan is jutottunk ide és miért pörög ezen most mindenki?

Nos a Tesla elindította a szeptember 22-én esedékes éves közgyűlés és az ezután tartott akkumulátor technológia nap hivatalos weboldalát amihez egy igen érdekes háttérképet választott. Ezt a képet elemezte az internet népe és a „szakértők” szerint nem kizárt, hogy itt bizony szilícium nanonszálakat látunk mikroszkópos nagyításban.

Természetesen a baj nem jár egyedül, hiszen nem elég, hogy egyesek ezt látják bele a földigiliszták párzásának rituáléját ábrázoló képbe, szemfüles online nyomozók rögtön azt is kiszúrták, hogy a Tesla új, a fremonti Kato Roadon található most készülő következő generációs Roadrunner akkumulátor gyára közvetlen telekszomszédja egy bizonyos Amprius Technologies központi kutatólaborja és gyára. Ez a cég véletlenül éppen a szilícium nanoszálak egyik úttörője és ügyfelei közt tudhatja többek között például az Airbust is. Ők már szállítanak is ilyen cellákat – nyilván nem autókba, hanem más, kísérleti felhasználási célokra, mint például az európai repülőgép gyártó elektromos-meghajtás kutatási projektjeihez.

Sőt, a TMC fórum tagjai azt is felfedezték, hogy a Tesla tavaly augusztusban elszipkázott egy vezető beosztású mérnököt is aki 8 évig az Ampriusnál dolgozott.

Forrás: LinkedIn

Aztán, hogy ez csak véletlen egybeesés, találgatás, esetleg egyik vagy másik cég ügyes marketing trükkje, azt majd megtudjuk kevesebb mint 1 hónap múlva.

Frissítés (2020. 08. 28.): Nem kellett egy hónapot várni a megfejtésre:

Elon Musk elárulta mit látunk az aksi nap meghívóján

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.