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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Mindig jót mosolygok, amikor valaki azt mondja, hogy a Tesla nem reklámozza az autóit. A hagyományos értelemben persze nem költenek televíziós reklámokra, vagy óriásplakátokra, de az új médiumokat mesterien kezelik. Most, mintha nem számolnánk már így is visszafelé a napokat a szeptember 22-i akkumulátor napig, tovább fokozták a várakozásokat az esemény promó anyagával.

Ember nem várt még ennyire nanoszálakat

Szerintem legtöbbünk nem hallotta még eddig a nanowire kifejezést, sőt a technológia is annyira új, hogy még a hivatalos magyar fordításban sincs mindig egyetértés.  Szó szerint ugye nanodrótot jelent, de egy online elérhető doktoriban nanoszálat olvastam és megvallom, nekem ez jobban tetszik, így ebben a cikkben ezt fogjuk használni. És, hogy mi az a nanoszál? Nos ez kicsit olyan mint amikor az HBO méltán díjazott Csernobil sorozata után mindenki hirtelen atomfizikus lett és a kommentekben késhegyre menő viták folytak akörül, hogy vajon miért is robbant fel a reaktor. Én most nem szeretném elkövetni ezt a hibát, hiszen a tudomány élvonalába tartozó dolgokról van szó én pedig sem elektorkémikus, sem fizikus nem vagyok. Megpróbálom inkább elismerten felületesen, de laikus szemmel összefoglalni mit is jelenthet a technológia – már ha ezt jelenti be a Tesla szeptember végén.

A jelenleg még csak laboratóriumban létező szilícium nanoszál technológia elméletileg egy nagy áttörés lehet a lítium akkumulátorok terén. A hagyományos Li-ion aksikban az anód általában valamiféle grafitból készül, azonban ha ezt szilíciumra tudjuk cserélni, akkor jelentősen gyorsabban lehet tölteni az akkumulátort és az energiasűrűség is jócskán megnő. A gond csak az, hogy eközben a szilícium szeret tágulni, ami az anyag elhasználódásához vezet. A nanoszálak egy szinte egy dimenziós struktúrát jelentenek, amelyek valami varázslat folytán megoldják ezt a problémát. Laborban már elvileg hozzák ezek a fejlesztések a grafit élettartamát, miközben kapacitásuk annak több mint tízszerese.

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

Ennél mélyebben nem is mennék bele, mert egyrészt találgatunk csak, másrészt be kellene szereznem 1-2 doktorit hozzá, hogy ne írjak marhaságokat. A lényeg, hogy jóval nagyobb kapacitású és sokkal nagyobb teljesítményű aksik készülhetnek így, ha végre egyszer kijut a laborból a technológia.

Teaser és véletlen egybeesés (vagy nem)

Na de honnan is jutottunk ide és miért pörög ezen most mindenki?

Nos a Tesla elindította a szeptember 22-én esedékes éves közgyűlés és az ezután tartott akkumulátor technológia nap hivatalos weboldalát amihez egy igen érdekes háttérképet választott. Ezt a képet elemezte az internet népe és a „szakértők” szerint nem kizárt, hogy itt bizony szilícium nanonszálakat látunk mikroszkópos nagyításban.

Természetesen a baj nem jár egyedül, hiszen nem elég, hogy egyesek ezt látják bele a földigiliszták párzásának rituáléját ábrázoló képbe, szemfüles online nyomozók rögtön azt is kiszúrták, hogy a Tesla új, a fremonti Kato Roadon található most készülő következő generációs Roadrunner akkumulátor gyára közvetlen telekszomszédja egy bizonyos Amprius Technologies központi kutatólaborja és gyára. Ez a cég véletlenül éppen a szilícium nanoszálak egyik úttörője és ügyfelei közt tudhatja többek között például az Airbust is. Ők már szállítanak is ilyen cellákat – nyilván nem autókba, hanem más, kísérleti felhasználási célokra, mint például az európai repülőgép gyártó elektromos-meghajtás kutatási projektjeihez.

Sőt, a TMC fórum tagjai azt is felfedezték, hogy a Tesla tavaly augusztusban elszipkázott egy vezető beosztású mérnököt is aki 8 évig az Ampriusnál dolgozott.

Forrás: LinkedIn

Aztán, hogy ez csak véletlen egybeesés, találgatás, esetleg egyik vagy másik cég ügyes marketing trükkje, azt majd megtudjuk kevesebb mint 1 hónap múlva.

Frissítés (2020. 08. 28.): Nem kellett egy hónapot várni a megfejtésre:

Elon Musk elárulta mit látunk az aksi nap meghívóján

 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.