Ez történik, amikor sok szénerőmű épül Kínában és Indiában

Számtalan cikket lehet olvasni a sajtóban arról, hogy India és Kína rengeteg új szénerőművet épít. A Financial Timesban megjelent cikk szerint például Kína a Covid-válságot követően a gazdaság élénkítése céljából összesen 40 GW kapacitású új szénerőművet engedélyezett. A cikkben megszólaltatott szakértő szerint a döntés katasztrofális hatással lehet a klímára.

Ezek a cikkek azonban csak történet felét mondják el, és nem írnak arról, hogy Wright törvényének engedelmeskedve hogyan csökkent a megújulók ára, amely már Ázsiában is egyre inkább versenyképes a szénnel. Az új szénerőművek építése nem fog több keresletet támasztani a szénnel termelt áram iránt, különösen ha van olcsóbb alternatíva.

Az Ember, a londoni székhelyű független elemző szervezet által készített legújabb jelentés tartalmaz egy grafikont arról, világszerte hogyan alakult a szénerőművek kihasználtsága az elmúlt 10 évben.

A szénerőművek kapacitáskihasználtsága a világban, Kínában, az Egyesült államokban, az Európai Unióban, Indiában és világ többi részén 2010 és 2020 között. A 2020-as adat az első félévre vonatkozik. Forrás: ember-climate.org

A grafikonon jól látszik, hogy az egyre több szénerőmű a kapacitások kihasználtságának csökkenéséhez vezetett. Különösen látványos a jelenség Indiában, ahol 10 évvel ezelőtt még szinte minden teljesítményt kisajtoltak a szénerőművekből, tavaly azonban már 60% alatt volt a kihasználtság. Kínában és Indiában még mindig a régi reflexek működnek, amelyek szerint a több szén nagyobb gazdasági növekedést jelent, hosszú távon azonban ők sem fognak tudni szembemenni a gazdasági racionalitással. Egy sokat álló szénerőmű ugyanis nem hogy nem hoz bevételt, de a magas állandó költségek miatt egyenesen veszteséget termel. Kellene tehát aggódnunk a kínai és indiai szénerőművek expanzója miatt? Szerintem inkább csak a beruházóknak van okuk az aggodalomra, mert valószínűleg soha nem látják viszont a befektetett pénzüket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Designed in China - már várják a javaslatokat a kínai tervezésű Teslára

Elektromos autót használsz?