PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 20. szombat

Már 2030-tól betiltanák Nagy-Britanniában a benzines és dízel autókat

egyéb
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

Februárban már beszámoltunk arról, hogy Nagy-Britanniában a korábban tervezett 2040-nél hamarabb, már 2035-től betiltanák nem csak a benzines és dízel üzemű személygépkocsik forgalomba helyezését, de új hibrideket és plug-in hibrideket sem engednének az utakra. Egyes szakértők túl későinek tartották a 2035-ös dátumot, és szerették volna előrébb hozni a tiltást.

Úgy tűnik, hogy a kormány meghallotta és elfogadta a környezetvédelemért lobbizók ajánlását, ugyanis Boris Johnson miniszterelnök 12 milliárd fontos környezetvédelmi tervet jelentett be, amely 250.000 új munkahelyet is teremtene, elsősorban Anglia északi részén és Wales-ben. A zöld forradalom 10 pontos terve érinti többek között a nukleáris energiatermelést, a szélenergiát, valamint a lakosság energiatakarékosságát is, például támogatnák a hőszigetelést, és 2028-ig 600.000 hőszivattyú telepítését. Hidrogénnel kapcsolatos kísérleti projekteket is terveznek, például 500 millió fonttal támogatnák az észak-angliai off-shore szélerőművek által termelt árammal történő tiszta hidrogéngyártást is.

Boris Johnson és Rishi Sunak az Octopus Energy meglátogatásakor (Fotó: Andrew Parsons/10 Downing Street)

A 2050-re kitűzött széndioxid-semlegesség eléréséhez természetesen létfontosságú a közlekedés zöldítése is, amely a környezetszennyező járművek forgalmazásának mielőbbi betiltásaként valósulhat meg. A tegnap bejelentetett tervek szerint már 2030-tól megtiltanák a benzines és dízel üzemű járművek forgalmazását. A miniszterelnök újságírói kérdésre megerősítette, hogy egyes hibridek még kapnak egy kis haladékot. Az elektromobilitásra való átállást 1,3 milliárd fontos kormányzati támogatás segítené, amelyet elektromosautó-töltőpontok fejlesztésére fordítanának, valamint az akkumulátor-gyártásnak is jutna 500 millió font.

A tervnek vannak ellenzői is: egyes gazdasági elemzők szerint az előrehozott tiltás veszélybe sodorhatja a közlekedéssel kapcsolatos adóbevételeket, hiszen a tisztán elektromos autók mentesülnek ezek alól, így 40 milliárd fontos űr keletkezhet a költségvetésben.

A Boris Johnson által bejelentett 10 pont a következő:

  1. Off-shore szélenergia: az Egyesült Királyság összes háztartása számára elegendő szélenergia-termelés, a jelenlegi termelés 2030-ig történő megnégyszerezésével, 40 gigawatt kapacitás kiépítésével, amely akár 60.000 munkahelyet teremthet.
  2. Hidrogén: 5 GW alacsony széntartalmú hidrogéngyártási kapacitás elérése 2030-ig az ipar, a közlekedés, az energiatermelés, valamint a háztartások számára. Az évtized végére megvalósítva az első hidrogénnel fűtött települést.
  3. Nukleáris energia: egy nagy, valamint több fejlett kis méretű nukleáris erőmű telepítése, amely 10.000 munkahelyet teremt.
  4. Elektromos járművek: az új benzines és dízel személyautók és kisteherautók kivezetése 2030-ra, és az elektromos járművekre való átállás felgyorsítása, az autók vásárlásának és a töltőinfrastruktúra támogatásával.
  5. Közösségi közlekedés, kerékpározás, gyaloglás: a kerékpározás és a gyaloglás mint vonzó közlekedési mód, a zéró emissziós közösségi közlekedésbe való befektetés.
  6. Nulla kibocsátású repülés és zöldebb hajózás: a zéró emissziós repülőgépek és hajók megvalósítását célzó kutatási projektek támogatása.
  7. Otthonok és középületek: az otthonok, iskolák és kórházak zöldebbé, melegebbé, és energia-hatékonyabbá alakítása, 2028 végéig 600.000 hőszivattyú telepítése.
  8. Szén-dioxid megkötés: világelső technológia kifejlesztése a légkörből a szennyező anyagok megkötésére és tárolására, melynek célja 2030-ra 10 millió tonna szén-dioxid eltávolítása.
  9. Természet: a természeti környezet védelme és helyreállítása, évenként 30.000 hektár erdő telepítésével.
  10. Innováció és pénzügy: vezető technológiák kifejlesztése és London globális zöld finanszírozási központtá alakítása.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.