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
auto
2024. 04. 20. szombat

Bekerült a Tesla az S&P 500-as listájára

üzlet

Tegnap este, amerikai tőzsdezárás után, a Standard & Poor’s közleményben tudatta, hogy December 21-én felveszi a Teslát (TSLA) a híres S&P 500-as indexébe.

A lépésre technikailag már 3 hónapja sor kerülhetett volna, amikor is a Tesla teljesítette a hivatalos kritériumokat, de végül a döntéshozók várta még egy negyedéves ciklust és most határozták el magukat. Az S&P 500-as lista az amerikai tőzsdén jegyzett legnagyobb cégeket tömöríti és bár piaci értéke miatt a kaliforniai autógyártó egyértelműen ide tartozik, az index különböző feltételeket szab a felvételnek, mint például, hogy az előző négy negyedévben nyereséget kellett termelnie a vállalkozásnak. A Tesla már öt ilyen negyedéven van túl és a hatodik felé robog.

A szimbolikus jelentőségen túl konkrét következményei is vannak a tagságnak. A Tesla példátlan, közel 400 milliárd dolláros tőzsdei kapitalizációjú új belépő az S&P történetében – a teljes index értékének 1,01%-át fogja képviselni. A világ számos nagy befektetési alapjának szabályzata azt írja elő, hogy bizonyos számú részesdést kell vásárolniuk az S&P 500-on szereplő cégekben, tehát ők mindenképpen TSLA részvényeket fognak most vásárolni. Egyes számítások szerint ez akár a piacon lévő papírok 15%-át is jelentheti majd. Más alapok nem közvetlenül ezt az indexet, hanem az S&P 500-at követő alapokat követik, így ezeknek is részvényt kell majd vásárolniuk, ami akár további 22% is lehet. Így összesen a piacon elérhető Tesla részvények akár 37%-a is gazdát cserélhet hamarosan.

Ez természetesen a részvényárfolyam emelkedésével fog járni, de érdemes megjegyezni, hogy ez a hatás általában ki szokott egyenlítődni és a kezdeti megugrás után lejjebb állapodik meg az árfolyam. Csakhogy szinte példátlan hogy egy cég, pláne egy ekkora, közvetlenül az 500-as listára lépjen, általában az index előszobájának tekintett más S&P listákról szokta ide feljebb lépni és ilyenkor nem a piacról érkezik a részvények zöme, hanem csak az alapok között mozog. Így most elég nehéz megjósolni, miként fog viselkedni majd a Tesla árfolyama a következő hetekben.

A mechanizmus ilyenkor ráadásul alaponként eltérő lehet – van ahol már mostantól megkezdődik a részvények vásárlása, van ahol majd csak december 21 után van erre lehetőség. Ráadásul akkora falatot kell lenyelnie az indexnek, hogy egyelőre nem is igazán tudják mit kezdjenek vele. Az S&P közleménye szerint jelenleg piaci szereplőkkel tárgyal arról mi lenne a legmegfelelőbb módszer. Az egyik opció szerint, mint normál esetben, a Tesla december 21-én belép és ennyi. Azonban mivel ez most becslésük szerint akár 51 milliárd dollárnyi pénzmozgást is eredményezhet, azon gondolkodnak, hogy két ütemben történjen meg a cég felvétele – esetleg 25, 33, vagy 50 százalék már egy héttel korábban, December 14-én bekerüljön és csak a maradék részvényvásárlás történjen 7 nappal később.

A Tesla életében még két fontos időpont lesz az S&P 500 felvételét követő pár héten belül. Január 1-4 között megtudjuk, hogyan sikerült a negyedik negyedév, hány autót adtak el az év utolsó 3 hónapjában. Három héttel később pedig valószínűleg megkapjuk a cég negyedéves, illetve éves pénzügyi jelentését is.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, azért most különösen szeretném kiemelni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.