Mint azt tegnap megírtuk, elég kínos ügybe keveredett a brit luxusmárka, mivel úgy tűnt részben, vagy egészben az ő megrendelésükre készült egy anyag, amely a villanyautók CO2 lábnyomának megtérülési idejét a valóságosnál több mint háromszor hosszabb időre taksálta. Az ügy különösen azért volt kínos, mert mint kiderült, a tanulmányt egy olyan 10 hónapja alapított PR cég publikálta, amelynek egyetlen alkalmazottja – és ügyvezetője – az Aston Martin egyik felsővezetőjének családtagja, feltehetőleg a felesége. Most a brit cég válaszolt a vádakra – és gyorsan belökött még két világmárkát a busz alá. Lebuktak: kamu tanulmánnyal próbálta lehúzni a villanyautókat az Aston Martin NemIgen A Greenpeace Unearthed csoportjához eljutatott közlemény szerint az Aston Martin Lagonda UK mindig is támogatta a brit kormány CO2 törekvéseit, és korábban tanácsokat is adtak az illetékeseknek a témában. A válasz érdemi részében azt mondják, nincsen hivatalos kapcsolatuk a Clarendon Communications nevű PR céggel, amelyet a kiadvány egy másik támogatója bízott meg annak elkészítésével. Az anyag utolsó oldalán egyébként a már eddig ismert két szereplő a Bosch és az Aston Martin mellett ott szerepel a Honda és a McLaren logója is, de található itt egy angol buszgyártó, illetve egy CNG gáz és bioüzemanyag gyártókat tömörítő lobbiszervezet is. Bár elméletben a fenti szereplők közül bármelyik lehetett volna a megrendelő, közös bennük, hogy jelen ismereteink szerint egyikőjük felsővezetőjének felesége sem ügyvezetője a kiadványt publikáló PR cégnek. A brit vállalat egyébként nem reagált arra a tényre, hogy a PR cég ügyvezetőjének címe és vezetékneve megegyezik egyik vezetőjének adataival. Nem teljesen váratlan fejlemény, de sokat elmond egyébként, hogy tegnap óta frissült a Clarnedon weboldala és lekerült róla a Bosch és az Aston Martin logója – korábban ez a két cég szerepelt mint ügyfél az oldalon. A Polestar is vitatja a megjelent anyagot Idő közben megszólalt a Polestar is a témában. Ők még múlt héten a Clarendon anyaga által keltett hullámok kapcsán, de a PR cég hátterét feltáró írás megjelenés előtt írtak a témáról a cég vezérigazgatójának LinkedIn oldalán. Ebben emlékeztetnek rá, hogy ők már pár hónappal ezelőtt közzétették villanyautójuk életciklus elemzését és nyílt lapokkal játszanak a témában. Üdvözölték, hogy ezek szerint a Honda, a Bosch, az Aston Martin és a McLaren is támogatja a nagyobb transzparenciát a témában, de mint írják, a Clarendon tanulmányból a fenti cégek CO2 lábnyomának elemzése valahogy kimaradt. Ne csak beszéljenek róla, hozzák nyilvánosságra a saját adataikat – teszik hozzá. Hello @BoschGlobal @astonmartin @Honda @McLarenAuto – great that you’re joining the transparency journey. Looking forward to seeing your LCAs. If you need a reference, here's a link to ours: https://t.co/Vt2i282jjt pic.twitter.com/h264SnzXyC — Polestar (@PolestarCars) November 30, 2020 Egyébiránt a saját elemzésük szerint a szélenergiával töltő Polestar 2 már 50 ezer kilométer alatt visszahozhatja a CO2 kibocsátását – ez az adat jóval magasabb, mint amit a tegnapi cikkben említett holland kutató számolt, azonban a Polestart Kínában gyártják, és az akksik az ottani energiamix felhasználásival készülnek. Akármekkora is az eltérés, mint a Polestar hozzáteszi, a villanyautónál legalább adott a lehetőség, hogy kompenzálja gyártásának környezeti terhelését, míg a belsőégésű motoros autók erre sosem lesznek képesek. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!