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 Köztudott, hogy az elektromos hajtás rendkívül magas hatékonysága miatt bármilyen változás azonnal meglátszik a villanyautók fogyasztásán. Ha meleg van és hűteni kell az utasteret, akkor nő a fogyasztás. Ha hidegben fűteni kell, akkor úgy szintén. A sebesség is nagy ellenség, de a fogyasztási adatokban azonnal meglátszik a hidegebb levegő nagyobb közegellenállása, az eső, a nedves út, a téli gumi és a szélirány is. A hétköznapokban, amikor az ember városban vagy agglomerációból nagyvárosba bejárva használja az autót, akkor ezeknek nincs sok jelentősége, hiszen a mai autók hatótávja a legtöbb autós számára a leghidegebb napon szakadó hóesésben is elegendő, éjjel pedig bőven van idő a napon belül elhasznált energia pótlására. Egyeül az okozhat meglepetést, ha két töltés között sok apró, néhány km-es útból adódik össze az autóhasználat, és minden alkalommal fel kell melegíteni vagy le kell hűteni az utaskabint. A fent említett külső körülményeket elsősorban hosszabb utakon kell figyelembe venni, hiszen nem mindegy, hogy a cél eléréséig hányszor és mennyi időre kell megállni tölteni. Az eddig általam tesztelt autók fogyasztása 110 km/h-nál átlagosan 24%-kal volt magasabb, mint 90 km/h-nál, a 130-as tempónak pedig 27%-os fogyasztásnövekedés volt a felára a 110-es sebességhez képest. Mindeközben a nagyobb tempóval megnyert idő alig 18% illetve 16%. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a pluszban elhasznált energiát mennyi idő alatt lehet pótolni, akkor gyakran az jön ki, hogy nem csak anyagilag, de időben is jobban járunk, ha lassabban megyünk.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 Elég az elméletekből Karácsony és szilveszter között egy bruttó 50 kWh-s autóval indultunk 212 km-es útra. A szakaszt jól ismertem, az autót kevésbé. Az úton van egy minimális szintkülönbség, ami miatt odafelé rendre kisebb a fogyasztás, mint visszafelé, ezért úgy terveztem, hogy az első szakaszt egy szuszra, 130 helyett 110-zel tesszük meg, míg visszafelé jövök 130-cal, mert úgyis meg kell állni valahol tölteni. A gyér forgalomnak köszönhetően mindenütt a saját tempónkat autózhattuk, és ezzel mi sem tartottunk fel másokat. Ezúttal sem tudományos tesztre készültem, inkább csak gyakorlati tapasztalat gyűjtése, és megosztása volt a cél. Itt hívnám fel azok figyelmét, akik a villanyautózás életképtelenségére keresnek igazolásokat, hogy vegyék figyelembe az alábbiakat: ez egy kísérlet volt, a saját kíváncsiságom kielégítésére. A 212 km-en több szolgáltató 7 villámtöltője mellett mentünk el, így az utazás bármely szakaszában lett volna lehetőségünk tölteni. Az autó jól ki tudja használni az 50 kW-os töltőket, így 12-13 perc alatt 10 kWh energiát képes felvenni. A 11:59-es indulásunkkor a Waze 13:54-es érkezést jósolt, miközben a tippelőóra a korábbi napok használata és a pillanatnyi fűtésigény (5 °C kint, 22 °C bent) alapján 180 km-es hatótávot jósolt. Én úgy tippeltem, hogy ennél jóval többet is ki lehet hozni belőle 110-es tempó mellett, így nem is aggódtam. Az első 33 percben 56 km megtétele után sikeresen összeszedtünk 2 perc késést, így az érkezés 13:56 percre tolódott ki. Az útból még 156 km volt hátra, amire a tippelőóra szerint 140 km-nyi hatótávunk volt. Ahogy arra számítottam, a megteendő és a megtehető távolság közötti különbség csökkent, volt esély rá, hogy extra töltés nélkül megérkezzünk. Az 50%-os töltöttséget 13:03-kor értük el, amikor már túl voltunk 110 km-en, és még 102-t kellett megtenni. Az érkezésünket ekkor a Waze kereken 14 órára jósolta, így az eredeti időponthoz képest a 110-es tempóval az első 110 km-en 6 percet szedtünk össze. 40 perccel később már csak 30 km-re voltunk a céltól, a fránya tippelőóra már csak 20 km-t jósolt megtehető hatótávnak. Hiába tudtam, hogy több kell még legyen az akkuban, mivel az autó %-ban nem írja ki a töltöttséget, és azt sem tudtam, hogy mennyi tartaléka van 0 megtehető km elérése után, inkább fokozatosan elkezdtem visszavenni a tempót. Így végül 14:13-kor, majdnem 20 perccel az eredetileg prognosztizált időpont után 3%-os töltöttséggel érkeztünk meg (a töltőkábel csatlakoztatása után kiírja a rendszer a százalékos értéket, csak menet közben nem). Viszont a töltésre út közben nem pazaroltunk sem időt, sem energiát. Sajnos a napi számlálót nem nulláztam, így nincs fogyasztási adatom, de ha az akkut nettó 47 kWh-snak vesszük, akkor a 97% alapján 21,5 kWh/100 km-es fogyasztás jön ki. Az akku másnap reggelig a délután 10 illetve éjszaka 12 A-re állított töltőről úgy is tele lett, hogy közben kétszer is használtuk az autót. Visszaúton a 0 °C körüli hőmérsékleten (ami 5-tel kevesebb, mint odafelé) és az emelkedő miatt egyértelmű volt, hogy ezzel a tempóval még így kicentizve sem lehet megtenni az utat töltés nélkül, úgyhogy inkább a nagyobb tempó mellett döntöttem, tudván hogy az út felénél az autó közel 50 kW körüli teljesítménnyel fogja tudni magába szívni az energiát. 17:09-kor a 209 km-esre tervezett út végét a Waze 19:04-re jósolta, feltételezve hogy ahol lehet, ott tartani fogom a 130-as tempót is. Így még egy rövid töltéssel is biztos volt a hazaérés a kijárási korlátozás este 8-as kezdetéig. Az autó „tanulva a korábbiakból”, már csak 150 km-es hatótávot jósolt. A 130 km/h-s sebesség mellett az autó pillanatnyi fogyasztása végig 30 kWh/100 km körül alakult. Az autópálya pihenőben lévő lévő töltőt 98 km megtétele után 18:05-kor értük el. A 130-as tempó hatására az akku töltöttsége 34%-ra csökkent, a megtehető hatótávot az autó 36 km-re jósolta. Az induláskor nullázott óra 28,4 kWh/100 km-es fogyasztást kalkulált, ami ha igaz, akkor az autó akkumulátorának kihasználható kapacitás mindössze 42,2 kWh. Hogy a 28,4 kWh/100 km-es fogyasztás vagy a 34%-os töltöttségi szint volt-e a hibás, vagy az autó nem töltötte 100%-ra magát, azt nem tudom, mindenesetre sehogy nem jön ki a matek. A Waze által induláskor jósolt érkezési időt egyelőre sikerült tartani, hiszen a töltőnél a végső célhoz 19:05-ös érkezést prognosztizált (1 perc oda-vissza ugrálás végig volt, valószínűleg a határon lehetett). A rövidre tervezett töltés végül 20 perc lett, amivel (15,82 kWh felhasználásával) 69%-ra sikerült feltornászni a töltöttséget. Ez a fedélzeti számítógép szerint 80 km-re elegendő energia az adott körülmények között, miközben nekünk még 111-et kellett megtenni. A Waze ekkor már 19:28-as érkezéssel számolt, a beállással és töltésindítással illetve töltés utáni elindulással 3 percet veszítettünk. Az optimizmusom megint túlzó volt, mivel 36 km-re a céltól már csak 18 km-re elegendő energiánk maradt. Itt döntöttem úgy, hogy nem erőltetem tovább a megengedett legnagyobb sebesség tartását. Inkább legyen cél a biztos hazaérés. De ekkor már késő volt. Miután a tippelőóra hosszú km-ek óta már csak 4 majd 2 km-t írt, 10 km-re a céltól beadtam a derekam és lekanyarodtam az M0-sról, hogy Gödöllőn útba ejtsünk egy villámtöltőt. Ha félúton tartom magam az eredeti tervhez, és 69% helyett 75%-ra töltök (ha 98 km-hez kellett 66%, akkor ugyanolyan fogyasztás mellett 111 km-hez 74,8%-ra lett volna szükség), akkor simán hazaértünk volna. De a visszavett tempóval valószínűleg még akkor is hazaértünk volna, ha már az M0-son látom pontosan, hogy hány százaléknál áll az autó töltöttsége (a gödöllői töltőhöz 4%-os töltöttséggel érkeztünk). Az optimizmusomért a büntetés egy 5 perces töltés, és a töltőhöz való kerülőút 15 perce volt. (Az 5 perc alatt egyébként 8%-ot nőtt a töltöttségi szint.) Végül 19:04 helyett 19:48-kor értünk haza. A 44 percből 24 volt a tervezett töltés miatti veszteség, a további 20 percet a terven kívüli kerülővel buktuk. Persze a külső hőmérséklet és a szintkülönbség miatt a két út nem hasonlítható össze egy az egyben, de az számomra egyértelmű, hogy a mai autók többségével a mai töltőhálózat mellett nincs értelme a 130 km/h-s tempónak, ha emiatt út közben tölteni kell, de igazából akkor sem racionális, ha ez a töltési időt növeli. 110-es tempóval 2 óra 14 perc alatt megtettük a Waze által 1 óra 55 percesnek prognosztizált utat még úgy is, hogy a végén spórolni kellett, mert nem tudhattam, hogy hogy áll az akku töltöttsége. A másik irányba ugyanezt a távot 130-as tempó mellett egy kb. 30 perces megállóval lehetett volna teljesíteni. Ha a 110-es tempó miatt veszítek 20 percet és még 10 percet töltök (a kisebb fogyasztás miatt jóval kevesebbre van szükség), időben akkor is ugyanott vagyok, csak kevesebbet fizetek a töltésre. Természetesen ha evés vagy más program miatt mindenképpen meg kell állni hosszabb időre, akkor ez talán kevésbé gond, de ha a legrövidebb menetidő a cél, akkor megéri visszavenni a tempóból. (A cikkben szándékosan nem említettem, hogy milyen autót használtam, mert a jelenség többé-kevésbé autó független. A típus ebben az esetben egy Peugeot e-2008 volt.) Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!