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
auto
2024. 07. 27. szombat

Ezért mennek lassan a villanyautósok az autópályán

villanyautózás a gyakorlatban

Köztudott, hogy az elektromos hajtás rendkívül magas hatékonysága miatt bármilyen változás azonnal meglátszik a villanyautók fogyasztásán. Ha meleg van és hűteni kell az utasteret, akkor nő a fogyasztás. Ha hidegben fűteni kell, akkor úgy szintén. A sebesség is nagy ellenség, de a fogyasztási adatokban azonnal meglátszik a hidegebb levegő nagyobb közegellenállása, az eső, a nedves út, a téli gumi és a szélirány is.

A hétköznapokban, amikor az ember városban vagy agglomerációból nagyvárosba bejárva használja az autót, akkor ezeknek nincs sok jelentősége, hiszen a mai autók hatótávja a legtöbb autós számára a leghidegebb napon szakadó hóesésben is elegendő, éjjel pedig bőven van idő a napon belül elhasznált energia pótlására. Egyeül az okozhat meglepetést, ha két töltés között sok apró, néhány km-es útból adódik össze az autóhasználat, és minden alkalommal fel kell melegíteni vagy le kell hűteni az utaskabint. A fent említett külső körülményeket elsősorban hosszabb utakon kell figyelembe venni, hiszen nem mindegy, hogy a cél eléréséig hányszor és mennyi időre kell megállni tölteni.

Az eddig általam tesztelt autók fogyasztása 110 km/h-nál átlagosan 24%-kal volt magasabb, mint 90 km/h-nál, a 130-as tempónak pedig 27%-os fogyasztásnövekedés volt a felára a 110-es sebességhez képest. Mindeközben a nagyobb tempóval megnyert idő alig 18% illetve 16%. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a pluszban elhasznált energiát mennyi idő alatt lehet pótolni, akkor gyakran az jön ki, hogy nem csak anyagilag, de időben is jobban járunk, ha lassabban megyünk.

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

Elég az elméletekből

Karácsony és szilveszter között egy bruttó 50 kWh-s autóval indultunk 212 km-es útra. A szakaszt jól ismertem, az autót kevésbé. Az úton van egy minimális szintkülönbség, ami miatt odafelé rendre kisebb a fogyasztás, mint visszafelé, ezért úgy terveztem, hogy az első szakaszt egy szuszra, 130 helyett 110-zel tesszük meg, míg visszafelé jövök 130-cal, mert úgyis meg kell állni valahol tölteni. A gyér forgalomnak köszönhetően mindenütt a saját tempónkat autózhattuk, és ezzel mi sem tartottunk fel másokat. Ezúttal sem tudományos tesztre készültem, inkább csak gyakorlati tapasztalat gyűjtése, és megosztása volt a cél.

Itt hívnám fel azok figyelmét, akik a villanyautózás életképtelenségére keresnek igazolásokat, hogy vegyék figyelembe az alábbiakat: ez egy kísérlet volt, a saját kíváncsiságom kielégítésére. A 212 km-en több szolgáltató 7 villámtöltője mellett mentünk el, így az utazás bármely szakaszában lett volna lehetőségünk tölteni. Az autó jól ki tudja használni az 50 kW-os töltőket, így 12-13 perc alatt 10 kWh energiát képes felvenni.

A 11:59-es indulásunkkor a Waze 13:54-es érkezést jósolt, miközben a tippelőóra a korábbi napok használata és a pillanatnyi fűtésigény (5 °C kint, 22 °C bent) alapján 180 km-es hatótávot jósolt. Én úgy tippeltem, hogy ennél jóval többet is ki lehet hozni belőle 110-es tempó mellett, így nem is aggódtam.

Az első 33 percben 56 km megtétele után sikeresen összeszedtünk 2 perc késést, így az érkezés 13:56 percre tolódott ki. Az útból még 156 km volt hátra, amire a tippelőóra szerint 140 km-nyi hatótávunk volt. Ahogy arra számítottam, a megteendő és a megtehető távolság közötti különbség csökkent, volt esély rá, hogy extra töltés nélkül megérkezzünk.

Az 50%-os töltöttséget 13:03-kor értük el, amikor már túl voltunk 110 km-en, és még 102-t kellett megtenni. Az érkezésünket ekkor a Waze kereken 14 órára jósolta, így az eredeti időponthoz képest a 110-es tempóval az első 110 km-en 6 percet szedtünk össze.

40 perccel később már csak 30 km-re voltunk a céltól, a fránya tippelőóra már csak 20 km-t jósolt megtehető hatótávnak. Hiába tudtam, hogy több kell még legyen az akkuban, mivel az autó %-ban nem írja ki a töltöttséget, és azt sem tudtam, hogy mennyi tartaléka van 0 megtehető km elérése után, inkább fokozatosan elkezdtem visszavenni a tempót.

Így végül 14:13-kor, majdnem 20 perccel az eredetileg prognosztizált időpont után 3%-os töltöttséggel érkeztünk meg (a töltőkábel csatlakoztatása után kiírja a rendszer a százalékos értéket, csak menet közben nem). Viszont a töltésre út közben nem pazaroltunk sem időt, sem energiát. Sajnos a napi számlálót nem nulláztam, így nincs fogyasztási adatom, de ha az akkut nettó 47 kWh-snak vesszük, akkor a 97% alapján 21,5 kWh/100 km-es fogyasztás jön ki.

Az akku másnap reggelig a délután 10 illetve éjszaka 12 A-re állított töltőről úgy is tele lett, hogy közben kétszer is használtuk az autót.

Visszaúton a 0 °C körüli hőmérsékleten (ami 5-tel kevesebb, mint odafelé) és az emelkedő miatt egyértelmű volt, hogy ezzel a tempóval még így kicentizve sem lehet megtenni az utat töltés nélkül, úgyhogy inkább a nagyobb tempó mellett döntöttem, tudván hogy az út felénél az autó közel 50 kW körüli teljesítménnyel fogja tudni magába szívni az energiát.

17:09-kor a 209 km-esre tervezett út végét a Waze 19:04-re jósolta, feltételezve hogy ahol lehet, ott tartani fogom a 130-as tempót is. Így még egy rövid töltéssel is biztos volt a hazaérés a kijárási korlátozás este 8-as kezdetéig. Az autó „tanulva a korábbiakból”, már csak 150 km-es hatótávot jósolt.

A 130 km/h-s sebesség mellett az autó pillanatnyi fogyasztása végig 30 kWh/100 km körül alakult.

Az autópálya pihenőben lévő lévő töltőt 98 km megtétele után 18:05-kor értük el. A 130-as tempó hatására az akku töltöttsége 34%-ra csökkent, a megtehető hatótávot az autó 36 km-re jósolta. Az induláskor nullázott óra 28,4 kWh/100 km-es fogyasztást kalkulált, ami ha igaz, akkor az autó akkumulátorának kihasználható kapacitás mindössze 42,2 kWh. Hogy a 28,4 kWh/100 km-es fogyasztás vagy a 34%-os töltöttségi szint volt-e a hibás, vagy az autó nem töltötte 100%-ra magát, azt nem tudom, mindenesetre sehogy nem jön ki a matek. A Waze által induláskor jósolt érkezési időt egyelőre sikerült tartani, hiszen a töltőnél a végső célhoz 19:05-ös érkezést prognosztizált (1 perc oda-vissza ugrálás végig volt, valószínűleg a határon lehetett).

A rövidre tervezett töltés végül 20 perc lett, amivel (15,82 kWh felhasználásával) 69%-ra sikerült feltornászni a töltöttséget. Ez a fedélzeti számítógép szerint 80 km-re elegendő energia az adott körülmények között, miközben nekünk még 111-et kellett megtenni. A Waze ekkor már 19:28-as érkezéssel számolt, a beállással és töltésindítással illetve töltés utáni elindulással 3 percet veszítettünk.

Az optimizmusom megint túlzó volt, mivel 36 km-re a céltól már csak 18 km-re elegendő energiánk maradt. Itt döntöttem úgy, hogy nem erőltetem tovább a megengedett legnagyobb sebesség tartását. Inkább legyen cél a biztos hazaérés. De ekkor már késő volt.

Miután a tippelőóra hosszú km-ek óta már csak 4 majd 2 km-t írt, 10 km-re a céltól beadtam a derekam és lekanyarodtam az M0-sról, hogy Gödöllőn útba ejtsünk egy villámtöltőt. Ha félúton tartom magam az eredeti tervhez, és 69% helyett 75%-ra töltök (ha 98 km-hez kellett 66%, akkor ugyanolyan fogyasztás mellett 111 km-hez 74,8%-ra lett volna szükség), akkor simán hazaértünk volna. De a visszavett tempóval valószínűleg még akkor is hazaértünk volna, ha már az M0-son látom pontosan, hogy hány százaléknál áll az autó töltöttsége (a gödöllői töltőhöz 4%-os töltöttséggel érkeztünk). Az optimizmusomért a büntetés egy 5 perces töltés, és a töltőhöz való kerülőút 15 perce volt. (Az 5 perc alatt egyébként 8%-ot nőtt a töltöttségi szint.)

Végül 19:04 helyett 19:48-kor értünk haza. A 44 percből 24 volt a tervezett töltés miatti veszteség, a további 20 percet a terven kívüli kerülővel buktuk.

Persze a külső hőmérséklet és a szintkülönbség miatt a két út nem hasonlítható össze egy az egyben, de az számomra egyértelmű, hogy a mai autók többségével a mai töltőhálózat mellett nincs értelme a 130 km/h-s tempónak, ha emiatt út közben tölteni kell, de igazából akkor sem racionális, ha ez a töltési időt növeli. 110-es tempóval 2 óra 14 perc alatt megtettük a Waze által 1 óra 55 percesnek prognosztizált utat még úgy is, hogy a végén spórolni kellett, mert nem tudhattam, hogy hogy áll az akku töltöttsége. A másik irányba ugyanezt a távot 130-as tempó mellett egy kb. 30 perces megállóval lehetett volna teljesíteni. Ha a 110-es tempó miatt veszítek 20 percet és még 10 percet töltök (a kisebb fogyasztás miatt jóval kevesebbre van szükség), időben akkor is ugyanott vagyok, csak kevesebbet fizetek a töltésre. Természetesen ha evés vagy más program miatt mindenképpen meg kell állni hosszabb időre, akkor ez talán kevésbé gond, de ha a legrövidebb menetidő a cél, akkor megéri visszavenni a tempóból.

(A cikkben szándékosan nem említettem, hogy milyen autót használtam, mert a jelenség többé-kevésbé autó független. A típus ebben az esetben egy Peugeot e-2008 volt.)

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.