Visszapillantó: 2020. villanyautós szemmel

A 2020-as évet a későbbi pandémiáról még mit sem sejtve egy rendkívül szórakoztató programmal kezdtük. Január 26-án öt csapat öt villanyautóval egy ágyúgolyó futamra indult. Reggel még csak annyit tudtunk, hogy Keszthely felé kell mennünk, illetve hogy nagyjából 500 km lesz a táv, de hogy pontosan hol lesznek az ellenőrző pontok, az csak a nap során derült ki. Jól mutatta a töltőhálózat kezdetlegességét, hogy 12 hónapja ez az öt autó is egymásra várt a töltőknél, a pechesebbeknek jelentősen megnövelve a menetidejüket. Alig 9 hónappal később Keszthelyre már 130 autó is könnyedén eljutott nagyjából egyszerre. Az eseményről percről percre igyekeztünk tudósítani, és az érdeklődők pedig egy térképen követhették az autók pillanatnyi helyzetét. A kihívás sokak fantáziáját megmozgatta, így február során majdnem minden hétvégén elindult néhány autó, hogy teljesítse a már ismert utat. Persze a különböző futamok a változó időjárás miatt nem igazán hasonlíthatók össze, de az eredmények adtak egyfajta képet az autók képességeiről.

Bár a hírekben az év elejétől kezdve fel-felbukkant a koronavírus, szerintem sokan nem fogtuk fel, hogy mekkora változást hoz a COVID az életünkben. Márciusban bezárkózott a nyugati világ, és olyan mértékű korlátozások léptek életbe, amire a mi életünkben nem volt még példa. Ez persze padlóra kényszerítette a világgazdaságot, és olyan nemzetgazdasági szinten is fontos ágazatokat nullázott le, mint amilyen az autógyártás. Nem csak a gyáraknak kellett bezárniuk, de sok helyen az autószalonok és autókereskedések is bezárásra kényszerültek, így komplett hónapok estek ki a szektor életéből. Pont abban az évben, amikor Európában a CO2 előírásoknak való megfelelés már világjárvány nélkül is nagy kihívást jelentett sok gyártó számára.

Minden rosszban van valami jó, szoktuk mondani. És valóban. A korlátozások olyan mértékben csökkentették a közlekedést, hogy kitisztult sok hírhedten szennyezett város levegője, látványosan demonstrálva, hogy mennyivel élhetőbb lenne a világ, ha helyi kibocsátás nélküli járművekkel váltanánk le a belsőégésű motorral hajtott autókat.

Bár a 2019-est hívtuk a fizetős töltés évének, akkor csak a folyamat indulása történt meg. A legnagyobb lépésre idén májusig kellett várni, amikor az e-Mobi összes töltőjén megszűnt az ingyenesség. Ezzel a hazai töltőhálózat közel kétharmada már csak fizetés ellenében volt használható. A szkeptikus hangok persze a hazai elektromobilitás halálát vizionálták, de ahogy a zöld rendszámok kiadásából azóta látható, a jóslataik nem igazán váltak valósággá. Az ingyenesség egy remek bónusz volt a korán érkezőknek, de a többség számított rá, hogy ez az állapot nem tart majd örökké. Az ingyenes nyilvános töltés helyét a legtöbb autós esetében átvette a sokkal kényelmesebb otthoni vagy munkahelyi töltés, az utcai oszlopok pedig azóta sokkal inkább elérhetők azok számára, akiknek valóban szükségük van a nyilvános töltési lehetőségre. A váltás után egy héttel megvizsgáltuk a töltők kihasználtságát az egyes csatlakozók legutóbbi használati dátumát megnézve, és nem meglepő módon a töltők több mint felét legalább egyszer használták a vizsgálatot megelőző 24 órában. Lehet, hogy sok helyen nincs még annyi villanyautó, hogy magas legyen a töltők kihasználtsága, de a legtöbb töltőnek akad feladat.

A korábbi években sok kritika érte az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatás lebonyolítását, ezért az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) májusban az új program kihirdetésekor csavart egyet a szabályokon. A korábbi 1,5 millió forint helyett alapesetben 2,5 millió forint támogatást biztosítottak, de csak akkor, ha az autó bruttó vételára nem haladta meg a 11 millió forintot. 11 és 15 millió között a támogatás 500 ezer forintra csökkent, ami alól csak a taxinak szánt autók kaptak kivételt, hiszen azok vételárából akár 55%-ot is megtérített az állam. A pályázatot a taxik mellett a futár cégek által vásárolandó elektromos robogókra is kiterjesztették.

Mivel a pályázathoz nem volt szükség az autó kiválasztására és megrendelésére, tulajdonképpen egy nem kötelező érvényű „szándéknyilatkozattal” (konkrétan még az sem kellett) bárki pályázhatott. És pályázott is mindenki, függetlenül attól, hogy valójában akart-e autót venni vagy sem. Az a biztos, ha megvan a támogatás, hiszen ha jön valami jó ajánlat, akkor azzal le lehet rá csapni. Ennek eredményeként június 15-én reggel 8-kor elindított program 5 milliárd forintos kerete 27 óra alatt kimerült. Összesen több mint 2000 járműre érkezett támogatási igény, de hogy ebből valójában mennyi vásárlás valósul meg, az csak valamikor idén fog kiderülni.

Nyár elejére lazultak a megszorítások, így ha lassan is de beindulhatott az autópiac is. A hazai új autó értékesítések mellett hasított a használt autó import is, így augusztus végére a Magyarországon regisztrált tisztán elektromos autók száma már meghaladta a 10 ezret is.

A márkaképviseleteket persze nem csak a támogatási programban való minél nagyobb arányú részvétel sarkallta aktivitásra, hanem az európai CO2 szabályozásból fakadó büntetés is. Ezt akkor kell fizetni, ha az EU-ban értékesített összes autó 1 km-re vetített CO2 kibocsátásának az átlaga meghaladja az összes eladott autó tömegével súlyozott kibocsátási határértéket. A határérték kiindulási pontja 95 g/km, de a könnyebb autók lefelé, a nehezebbek felfelé húzzák az adott gyártókra vonatkozó határértékeket. A rendszer bonyolult, és egyelőre nem látható, hogy melyik gyártó mennyire tudja majd teljesíteni az előírásokat, az azonban az év végére egyértelművé vált, hogy a szabályozásnak a többnyire könnyebb, vagy kevésbé szennyező autókat előállító gyártók nagyobb valószínűséggel meg fognak tudni felelni, mint a látszatintézkedésektől megoldást remélő gyártók. Az év végére több csoportosulás is kialakult a piacon (ezt a szabályozás lehetővé teszi), hogy a rosszul teljesítők a jobbak kedvezőbb kibocsátási adataival csökkenthessék a befizetendő büntetés mértékét. Hogy mennyire járnak sikerrel, az majd csak idén derül ki.

A tyúk vagy a tojás klasszikus dilemmáját, vagyis hogy mi legyen előbb villanyautó vagy elegendő töltő, a jogszabályalkotó 5 évvel ezelőtt azzal próbálta átvágni, hogy kijelölt egy kötelezetti kört, akik számára előírta az elektromos autó töltők telepítését az általuk üzemeltetett parkolókban. A bevezetés több lépésben történt meg, fokozatosan bővítve azon települések listáját, ahol előírássá vált a töltőállomás. Ennek értelmében 2020. január 1-től már az összes 20 ezer főnél népesebb településen villanyautó töltőknek kellett volna üzemelniük a fizető parkolókban illetve a napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek parkolóiban, de egy éve még nagyon kevés ilyen üzlet felelt meg az előírásoknak. 2020 során több üzletlánc is felpörgette a telepítéseket, de teljes megfeleléstől még most, 2021 elején is messze állnak. Mindenesetre ezeknek a töltőknek köszönhetően az ország rengeteg településén vált az üzletek környékén lakó, saját kocsibeállóval nem rendelkező autósok számára is elérhetővé az elektromobilitás.

2019 során a MOL végre sikeresen lezárta az eszközbeszerzési tenderét, így 2020-ban fel tudta pörgetni az érdemi munkát, hogy az év végére már országszerte 67 ponton kínálhassanak villanyautó töltést. Az Ionity is elkészült két új töltőponttal, melyek Balatonkeresztúron az autópálya mindkét oldalán 4-4 oszloppal az M7-es autópályán közlekedőket segítik, míg a Szigetszentmiklós határában beüzemelt harmadik új állomáson 2 db 350 kW-os oszlop az M0-ás villanyautós forgalmát szolgálja. Ezzel a szolgáltató 2020 végére teljesítette a Magyarországra vonatkozó, 5 állomás kiépítésére vonatkozó vállalását, és nemzetközi szinten sincs óriási mértékben elmaradva a tervektől.

A Tesla új helyszínt ugyan nem avatott Magyarországon, de 2020 decemberében elkezdte a toborzást egy magyarországi operáció beindításához. Sok év várakozás után úgy tűnik, hogy 2021-ben megnyílhat az első hazai Tesla kereskedés és hivatalos szerviz is. A tervekről persze egyelőre nem lehet sokat tudni, de egy hazai képviselet megjelenése még több autós számára teheti vonzóvá a 2020 során rendkívüli módon megerősödött villanyautó gyártót.

Tesla Model Y (forrás: Tesla)

A 2020-as legutolsó Villanyóra adásban szintén a 2020-as évet értékeltük.

A folytatásból

Arra már ígéretet kaptunk az ITM részéről, hogy 2021-ben is folytatódni fog az elektromos autók vásárlásának támogatása, de a program menetéről és a sarokszámokról egyelőre nincs információnk. A gyártókat a CO2 limit a 2020-as mértéknél is jobban szorongatja majd, hiszen csökken a szuperkreditek értéke, és az egyéb kibúvók lehetősége. Segíti őket, hogy a villanyautók iránti kereslet növekedése mellett csökken a hagyományos autók iránti igény, de amelyik gyártó nem tud megfelelő alternatívát kínálni, arra kemény hónapok várnak. A kínálat szerencsére 2021-ben is kívánatos modellekkel bővül, így aki idén szeretne hagyományos meghajtású autóból elektromosba átülni, az egyre szélesebb és színesebb kínálatból tud majd válogatni.

Az biztos, hogy mozgalmas évünk lesz. Tartsatok velünk 2021-ben is, és legyetek részesei Ti is korunk legnagyobb jelentőségű átalakulásának.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.