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
auto

Olcsóbb lett a kínai Tesla Model Y, viszik mint a cukrot

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

Pontban az új év kezdetén a Tesla megkezdte a sanghaji gyártású Model Y forgalmazását. Ahogy sejteni lehetett, az eddig a weboldalon szereplő ár csak egy ideiglenes szám volt, ami akkor lett volna reális, ha csúszik a kínai gyártás és Kaliforniából kell importálni az autókat.

Most, hogy elindult a rendelési oldal és gyűlnek a kész autók a gyár parkolójában, megjelentek a végleges kínai árak, amelyek 30%-kal alacsonyabbak.

Jóárasítva

Már az elmúlt hetekben feltűnt sokaknak a szokásos sanghaji drónos gyárvideókon, hogy egyre gyűlnek a letakart Model Y-ok a kínai gyár udvarán, így várható volt, hogy hamarosan megkezdődik az autók forgalmazása is. A Tesla kínai gyárának második üteme szinte pontosan egy évvel az első csarnokok, a Model 3 gyártósora után lett kész, és az Y kiszállítása szinte pontosa 12 hónappal a szedán testvéré után kezdődik.

A lepel alatt a kész Model Y-ok, mellettük fedetlenül a Model 3-ak sorakoznak a sanghaji gyár udvarán, 2020 december 31-én. Forrás: Youtube/EV

A cég helyi webshopjában eddig elég magas árral szerepelt a CUV, azonban várható volt, hogy a sanghaji gyártás beindulását követően a Tesla frissíteni fogja ezeket az oldalakat. A Model 3 esetén is azt láttuk, hogy a cég szinte teljesen átengedte a vámon és szállításon megspórolt összegeket a vásárlóknak, így erre lehetett számítani az Y-nál is.

Tegnap éjjel végül frissült a cég kínai oldala és a Model Y Long Range változata az eddigi 488.000 helyett már 339.900 jüanért (~15,5 millió forint) vásárolható meg, a Performance kiadás pedig 535.000 helyett 369.900 jüan (~16,8 millió forint) lett. Az autó Amerikában jelenleg nettó 50 illetve 60 ezer dolláros indulóáron érhető el, amiben az az érdekes, hogy a Long Range 700 ezer forinttal olcsóbb, míg a Performance 1 millióval drágább mint Kínában, miközben az ottani árak bruttóban értendőek. Érdekes egyébként, hogy a Model Y még így sem fér be a kínai állami villanyautós támogatás 300 ezres értékhatárába (míg a Model 3 alap verziója igen).

A kínai Tesla hírekben mindig jól informált Ray4Tesla Twitter felhasználó azt is tudni véli, hogy a vonzó ár hatására özönlenek a megrendelések a cég helyi kereskedéseibe, és már 80 ezer Model Y-nál jár a rendelések száma.

Nálunk is ez várható

Bár arról nincs egyelőre szó, hogy Európa is kapna a sanghaji Y-ból, mégis érdekes a hír nekünk is. A Model Y Long Range – az osztrák Tesla oldal árait példának használva – jelenleg nettó 11 ezer, míg a Performance nettó 9 ezer euróval kerül többe mint Amerikában. Ez nagyjából egálban van azzal, amit a Model 3-nál látunk. Csakhogy míg a kisebbik szedánt Amerikából, illetve Kínából szállítják az EU-ba, és így a különböző vámok és a szállítási költség is rárakódik az árakra, addig a Model Y kontinensünkre az új berlini gyárból érkezik majd.

A kínai gyártású 3-as és Y helyi árainak változása és a Tesla üzletpolitikája okán azonban joggal reménykedhetünk benne, hogy az európai oldalakon található árak még nem véglegesek a CUV esetében, és idén nyáron, a német gyártás hivatalos indulása után végül jóval alacsonyabb összegért lehet majd megrendelni az autót kontinensünkön. Persze a 27%-os magyar áfa és a jelenlegi sávos támogatási rendszer határai miatt senki ne számítson állami támogatásra a Model Y vásárlása esetén, de nettó 3 (bruttó ~4) millió forint árkülönbség nagyon nem mindegy az itthoni vásárlóknak sem.

Ha csak simán az amerikai árakat számoljuk át euróra, akkor a német gyártású Model Y Long Range annyiba kerülne, mint az import Model 3 Standard Range+ – ám egy ilyen árazás nyilván teljesen valószínűtlen. Így ne nagyon számítson senki nettó 14,7 millió forintos induló árra, de azért az valószínűsíthető, hogy a weboldalon most jelzett közel 19 millió forintos nettó összeg jóval magasabb, mint amivel nagyjából 6-8 hónap múlva, az európai forgalmazás megkezdésekor találkozhatunk majd.

Egyelőre a Tesla nyert a német Giga-pókerben

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás