Pontban az új év kezdetén a Tesla megkezdte a sanghaji gyártású Model Y forgalmazását. Ahogy sejteni lehetett, az eddig a weboldalon szereplő ár csak egy ideiglenes szám volt, ami akkor lett volna reális, ha csúszik a kínai gyártás és Kaliforniából kell importálni az autókat. Most, hogy elindult a rendelési oldal és gyűlnek a kész autók a gyár parkolójában, megjelentek a végleges kínai árak, amelyek 30%-kal alacsonyabbak. Jóárasítva Már az elmúlt hetekben feltűnt sokaknak a szokásos sanghaji drónos gyárvideókon, hogy egyre gyűlnek a letakart Model Y-ok a kínai gyár udvarán, így várható volt, hogy hamarosan megkezdődik az autók forgalmazása is. A Tesla kínai gyárának második üteme szinte pontosan egy évvel az első csarnokok, a Model 3 gyártósora után lett kész, és az Y kiszállítása szinte pontosa 12 hónappal a szedán testvéré után kezdődik. A lepel alatt a kész Model Y-ok, mellettük fedetlenül a Model 3-ak sorakoznak a sanghaji gyár udvarán, 2020 december 31-én. Forrás: Youtube/EV A cég helyi webshopjában eddig elég magas árral szerepelt a CUV, azonban várható volt, hogy a sanghaji gyártás beindulását követően a Tesla frissíteni fogja ezeket az oldalakat. A Model 3 esetén is azt láttuk, hogy a cég szinte teljesen átengedte a vámon és szállításon megspórolt összegeket a vásárlóknak, így erre lehetett számítani az Y-nál is. Tegnap éjjel végül frissült a cég kínai oldala és a Model Y Long Range változata az eddigi 488.000 helyett már 339.900 jüanért (~15,5 millió forint) vásárolható meg, a Performance kiadás pedig 535.000 helyett 369.900 jüan (~16,8 millió forint) lett. Az autó Amerikában jelenleg nettó 50 illetve 60 ezer dolláros indulóáron érhető el, amiben az az érdekes, hogy a Long Range 700 ezer forinttal olcsóbb, míg a Performance 1 millióval drágább mint Kínában, miközben az ottani árak bruttóban értendőek. Érdekes egyébként, hogy a Model Y még így sem fér be a kínai állami villanyautós támogatás 300 ezres értékhatárába (míg a Model 3 alap verziója igen). BREAKING: MIC Model Y prices are revised as follows: ¥339.900 reduced from ¥488,000 for AWD LR and ¥369,900 reduced from ¥535,000 for Performance variant. Deliveries will start in Jan. This will be bad news for NIO, LI and Xpeng as their prices are all in the same range. pic.twitter.com/UhkcXQbPw3 — Ray (@ray4tesla) January 1, 2021 A kínai Tesla hírekben mindig jól informált Ray4Tesla Twitter felhasználó azt is tudni véli, hogy a vonzó ár hatására özönlenek a megrendelések a cég helyi kereskedéseibe, és már 80 ezer Model Y-nál jár a rendelések száma. MIC Model Ys are being sold like hot cakes right now. In a few hours after releasing the new pricing update, online pre-order # is said to have reached 80k. Sales reps have hard time to keep up w/ Q&A and advise customers to be patient or leave contact info for return calls. pic.twitter.com/z5Zuy27oeO — Ray (@ray4tesla) January 1, 2021 Nálunk is ez várható Bár arról nincs egyelőre szó, hogy Európa is kapna a sanghaji Y-ból, mégis érdekes a hír nekünk is. A Model Y Long Range – az osztrák Tesla oldal árait példának használva – jelenleg nettó 11 ezer, míg a Performance nettó 9 ezer euróval kerül többe mint Amerikában. Ez nagyjából egálban van azzal, amit a Model 3-nál látunk. Csakhogy míg a kisebbik szedánt Amerikából, illetve Kínából szállítják az EU-ba, és így a különböző vámok és a szállítási költség is rárakódik az árakra, addig a Model Y kontinensünkre az új berlini gyárból érkezik majd. A kínai gyártású 3-as és Y helyi árainak változása és a Tesla üzletpolitikája okán azonban joggal reménykedhetünk benne, hogy az európai oldalakon található árak még nem véglegesek a CUV esetében, és idén nyáron, a német gyártás hivatalos indulása után végül jóval alacsonyabb összegért lehet majd megrendelni az autót kontinensünkön. Persze a 27%-os magyar áfa és a jelenlegi sávos támogatási rendszer határai miatt senki ne számítson állami támogatásra a Model Y vásárlása esetén, de nettó 3 (bruttó ~4) millió forint árkülönbség nagyon nem mindegy az itthoni vásárlóknak sem. Ha csak simán az amerikai árakat számoljuk át euróra, akkor a német gyártású Model Y Long Range annyiba kerülne, mint az import Model 3 Standard Range+ – ám egy ilyen árazás nyilván teljesen valószínűtlen. Így ne nagyon számítson senki nettó 14,7 millió forintos induló árra, de azért az valószínűsíthető, hogy a weboldalon most jelzett közel 19 millió forintos nettó összeg jóval magasabb, mint amivel nagyjából 6-8 hónap múlva, az európai forgalmazás megkezdésekor találkozhatunk majd. Egyelőre a Tesla nyert a német Giga-pókerben 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!