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
auto
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

Lassan egy teljes éve próbálja kitalálni az egész emberiség, hogyan lehet hasznosan, vagy legalább szórakoztató módon eltölteni az időt a négy fal közé zárva. A Porschénál olyannyira sikerült feltalálni magukat a marketingeseknek, hogy világrekord lett a vége. Nem is kellett hozzá sok minden, csak egy szuper autó, egy tapasztalt sofőr, némi bátorság, és persze az, hogy azok a bizonyos falak jó messze legyenek egymástól. Biztos, ami biztos, jobb előre leszögezni, hogy ezt senki se próbálja ki otthon.

A Porsche Taycant joggal nevezhetjük a rekordok autójának, hiszen számos olyan mutatvány kapcsolódik a nevéhez, amellyel valamilyen tekintetben minden más autónál jobban teljesített, és még a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült. Legutóbb például driftelni vitték ki a villanyautót a tesztpályára, ami annyira jól ment neki, hogy csak több mint 42 kilométer után hagyta abba. A maratoni körözés közel egy órán keresztül tartott, a legújabb attrakciót azonban néhány másodperc alatt lezavarta a Porsche – cserébe viszont sokkal csúnyább lett volna a vége, ha valami nem jól sül el a rekordkísérlet során.

Leh Keen versenypilóta nem kisebb feladatra vállalkozott, mint hogy megdöntse a zárt épületben felállított sebességrekordot: legalább 138,4 km/h-ra kellett felgyorsulnia ahhoz, hogy a beltéri száguldozás királya legyen, anélkül, hogy eközben összetörné magát, vagy az autóját. Nem nehéz kitalálni, hogy a mutatványban az autó képességei és az épület méretei között meglehetősen szoros összefüggés van – minél jobban gyorsul az autó, annál kisebb épület is elég a nagy sebesség eléréséhez, és fordítva. Az a legjobb persze, ha az autó is gyors, és a csarnok is tágas, és egyébként is fő a biztonság, úgyhogy a Porsche sem bízta a véletlenre, és az Egyesült Államok legnagyobb kiállítótermében, a durván 93.000 négyzetméter területű Ernest N. Morial Convention Centre épületében futott neki a veszélyes sprintnek New Orleans-ben.

De ne feledkezzünk meg a gyorsulás ellentétjéről sem: meg is kell tudni állni ahhoz, hogy a versenypilóta átélhesse a dicsőséget, ami ilyen tempónál nem egyszerű dolog. Pláne úgy, hogy a Guinness rekordkísérlet követelményei kicsit sem segítik a sofőrt. Nincs védőháló, nincsenek nyitott ajtók, sem menekülő-útvonalak. Csak a fal.

Ha van autó, amivel ennek neki érdemes futni (mármint nem a falnak, hanem a rekordkísérletnek), a Porsche Taycan Turbo S biztosan közéjük tartozik. A villanyautó összkerék-meghajtású, 2,8 másodperc alatt van 100-on álló helyzetből, és masszív szénszálas kerámiafékek fogják meg a kerekeket. Az már csak hab a tortán, hogy nem fújja tele a zárt csarnokot rákkeltő égéstermékkel.

Keen legmagasabb elért sebessége végül 165,1 km/h volt. Ezt természetesen nem elsőre állította fel, apránként építette fel a futamokat, mindig jobban és jobban kiismerve az autót és a környezetét. A mutatvány után elárulta, hogy a legnagyobb kihívást a teljesen kiszámíthatatlan, csúszós felszín jelentette, és az sem könnyítette a helyzetet, amikor látta a szemközti falat villámgyorsan közeledni felé. Hozzátette, hogy ilyen sebességnél egy ekkora épület is parányinak tűnik. Mindezek ellenére egy pillanatig sem kételkedett a sikerben, de meglepetésként érte, hogy milyen magasan verte a korábbi rekordot.

This slideshow requires JavaScript.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.