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
auto
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

Lassan egy teljes éve próbálja kitalálni az egész emberiség, hogyan lehet hasznosan, vagy legalább szórakoztató módon eltölteni az időt a négy fal közé zárva. A Porschénál olyannyira sikerült feltalálni magukat a marketingeseknek, hogy világrekord lett a vége. Nem is kellett hozzá sok minden, csak egy szuper autó, egy tapasztalt sofőr, némi bátorság, és persze az, hogy azok a bizonyos falak jó messze legyenek egymástól. Biztos, ami biztos, jobb előre leszögezni, hogy ezt senki se próbálja ki otthon.

A Porsche Taycant joggal nevezhetjük a rekordok autójának, hiszen számos olyan mutatvány kapcsolódik a nevéhez, amellyel valamilyen tekintetben minden más autónál jobban teljesített, és még a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült. Legutóbb például driftelni vitték ki a villanyautót a tesztpályára, ami annyira jól ment neki, hogy csak több mint 42 kilométer után hagyta abba. A maratoni körözés közel egy órán keresztül tartott, a legújabb attrakciót azonban néhány másodperc alatt lezavarta a Porsche – cserébe viszont sokkal csúnyább lett volna a vége, ha valami nem jól sül el a rekordkísérlet során.

Leh Keen versenypilóta nem kisebb feladatra vállalkozott, mint hogy megdöntse a zárt épületben felállított sebességrekordot: legalább 138,4 km/h-ra kellett felgyorsulnia ahhoz, hogy a beltéri száguldozás királya legyen, anélkül, hogy eközben összetörné magát, vagy az autóját. Nem nehéz kitalálni, hogy a mutatványban az autó képességei és az épület méretei között meglehetősen szoros összefüggés van – minél jobban gyorsul az autó, annál kisebb épület is elég a nagy sebesség eléréséhez, és fordítva. Az a legjobb persze, ha az autó is gyors, és a csarnok is tágas, és egyébként is fő a biztonság, úgyhogy a Porsche sem bízta a véletlenre, és az Egyesült Államok legnagyobb kiállítótermében, a durván 93.000 négyzetméter területű Ernest N. Morial Convention Centre épületében futott neki a veszélyes sprintnek New Orleans-ben.

De ne feledkezzünk meg a gyorsulás ellentétjéről sem: meg is kell tudni állni ahhoz, hogy a versenypilóta átélhesse a dicsőséget, ami ilyen tempónál nem egyszerű dolog. Pláne úgy, hogy a Guinness rekordkísérlet követelményei kicsit sem segítik a sofőrt. Nincs védőháló, nincsenek nyitott ajtók, sem menekülő-útvonalak. Csak a fal.

Ha van autó, amivel ennek neki érdemes futni (mármint nem a falnak, hanem a rekordkísérletnek), a Porsche Taycan Turbo S biztosan közéjük tartozik. A villanyautó összkerék-meghajtású, 2,8 másodperc alatt van 100-on álló helyzetből, és masszív szénszálas kerámiafékek fogják meg a kerekeket. Az már csak hab a tortán, hogy nem fújja tele a zárt csarnokot rákkeltő égéstermékkel.

Keen legmagasabb elért sebessége végül 165,1 km/h volt. Ezt természetesen nem elsőre állította fel, apránként építette fel a futamokat, mindig jobban és jobban kiismerve az autót és a környezetét. A mutatvány után elárulta, hogy a legnagyobb kihívást a teljesen kiszámíthatatlan, csúszós felszín jelentette, és az sem könnyítette a helyzetet, amikor látta a szemközti falat villámgyorsan közeledni felé. Hozzátette, hogy ilyen sebességnél egy ekkora épület is parányinak tűnik. Mindezek ellenére egy pillanatig sem kételkedett a sikerben, de meglepetésként érte, hogy milyen magasan verte a korábbi rekordot.

This slideshow requires JavaScript.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás