Sokakat tanított meg villanyautózni: 10 éves az Opel Ampera
Tíz évvel ezelőtt dobták piacra az Opel Amperát, mely hatótávnövelt/hibrid elektromos hajtásrendszere ellenére bátran nevezhető a villanyautózás meghatározó alakjának. Kiemelkedően magas, 40-80 kilométeres valós elektromos hatótávolsága bőven elegendő volt arra, hogy a bátortalanabb, a belsőégésű motorhoz ragaszkodó vásárlók beletanuljanak a villanyautós életbe – a szennyező erőforrást pedig csak a hosszabb utakon, városon kívül kellett beindítani. A németek megfogalmazása szerint ez volt az első „bármikor bárhova mobilitásra képes” elektromos autó, és egy teljesen új szegmenst vezetett be az európai autópiacra.
A Chevrolet Volt európai változataként épült modell gyártása 2015-ben véget ért, de a használtautó-piacon a mai napig népszerű választásnak bizonyul, s így a magyar utakon is meglehetősen gyakori az Ampera. 2011 végétől 2015-ig összesen több mint 10.000 darab kelt el belőle, ebből 6631 példányt 2012-ben vásároltak az ügyfelek, amikor is az Ampera egész Európa legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autója volt, közel 21%-os piaci részesedéssel. A modell legfőbb piacai Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság voltak. De nemcsak a vásárlók szívébe lopakodott be a hatótávnövelt elektromos Opel, hanem az újságírók is pozitívan fogadták: 2012-ben az Év Autójának választották Európában.
A jármű károsanyag-kibocsátásmentes és zajmentes kilométereit egy 16 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor fedezi, amely egy 111 kW (150 lóerő) teljesítményű elektromos hajtóművet lát el energiával. Gyorsításkor azonnal jelentkezik a 370 Nm nyomaték, hogy álló helyzetből közel 9 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsítsa a kocsit. Ha az aksi lemerül, akkor beindul az 1,4 literes, 63 kW-os (86 LE) benzinmotor, ami vagy hatótávnövelőként egy generátoron keresztül termeli az áramot az elektromos hajtás számára, vagy közvetlenül a kerekeket hajtja hibrid autóként.
Az Opel kiemeli, hogy a folyadékalapú hőmenedzsment rendszernek (TMS) köszönhetően az Ampera 288 cellából felépülő akkumulátora az autó megjelenésekor a legelső sorozatgyártott akkupakk volt, melyet hűteni és fűteni lehetett.