Audi: a villanyautók hatótávolsága csökkenni fog

Szinte mindenki egyetért abban, hogy a vételár mellett a relatíve alacsony hatótávolság, és a töltőhálózat fejletlensége – beleértve a töltők területi eloszlását, teljesítményét, és megbízhatóságát – jelenti a legnagyobb akadályt az elektromos autók még szélesebb körű elterjedése előtt. Abban viszont nem teljesen egyöntetűek a vélemények, hogy ezek miképpen fognak alakulni a jövőben. Nagyobb akkumulátort szerelnek majd a villanyautókba? Hasonló méretű akkuval messzebbre mennek majd az autók? Esetleg jóval kisebb aksit cipelnek járműveink, és a nagy hatótáv helyett a sűrűbb töltőhálózatra támaszkodnak?

Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója a Cnet Roadshow-nak adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte a jövőben a jelenlegi tendencia megfordul, és a villanyautók hatótávolsága csökkenésnek indul. Elismerte, hogy ebben a tekintetben a Teslának hatalmas előnye van – míg az autógyártók többsége viszonylag kicsi akkumulátorokkal kezdte az autók gyártását, addig a Tesla nagy pakkokat szerelt járműveibe. A Model S jelenleg is a legnagyobb hatótávolságú villanyautó a piacon. „Látjuk, hogy mennyire fontos a hatótáv a vásárlóinknak, ezért fektetünk be többe mi is” – utalt a CEO a nemrég bemutatott e-tron GT-re, mely bruttó 93 kWh-s akkujával egy töltéssel a WLTP mérés szerint nagyjából 488 kilométert megtételére képes.

Duesmann úgy véli, hogy nehéz akkumulátorokat az autókba pakolni a nagyobb hatótávolság érdekében nem fenntartható állapot, és amint sűrűbb töltőinfrastruktúra várja majd a villanyautósokat, ez nem is lesz többé cél. Hozzáteszi, hogy a kisebb aksikra és hatótávra való törekvést a vásárlók tapasztalatai is motiválják, akik hozzászoknak a villanyautók töltésével járó életvitelhez.

„Ma elmész egy benzinkúthoz, megkapod az üzemanyagot, és ez egy nagyon természetes módja a vezetéshez szükséges energia megszerzésének. Elektromos autóval ez nem ennyire természetes, hozzá kell igazítanod kicsit a viselkedésed. De amint ezt megszokod, az akkuméretek ismét lefelé indulnak el, hiszen szükségtelenül nehézzé és drágává teszik az autót” – hangzott el az interjúban.

Hozzátennénk ehhez, hogy tudomásunk szerint még egyetlen ember sem született töltőpisztollyal a kezében, a benzinkútra járáshoz éppen annyira hozzá kell szokni, mint az elektromos töltőállomások meglátogatásához. Aki pedig eleve otthon tölti villanyautóját (amit ugyebár hagyományos meghajtású járművel nem lehet), annak valószínűleg mind a nyilvános elektromos töltés, mind a tankolás kényelmetlen szituációt szül.

A képet ráadásul tovább árnyalja az akkutechnológia fejlődése, nem tudhatjuk ugyanis biztosra, hogy néhány éven belül milyen megoldás terjed el, és az adott kémia energiasűrűsége milyen hatással lesz az akkuméretre. Könnyen lehet, hogy a jelenlegi akkumulátorokéhoz képest úgy nő a hatótávolság, hogy közben az aksi mérete és tömege csökken. Ezt nyilvánvalóan az autók energiahatékonysága, beleértve az aerodinamikai tulajdonságokat, is befolyásolja.

A gyönyörű Gran Turismo kapcsán egyébként elárulta Duesmann, hogy nagyon jó előrendelési számokkal rendelkeznek, ám a gyártási kapacitás közel sem lesz akkora, mint amennyit a Porsche alakított ki a közös padlólemezen nyugvó Taycannak (20.000 darab/év).

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.