A Tesla mentette meg a Csillaghajót

A Tesla és a SpaceX kapcsolata túlnő azon, hogy mindkét cégnek Elon Musk a legnagyobb részvényese, vagy, hogy a Model S az űrrakétákat készítő hangár egyik sarkában született. A két vállalat szakemberei rendszeresen dolgoznak együtt, illetve keresztbe. Így például a Falcon 9 rakéta leszállás közbeni irányításáért felelős kis fülecskéit a Model 3 villanymotorjai mozgatják, a Cybertruck pedig a Starship, azaz a csillaghajó speciális acél ötvözetéből készül majd.

Most mégsem a villanyautógyár járművei, hanem energiatermeléssel és tárolással foglalkozó része segítette a Csillaghajó programot.

A szélerőművek miatt

Kevés dolog mutatja jobban a globális felmelegedés által okozott problémák mélységét, mint, hogy Texasban, ahol télen sem nagyon megy fagypont alá a hőmérséklet, havat pedig szökőévente látnak, az elmúlt napokban éjszaka mínusz 10-15 fokot mértek és hó lepte el a városokat. Ez ráadásul nem csak a fővárosban, az északabbra fekvő Austinban volt így, de a Mexikói-öböl partján, a mindig kellemesen meleg (és párás) Houstonban is mínusz 11 fok volt tegnap éjjel. Jómagam legalább hússzor jártam a városban de ilyet még soha nem tapasztaltam.

Az is korunk igazi kórképe, hogy amikor a rendkívüli időjárás hatására kishíján összeomlott az elektromos hálózat, ebből azonnal politikai ügy lett, mert valami nagyon okos politikus elkezdte ismételgetni, hogy ezt a fagy miatt leálló szélerőművek okozták, majd ezt szinte az egész pártja átvette. Lám-lám, ide vezet a sok megújuló energia amit ezek a gonosz zöldek ránk akarnak erőltetni – hangzott a nem túl burkolt üzenet.

Talán senkit nem fog meglepni, hogy a történt így, ebben a formában nem igaz, sőt. Egyes szélerőművek valóban kiestek a hálózatból, mert a rendkívüli fagyok miatt le kellett állítani a lapátokat, csakhogy a zord idő a többi energiaforrást sem kímélte. Mint a Texas Tribune összefoglalta, bár valóban kiesett 16 gigawattnyi megújuló energia, közel a duplája, 30 gigawatt termikus – zömében gáz és nukleáris – forrás állt le az időjárás miatt. A hideg hatására átfagyó gázvezetékeben annyira lecsökkent a földgáz hőmérséklete, hogy jóval kevesebb érkezett az erőművekbe a vártnál, és így 67 GW helyett csak 43 GW áramot termelt az állam fő elektromos energia forrása. Sőt, Bay Cityben még egy atomerőművet is le kellett állítani.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb visszahívásra kötelezték a Teslát

A probléma forrása mindegyik esetben ugyan az: az állam energia hálózata nincs felkészítve az ilyen zord időre, hiszen soha nincs ennyire hideg. A szélerőművekre visszatérve, azok remekül bírják a skandináv teleket is, csakhogy ott ilyenkor melegítik a lapátokat, mivel fel vannak készülve a cudar viszonyokra.

Az ENERCON lapátmelegítő rendszere. Forrás: researchgate.net

Prototípusok futószalagon

A SpaceX alapvetően kaliforniai cég, központja Los Angelesben a Tesla tervezőközpontja szomszédságában található, de a vallatnak évek óta komoly tesztközpontja van a mexikói határ mellett, a texasi Boca Chica városában. Itt készülnek és innen szálnak fel a Starship azaz Csillaghajó nevű rakéták, de itt fejlesztették anno ki a Falcon 9 visszatérő első fokozatát is.

A Csillaghajó az a jármű, amellyel a vállalat a Holdra és a Marsra is el akar jutni, illetve amellyel a Föld különböző nagyvárosaiba akár 30-40 perc alatt ellehet majd jutni a jövőben. A program jelenleg a prototípusoknál tart – az SN8 és SN9  jelzésűek nemrég végeztek sikeres 10-12 kilométer magasságig jutó tesztrepülést, majd hasukra fordulva, a légköri súrlódással lassultak, hogy aztán ismét egyenesbe állva szálljanak le. Nos ez a legutóbbi rész még némi reszelgetésre szorul, mint az az alábbi videón is látszik.

Normál esetben egy űrjármű fejlesztése akár évtizedes feladat is lehet, és ha egyszer-egyszer megsemmisül egy méregdrága prototípus, hónapokat vagy akár egy évet is csúszhat a program, amíg vizsgálják a probléma forrását. Természetesen Elon Musknak ez a tempó nem elfogadható, ezért a Spacex sorozatban gyártja az olcsóbb (khm… 1-2 millió dolláros) prototípusokat, és kalkulált rizikó a megsemmisülésük, hogy aztán ebből tanulva még gyorsabban fejlődjenek. Így a Starship, a legutóbbi RUD (Rapid Unscheduled Disassembly azaz Gyors Nem-tervezett Szétbontás) után alig 2 héttel már az SN10 kilövésére készül, és a közeli hangárban már a 18-as jelzésű rakétán is dolgoznak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Döbbenetesen vékony a Supercharger V3 folyadékhűtéses kábele

A SpaceX azonban nem tudja a folyamat részét teljesen ellenőrzése alatt tartani. Minden egyes kilövés alkalmával engedélyeztetni kell a tesztrepülést az amerikai légügyi hatsóággal (FAA), hiszen ilyenkor le kell zárni a légteret, környező utcákat, de még az óceán egy részét is, ahova egy malőr esetén visszahullhatnak a roncsok. Éppen ezért ez nem egy olcsó, vagy egyszerű folyamat, és egy határidő mulasztása hosszú kiesést jelenthet.

Napelem és Powerpack

A fenti két fejezet ezen a ponton találkozik történetünkben.

Az áramkimaradások miatt ugyanis elméletileg veszélybe került a héten tervezett SN10 kilövés is, csakhogy a valóságban a testvérvállalatnak köszönhetően a program gond nélkül menetel előre. Minta Teslarati rámutatott, bár Boca Chica városában is áramszünetek vannak, a SpaceX erre is fel volt készülve. A cég texasi területén ugyanis 7000 négyzetméteren 1.5 MW kapacitású Tesla napelempark található, amit 11 ipari energiatároló azaz Powerpack egészít ki 2,5 MWh tárolási kapacitással. Ez elég volt ahhoz, hogy a munka zavartalanul folytatódhasson.

A SpaceX napelem és akkumulátor parkja. Természetesen a Tesla szállította. Forrás: NASA Spaceflight

A címlapkép forrása a SpaceX.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.