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 Év elején számoltunk be róla, hogy Elon Musk egyik őrült mellék-projektje, a The Boring Company, alagutat fúr a Las Vegas-i vásárközpont alá, hogy abban Teslákkal furikázzon a nagyérdemű egyik pavilonból a másikba. Most elindult a nagyüzem. Már futkároznak a Teslák Las Vegas alatt Őrült/olcsó Kétségtelen, hogy Musk alagutas ötlete eléggé megosztóra sikerült – elég csak januári cikkünk komment szekciójába látogatni, hogy lássuk mekkora vitát tud kiváltani a téma. A véleményformálás közben azonban nem árt végiggondolni mi célt is szolgál az alagútrendszer. The Boring Company, Las Vegas Convention Center (LVCC) Loop. Forrás: CNBC A metró alapvetően egy szenzációsan jó tömegközlekedési eszköz a nagyvárosokban, ahol a felszíni forgalom és utcakép zavarása nélkül tudnak százezrek gyorsan eljutni munkába és haza. A probléma csak az, hogy a metróberuházások tradicionálisan mindenhol méregdrágák – egy rövid keresés 100 millió és 1,5 milliárd dollár közötti kilométerenkénti költséget hoz ki Madridtól New Yorkig, a budapesti 4-es metró valahol 200 millió környékén van. The Boring Company, Las Vegas Convention Center (LVCC) Loop. Forrás: CNBC A másik gond, hogy legyen egy metró nyomvonala bármennyire is jól kijelölve, még mindig lesznek sokan akik igénylik a saját autó rugalmasságát, illetve a kiindulástól célállomásig átszállás nélküli eljutás kényelmét. Nézzünk csak rá a világ nagy városaira – legyen bár 10-14 metróvonal, attól még rendszeresek a dugók. The Boring Company, Las Vegas Convention Center (LVCC) Loop. Forrás: CNBC A The Boring Company célja az, hogy az alagútfúrás költségét annyira lefaragja, a projektek kivitelezését pedig felgyorsítsa, hogy olcsón, gyorsan vezethessen számos alagút a városaink alatt, amolyan földalatti gyorsforgalmi úthálózatot képezve. Hogy ez mennyire utópia azt majd meglátjuk persze. Tesztek tesztje A Las Vegas-i projekt papíron nem a legideálisabb erre a célra, hiszen ez egy egyszerű, vonal 3 egymást követő állomással a vásárcsarnok területe alatt – ebben akár egy automata metró is mehetne, azonban ha egyet hátra lépünk, már több értelme van. Ez a hálózat ugyanis egy majdani nagyobb lánc része, amelyik a nemzetközi repülőtértől indul és elmegy a kaszinók és szállodák irányba. Az LVCC alatt húzódó vonal térképe. Forrás: The Boring Company Most egy, forgalomtól függően 45 perces sétát rövidít 2 percre, villanyautókkal a föld alatt, kilométereként 20 millió dolláros bekerülési költségen, később viszont egy 25 kilométeres, három és fél 4-es metrónyi hálózat része lesz. A majdani nagyobb hálózat (Vegas Loop) térképe. Forrás: The Boring Company Az alagútrendszer célja nem a metró helyettesítése, vagy lecserélése, hanem annak kiegészítése. Mint Elon Musk anno elmondta, a földfelszínen csak korlátozottan, alul és felüljárókkal tudunk 3D-ben terjeszkedni az úthálózattal, a föld alatt viszont rengeteg a hely, hogy a forgalmat és a dugót eltüntessük. Ehhez természetesen a villanyautók jelentik a tökéletes párosítást, hiszen így nem kell az alagútban az égéstermékek elvezetésével vesződni. Bár a most furikázó Teslákat még sofőr vezeti a föld alatt, kvázi zárt pályán, az önvezetés itt egy jóval egyszerűbb feladat, mint a felszínen. The Boring Company, Las Vegas Convention Center (LVCC) Loop. Forrás: CNBC A Las Vegas Convention Center egy hatalmas vásárváros, amely számos fontos rendezvények ad otthont (adott otthont a járvány előtt). A 300 ezer négyzetméteres területen 180 ezer négyzetméter fedett kiállítótér van. Az utolsó békebeli évben (2019) több mint 45 millióan fordultak meg itt, és közölük 6,6 millió ember látogatott olyan nagyszabású eseményeket mint a CES, az éves Consumer Electronics Show, ahol a szórakoztatóelektronika óriásai jelentik be legújabb termékeiket. The Boring Company, Las Vegas Convention Center (LVCC) Loop. Forrás: CNBC A most átadott alagút állomásain az autókat egy applikáción hívhatjuk magunkhoz, akár az Uber, vagy egyes taxitársaságok esetén. A rendszerben közvetlenül a célállomásunkhoz visz minket a kocsi – összesen 62 Tesla állt szolgálatba, és összesen óránként 4400 látogató szállítására alkalmas a flotta. The Boring Company, Las Vegas Convention Center (LVCC) Loop. Forrás: CNBC A projekt természetesen egy hatalmas látványosság és reklám is a Teslának – elég csak az alábbi videót szemügyre venni, ahol az egyik legnagyobb amerikai üzleti csatorna majd 3 percen át csak Teslákat mutogat, és úgy mutatja be az új szolgáltatást, mint Vegas egy új fő attrakcióját. Hiába, na, Elon Muskot még senki nem vádolta azzal, hogy nincs érzéke a marketinghez. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!