DC töltőkkel bővült a Lidl töltőhálózata

A Lidl Magyarországon is korán elkezdte támogatni a villanyautósokat. Néhány budapesti üzlet parkolójába 2016-ban és 2017-ben kerültek 50 kW teljesítményű, három karos villámtöltők. A kezdeti lelkesedés ezután kissé megtorpant, valószínűleg a tapasztalatgyűjtés időszaka következett. Közben a nagyobb városokban kötelező is lett az élelmiszer üzletek parkolóba villanyautó töltőket telepíteni az OTÉK rendelet értelmében.

Két éve, 2019 nyarán közzétettünk egy listát, hogy mely helyszínekre milyen töltőoszlopok telepítését tervezi az áruház. Sorra kezdődtek is a földmunkák, egyre több üzletnél jelentek meg a listán szereplő Swarco Public 7 típusú, 2×22 kW AC töltésre alkalmas töltőoszlopok.

A töltésért (lassan utolsó országos szolgáltatóként) továbbra sem kell fizetni az áruház töltőin, de időközben bevezették a Lidl eCharge applikációt is. Ettől kezdve a töltő kezelőszerveivel indítva 10 perc, az alkalmazás használatával 30 perc töltést kapnak a vásárlók. A cég ezzel próbálja elejét venni annak, hogy a környékbeliek otthoni töltő helyett használják az áruházak töltőit. Az elmélet működik, egy Lidl bevásárlás ritkán tart tovább 30 percnél. Persze ügyeskedők mindig akadnak, akik az alkalmazással otthonról 30 percenként újraindítva töltik az autójukat az AC töltőn.

A Lidl AC töltőinek érdekes, Magyarországon szokatlan jellemzője, hogy az asszimetrikus terhelés csökkentése érdekében hiába tud a töltő 22 kW (3×32 A) teljesítményt leadni, ha csak egy fázison terheljük, a berendezés 32 A helyett 20 A-re korlátozza az áramerősséget, így az egy fázisról tölthető autók (a jelenleg forgalomban lévő modellek többsége még ilyen), 7,2 kW helyett csak bő 4 kW teljesítménnyel tudnak tölteni. A magyarázat a német előírásoknak megfelelő szoftverben keresendő, Németországban ugyanis nem támogatják az áramszolgáltatók, hogy egy fázist terheljünk 7,2 kW-tal. Talán ennek, azaz a nagy német piac elvárásainak, is köszönhető, hogy egyre több modellhez rendelhető a 11 kW-os (3×16 A) fedélzeti töltő.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már működnek a Volkswagen cuki robotjai

A 4 kW töltési teljesítményt és a 10/30 perces töltési időkorlátot figyelembe véve a legtöbb villanyautós annyira kevés energiát kap autójába egy 20-30 perces vásárlás alatt, hogy sokan úgy vélekednek, ezért az 1-2 kWh-ért nem is érdemes bajlódni a töltőkábel előtúrásával a csomagtartó aljából.

Talán az alacsony kihasználtság, talán valami egészen más volt az ok, de az utóbbi hetek alapján úgy tűnik, megváltozott a cég töltőtelepítési stratégiája. Most úgy tűnik, azoknak az üzleteknek a vásárlói jártak jobban, akiknek tovább kellett várakozni, hogy a töltőoszlopok kinőjenek a földből.

Az elmúlt hetekben ugyanis a Svarco 2×22 kW AC töltői helyett ABB Terra 24 típusú töltőoszlopokat telepítettek többek között egy egri és két miskolci Lidl üzlet parkolójába is. Ezek az oszlopok a rendelkezésre álló 3×63 A (44 kW) tápellátásból nem két AC töltőaljzatot szolgálnak ki 22-22 kW-tal (amiből a gyakorlatban a legtöbb autótípusnál maximum 4 kW-os töltés az eredmény), hanem DC töltőkről beszélhetünk. A három karos töltők AC ágán elérhető a teljes, 43 kW-os tápellátás, így a régi Renault Zoe tulajdonosok számára ezek villámtöltőként használhatók.

A CHAdeMO és CCS, azaz a két DC csatlakozón maximum 20 kW áll az autósok rendelkezésére. A gyakorlatban a töltőoszlopok nem teljesítményre, hanem áramerősségre korlátoznak, így a töltők maximum 50 amperrel töltenek, amit az autónk akkucsomagjának feszültségével szorozva kapjuk a valós töltési teljesítményt. Ez azt jelenti, hogy például a leggyakoribb Nissan LEAF modellek az akku pillanatnyi töltöttségétől függően 17-18 kW teljesítménnyel tölthetnek. Az alacsonyabb feszültséget alkalmazó modellek, pl. Volkswagen e-UP, vagy a 39 kWh-s akkuval szerelt koreai modellek valamivel lassabban töltenek majd, a 400 V akku feszültséget meghaladó, PSA modellek pedig elérik, vagy akár meg is haladják a névleges 20 kW töltési teljesítményt.

A változás határozottan örömteli, hiszen így egy fél órás bevásárlás alatt nem 2 kWh, hanem 8-10 kWh energia is kerül a villanyautók akkumulátorába. Ennél is hasznosabb lenne, ha ezeket a töltőket nem kapcsolnák ki amikor bezárnak az üzletek, hanem éjjel vagy ünnepnapokon is használhatók lennének. Persze nem ingyenesen várnánk el ezt. A Lidl üzletek azonban gyakran lakótelepek közelében helyezkednek el, így ha éjjel is használhatók lennének, sok társasházban élő autótulajdonos is tiszta üzemű, elektromos autóra válthatna, ha az éjjel egyébként is üres parkolókban a már meglévő töltőoszlopokat használhatnák. Egy ügyes árukapcsolással akár új törzsvásárlókat is szerezhetne a Lidl, ahogy pl. Romániában a KauflandRenovatio együttműködés keretében az üzlet rendszeres vásárlói kapnak ingyenes töltési lehetőséget, ha a hűségkártyájuk számát megadják a Renovatio fiókjukban.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.