Akkus-napelemes töltőállomás épül Szlovákiában
A kassai székhelyű elektromos autó töltőkkel és napelemekkel foglalkozó EV-GP nevű cég érdekes projektbe kezdett a Pozsonytól 20 kilométerre lévő Szenc városában. Egy hatállásos töltősziget építkezésének megkezdése, ha megszokottnak még nem is nevezhető, a Tesla Supercharger állomások és Ionity töltőszigetek mellett kirívónak sem tűnik, már Európa keleti régiójában sem.
Amitől mégis izgalmas ez a projekt, hogy az ultra töltőt is magában foglaló töltősziget összes külső energia betáplálása csupán 22 kW (3×32 A). Nem tévedés, az összesen több mint 300 kW teljesítményre képes töltőállomás csak akkora tápellátással rendelkezik majd, mint egy átlagos 22 kW-os AC töltő aljzat, amelynek rendelkezésre álló kapacitását egy Renault Zoe egyedül képes felszippantani.

A töltőszigetre egy db 160 kW maximális teljesítményű CCS csatlakozós töltőoszlop mellett elhelyeznek 2 db maximum 60 kW teljesítményre képes DC töltőoszlopot, melyek egyikén csak CCS, a másikon CHAdeMO kar is lesz, ezen kívül három darab 11 kW-os AC töltőt is.
A 22 kW külső áramforrás mellett a töltőszigetet 40 darab, egyenként 380 W teljesítményű napelemmel fedik majd le, azaz a naperőmű maximális névleges teljesítménye további 15,2 kW lesz. Ez persze még szikrázó napsütésben is csak a töltési kapacitás bő tizedét szolgálja majd ki, ezért a villámgyors töltés lehetővé tételéhez két darab 86 kWh kapacitású akkumulátort is telepítenek, azaz összesen 172 kWh tárolókapacitás is támogatja majd a töltőállomást.

A kivitelező cég bizonyára végzett számításokat a beruházás megkezdése előtt, és tudják mit csinálnak. Pedig amennyiben egyszerre érkezik a töltőre legalább három, eléggé lemerült, nagy kapacitású akkuval felszerelt autó, akkor még nappal is gyorsan felszippantják az akkumulátorokban tárolt energiát, így a méretezés határozottan bátornak tűnik. Remélhetőleg a későbbiekben olvashatunk majd a projekt tapasztalatairól is.
Címlapkép: www.mojelektromobil.sk