Jön a zöldre festett kék benzin

Bár azt gondolhatnánk, hogy az elektromobilitás előrehaladtával talán már nem igazán éri meg a hagyományos üzemanyagok továbbfejlesztése, a Bosch, a Shell, és a VW közös projektje nem így mutatja. A három vállalat most mutatta be új, Blue Gasoline névre keresztelt motorbenzinjét, amely azt ígéri, 20%-kal csökkenti a CO2 kibocsátást.

Ha ez csak egy zöld marketing kampány, akkor nem vagyunk sokkal előrébb, de ha komolyan gondolják, akkor még akár nagyon hasznos is lehet.

Kék benzin a kék dízel mellé

A három mamut cég nem most kezdte az együttműködést. 2018 végén jelentették be az R33 jelű Blue Diesel névre keresztelt új üzemanyagot, amely 67%-ban hagyományos dízelüzemanyagból, 7% biodízelből és 26% megújuló parafinokból áll – ez utóbbi két összetevőt a Shell német weboldala szerint jelenleg használt étolajból nyerik. Ez így állítólag 20%-kal csökkenti a CO2 kibocsátást.

Persze arról nem szól a fáma, hogy ez a csökkenés valamilyen formában az üzemanyag elégetésekor történne-e, inkább arra koncentrálnak, hogy a dízel harmada nem kőolajból származik. Ha belegondolunk, hogy a használt sütőolaj önmagában egy problémás anyag, akkor akár még úgy is gondolhatjuk, hogy legalább nem kiöntik, hanem felhasználják, és, valóban, ennyivel kevesebb kőolajat kell bányászni és finomítani. Ráadásul a biodízel rész sokkal kevesebb ként tartalmaz, mint a kőolajból származó, így a füstgáz rákkeltő hatása is alacsonyabb.

Forrás: shell.de

Win-win, ugye? Nos a gond csak az, hogy míg a 2019 októberi sajtóanyagokban a Shell és partnerei, mint például az EDI benzinkúthálózat 50 német lokációban 100 Blue Diesel töltőpisztolyt ígért, a holland-brit energia óriás honlapján továbbra sem lehet rákeresni, hogy hol lehet ilyet tankolni (a keresőben 11 üzemanyagtípus van, még hidrogén is, de kék dízel nuku), a partner cégek honlapjain 1-1 kutat találni.

Forrás: shell.de

A kérdés, ugyanez lesz-e a Blue Gasoline sorsa is? (A gasoline, akárcsak a petrol angolul benzint jelent, nem összekeverendő a magyar gázolaj kifejezéssel.)

Az új fejlesztés, amelyet a napokban jelentettek be, szintén csak 67%-ban tartalmaz hagyományos benzint, és a maradék 33% megújuló forrásokból származik. Természetesen a megújuló szót itt kicsit szabadon használják, hiszen nem nap vagy szélenergiát üvegeznek le, hanem ún. energianövényekből (cukorrépa, kukorica) állítanak elő bioetanolt, illetve papíripari hulladékból bionaftát. Az ígéretek szerint az üzemanyag minden olyan autóhoz használható, amelyik működik E10-es jelzésű 95-ös benzinnel. Külön kiemelik, hogy ez a benzin hosszú ideig stabil, nem kezd lebomlani, így különösen alkalmas olyan plug-in hibrid járművekhez, amelyek nagyrészt elektromosan közlekednek, és így a benzin csak lassan fogy ki a tartályukból. (Ha cinikus lennék azt mondanám, hogy a fenti mondatot megíró marketingesek azt is tudják, hogy aki plug-int vesz, az valószínűleg környezettudatosabb mint az átlag, és könnyebb rávenni, hogy jóval drágábban tankoljon a lelkiismerete megnyugtatásáért.)

Az új üzemanyag állítólag szintén 20%-kal csökkenti a CO2 kibocsátást. Gondolom ismét nem az égéstermék tartalmaz ennyivel kevesebb szén-dioxidot, hanem maga az alapanyag, a növény által a levegőből kivont CO2 jótékony hatását számolják itt el, a föld alól kitermelt évezredes kőolajhoz képest.

A Bosch állítólag már most májusban megkezdi a saját céges töltőállomásain a Blue Gasoline használatát.

A kék dízel csak egy-két helyen kapható és kb. 40%-kal drágább. Forrás: https://www.wahr-energie.de/

Nem helyette, mellette

Ha az ilyen és hasonló bioüzemanyagokról esik szó, villanyautós körökben gyakran legyintünk csak, hogy ez megint nem más mint az olajipar és a változást kitolni akaró autógyártók szerelemgyermeke, egy ügyes marketing trükk. És valóban, a kék dízel elérhetőségének be nem váltott ígéretei nem nagyon mutatnak más képet.

Ugyanakkor érdemes valamit észben tartani. Ha a villanyautó-tündér ma éjjel a világ összes autógyárát egy csapásra átvarázsolná elektromosautó-gyárakká, akkor is

még legalább két évtizedig az útjainkon lesznek a jelenleg forgalomban lévő benzines és dízel járművek. Van belőlük vagy 2 milliárd. Minden, amit annak érdekében tenni tudunk, hogy ezeket valahogy mégis egyre tisztábban hajtsuk, igenis rendkívül kívánatos.

Valószínűleg senki nem tiltakozna, ha a világ teljes füstös flottája holnapra 20%-kal kevesebb CO2-t bocsátana ki.

De az ördög a részletekben rejlik.

Forrás: https://www.wahr-energie.de/

Először is érdemes lenne a 20%-os állításokat független tanulmányokkal ellenőrizni – egy marketing PowerPoint elég sok mindent elbír. A nagyobb gond az az, hogy honnan származik ez az üzemanyag-alapanyag? Közel 8 milliárd embert kell ellátni élelemmel, és már jelenleg is sokan felvetik, hogy a mezőgazdaság oltárán egyre több erdőt és természetes élőhelyet áldozunk fel. Ha az alapanyag élelmiszer vagy könnyűipari hulladék, biomassza, akkor a dolog akár még ténylegesen pozitív is lehet. De ha hirtelen új szántóföldeket kellene az erdők helyére rakni, vagy az élelmiszer-termelés rovására az esetleg jövedelmezőbb és biztosabb üzemanyag gyártásnak adnák el a gazdák a terményeket, már nem biztos, hogy annyira jól járunk.

De egyelőre, amíg nem az új üzemanyagok tömeges terjesztését látjuk a résztvevő cégektől, élünk a gyanúperrel, hogy ez inkább csak egy vödör zöld festék, amivel szépen át lehet kenni a füstgáztól beszürkült céges logókat.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.