Mégsem csúszik fél évet a Tesla berlini gyára?

Mint arról tegnap mi is beszámoltunk, egy német sajtóértesülés szerint 2022 januárjára csúszik a Tesla első európai gyárának nyitása. Az Automobilwoche úgy tudja, Elon Musk további 6 hónapot ad a csapatnak a gyártás megkezdésére.

Nem mindenki hiszi el a fülest.

Nem zörög a haraszt

A német lap értesülése tegnap bejárta a világsajtót, de túl sok részletet nem közölt a forrás, így mi egy kicsit kétkedve fogadtuk a hírt. Nem arról van szó, hogy nincs benne a csúszás a pakliban, de az „Elon Musk adott még 6 hónapot” fordulat elég fura volt, illetve picit indokolatlan is.

Azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a gyár nyitása kapcsán a Tesla hivatalos álláspontja változott a pénzügyi jelentések szövegezése alapján. Míg korábban azt írták, hogy a termelés 2021-ben fog megkezdődni, a legutóbbi anyagban már kicsit konkrétabb, 2021 vége szerepelt. Musk ezt azzal egészítette ki a szokásos konferenciahívás alkalmával, hogy mind Austinban, mind Berlinben idén kezdődik a gyártás, de jelentős mennyiség jövőre várható.

Fent a tavalyi harmadik negyedéves anyagban, alatta az egy héttel ezelőtti első negyedévesben alkalmazott szöveg. Forrás: Tesla

Azt természetesen már Sanghaj esetben is láttuk, hogy több hónapot vesz igénybe a termelés felfuttatása – ott az első négy negyedév során 16, 30, 34, illetve 58 ezer Model 3 készült. Az új texasi és brandenburgi gyárak esete ennél már csak azért is speciálisabb, mert az itt készülő Model Y-ok nem egyszerűen a meglévő dizájn és gyártósorok fénymásolatai lesznek, hanem új szerkezeti elemeket (egyben öntött első váz, strukturális akkupakk), és vadonatúj cellákat (4680) használnak majd, márpedig ennyi új technológia bevezetése sokszorozza a lehetséges problémák számát.

EZT OLVASTAD MÁR?  Olcsóbb autók, megszűnt modellek – Tesla árkörkép
Az új Tesla akkupakkba közvetlenül kerülnek a 4680-as cellák és strukturális elemként hozzájárulnak az autó vázának szilárdságához.

Egy máskor már megbízhatónak bizonyult nevadai forrás például most azt jelentette, hogy Austinban kezdetben a Giga Nevada által szállított 2170(L) cellákat és meghajtást építik majd a Model Y-ba. Ez egyáltalán nem kizárt Berlin esetében sem, hiszen a legutóbbi konferenciahíváson a Tesla csapata ugyan azt mondta, hogy az ütemterveknek megfelelően halad az új cella fejlesztése, de a mennyiségi termelés 12-18 hónapon belül várható.

Az eredeti tervek arról szóltak, hogy Berlin használja majd először az új cellákat, és ezek Fremontban készülnek – de ha a német gyár még idén év végén elindul, nagyobb mennyiség pedig majd csak fél évvel később lesz ezekből, akkor felmerül, hogy mit raknak az első európai Y-okba. Persze ez még nem egy füstölgő fegyver, megdönthetetlen bizonyíték, ugyanis, ha az első fél évben, a kínai gyártásfelfuttatáshoz hasonlóan 50 ezer Model Y készül majd Berlinben, ahhoz elég lehet a Kato Road pilot gyártósora is, hiszen az évi 10 GWh kapacitással bír, ami nagyjából 125 ezer darabnak felel meg a városi terepjáróból. Sőt, még Austinnak is maradnak cellák. Kérdés persze, hogy mi ennek az ára, vajon milyen lesz a 4680-asok kihozatala és költsége.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új autó eladások 2019-ben

Amennyiben mégis 2170-esek kerülnek az Y-ba, akkor az még nem feltétlenül jelenti a strukturális akkupakk csúszását is. Új akkupakkot valószínűleg olcsóbb a korábbi formátumhoz hangolni, mint 6-9 hónapra telepíteni egy ideiglenes gyártósort, amit azután leírnak veszteségként.

Gőzöm sincs honnan veszik

A tegnapi hír kapcsán a Teslaratinak sikerült elérnie Jörg Steinbachot, Brandenburg tartomány gazdasági miniszterét. A politikus a Tesla német gyárának nagy támogatója, eddig is igyekezett előre mozdítani a beruházás menetét. A lap kérdésére válaszolva Steinbach így nyilatkozott:

„Gőzöm sincs, honnan veszik a 6 hónapos csúszást. Ha semmi rendkívüli nem történik, várakozásom szerint késő nyáron, kora ősszel indulhat a gyártás.”

Steinbach természetesen tisztában van a legfrissebb helyi bürokratikus csörtékkel, amelyek az új károsanyag-kibocsátási eljárás, és az ezt kísérő lakossági meghallgatás körül merültek fel. De ha hihetünk a politikus szavainak, akkor a korábban kiszivárgott májusi próbagyártás legfeljebb 3 hónapot késhet.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.