Az autóipart több mint egy éve sújtja a koronavírus világjárvány miatti keresletcsökkenés, majd mikor újra elkezdtek növekedni az igények, jött a globális chiphiány. A globális félvezetőhiány számos iparágat érint, de elsősorban egyes tech cégek, és leginkább az autóipar hallatja hangját. Az autógyártók egymás után jelentik be a rövidebb-hosszabb gyárleállásokat, melynek oka a beszállítóktól érkező elektronikai alkatrészek hiánya, vagy késése. Már elkezdtek leállni az autógyárak A CBS az Intel vezérigazgatójával, Pat Gelsingerrel készített interjút a minap, amelyből megtudtuk, hogy a vállalatvezető szerint nem igazán biztatók a kilátások. Véleménye szerint a globális chiphiány akár évekig elhúzódhat, lassítva a világjárványt követő gazdasági fellendülést. Gelsinger elmondta, hogy míg 25 évvel ezelőtt a világ félvezetőgyártásának 37%-a az Egyesült Államokban történt, mára ez a szám 12%-ra csökkent, miközben a legmodernebb, legapróbb tranzisztorokat tartalmazó lapkákat egyáltalán nem gyártják Amerikában. A problémát tovább súlyosbítja a beszállítói lánc egy lábon állása, nevezetesen mindenki az ázsiai gyártóknak van kiszolgáltatva. Pat Gelsinger, az Intel igazgatója (fotó: Intel) Az Intel szerint fontos lenne, hogy az iparágban növekedjen az amerikai gyártás aránya, nem csak munkahelyek teremtése, de a függőség csökkentése, a technológia jövője feletti irányítás megtartása érdekében egyaránt. Ezért az Intel az USA kormányánál jelezte az igényt, hogy támogassák a hazai chipgyártás élénkítését, ösztönzőkkel, támogatásokkal vagy adókedvezményekkel, ahogy ezt Tajvan, Szingapúr és Izrael kormánya is tette. A Fehér Ház válaszában 50 milliárd dolláros programot ígért az USA félvezető iparának, Biden elnök infrastrukturális tervének részeként. A jövőben megvalósuló amerikai beruházások természetesen nem tudják rövid távon, csak több éves távlatban enyhíteni az autóipar nehézségeit. A Niot is utolérte a chiphiány Az interjúba bekapcsolódott Mark Liu, a TSMC elnöke Tajvanból. Az ázsiai cég az amerikai autóipar vezető chipbeszállítója. Liu elmondta, hogy a jelenlegi hiány oka, hogy 2020 márciusában, amikor a COVID megbénította az USA iparát, sőt az egész országot, az autóeladások visszaestek, ami arra késztette az autógyártókat, hogy lemondják chipmegrendeléseiket, így a TSMC visszafogta a gyártást. A tavaly év végi fellendülés váratlanul érte az autóipart, ezért alakult ki a chiphiány. Decemberben adtak le újabb megrendeléseket az autógyártók, és bár már januárban megpróbálták növelni a szállításokat, még legalább két hónapra lesz szükség ahhoz, hogy az ügyfelek elvárásait teljesíteni tudják, azaz legkorábban június végére várható a kilábalás. A Tesla ezt a problémát is másképp igyekezett kezelni, mint a többi autógyártó. Az ideiglenes gyárleállás helyett az előre menekülést választották, rendkívüli rugalmasságot tanúsítva. Így élte túl a Tesla a chip-válságot Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!