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 Az elektromobilitás tovább folytatja térnyerését a közfeladatok ellátásában is. Arra már fel sem kapjuk a fejünket, ha rendőrautónak választanak tisztán elektromos járműveket, senki sem aggódik, hogy esetleg bűnüldözés közben lemerül a jármű. Az viszont még újdonságként hat, hogy az Egyesült Királyság egyik mentőszolgálata sürgősségi mentőorvosi járműnek választott villanyautót. A mentőorvosi kocsi (MOK) nem végez betegszállítást. A feladata, hogy az orvos, és az életmentéshez szükséges felszerelés a lehető leghamarabb érkezzen a helyszínre. Ilyen járműnek motorkerékpárokat is szoktak alkalmazni, melyek gond nélkül átvágnak a bedugult útszakaszokon is, tisztán elektromos autóról azonban eddig nem hallottunk ebben a feladatkörben. Az SCAS (South Central Ambulance Service NHS Foundation Trust) büszkén jelentette be, hogy két tisztán elektromos Kia e-Niro modellel bővült a mentőorvosi járművek flottája. Az autók átalakítását és felszerelését a mentőszolgálat tervezte, így megtalálható benne minden olyan gyógyszer és kellék, amelyre az ilyen beavatkozásoknál szükség lehet. Sürgősségi mentőorvosi kocsi (MOK) felszerelése az Egyesült Királyságban (fotó: SCAS) Az elektromos járművek vizsgálatát a SCAS több mint 18 hónappal ezelőtt kezdte meg, de akkoriban még korlátozott számú gyártó volt a piacon, és a rendelkezésre álló modellek hatótávolsága sem tűnt elegendőnek egy mentőorvosi jármű számára. 2021-re azonban világossá vált, hogy elérhető olyan tisztán elektromos autó, amely teljesíti az elvárásokat. Nick Lambert, az SCAS oktatási vezetője elmondta: „Jó néhány elektromos járművet teszteltünk, és a Kia e-Niro végzett az élén, amikor mentőorvosi kocsit kerestünk. Munkatársainknak továbbképzésre lesz szükségük, mielőtt megkezdik a Kia e-Niro használatát. Az elektromos járművek viselkedése kissé eltérő a hagyományos járművektől. Ki kell képeznünk a személyzetet arra, hogy mennyire érzékeny a jármű a gyorsításra, és hogyan kell kihasználni a regeneratív fékezést az energiavisszanyeréshez a hatótávolság növelése érdekében.” Nick Lambert, az SCAS oktatási vezetője (fotó: SCAS) A hatótáv miatt azonban, úgy tűnik, nincs ok aggodalomra. A Kia e-Niro egy feltöltéssel akár 282 mérföld (450 km) megtételére is alkalmas, amely jóval magasabb, mint a mentőorvosi kocsik 10 órás műszakban megtett 90-100 mérföldes (150-160 km) futása, ráadásul a mentőállomásokon és a helyi kórházakban töltőpontok is rendelkezésre állnak, így az autók két bevetés között a készenléti időben szükség esetén feltölthetők. Charles Porter, az SCAS pénzügyi igazgatója örömét fejezte ki, amiért zéró károsanyag-kibocsátású jármű került az operatív flottájukba, és köszönetet mondott a projektet véghez vivő csapatnak. Azt is hozzátette, hogy a szervezet több mint 1300 járművet működtet, ezért elengedhetetlen a teljesen elektromos járművekre való fokozatos áttérés a környezeti hatások folyamatos csökkentése érdekében. Már azt is vizsgálják, hogyan lehetne elektromos járműveket bevonni a sürgősségi mentőautó és betegszállító flottába. Charles Porter, az SCAS pénzügyi igazgatója (fotó: SCAS) Greg Edwards, a járművek üzembe helyezésével foglalkozó egység vezetője hozzátette: „Nagyon izgalmas volt számomra és a csapatom számára, hogy lehetőséget kaptunk arra, hogy az alapoktól megtervezzük a járműveket, átalakítva azokat egy megszokott elektromos közúti járműtől egy vészhelyzeti beavatkozásra alkalmas járművé.” Greg Edwards, a járművek üzembe helyezésével foglalkozó egység vezetője (fotó: SCAS) Számos kihívást kellett leküzdenünk, többek között biztosítanunk kellett, hogy a mentőorvosi kocsikhoz szükséges kiegészítő elektromos rendszerek és a megkülönböztető fényjelzések ne merítsék le az akkumulátort, meg kellett küzdenünk a súly- és a helykorlátokkal. Azonban nagyon örülünk a végeredménynek, és az operatív kollégák alig várják, hogy a volán mögé ülhessenek és segíthessenek a betegeinknek” – folytatta Edwards. A mentőszolgálat mintegy 25%-os költségmegtakarításra számít az elektromos járművektől, mivel nincs az autóban belsőégésű motor, ezért jelentősen alacsonyabb a mozgó alkatrészek száma, nincs szükség olaj- és szűrőcserére, kevesebb hulladék keletkezik az üzemeltetés során. Ennél is fontosabb, hogy csökken a járművek állásideje. Sürgősségi mentőorvosi kocsi (MOK) az Egyesült Királyságban (fotó: SCAS) Az Egyesült Királyság célja, hogy 2040-re kizárólag nulla kibocsátású új autók és kisteherautók állhassanak forgalomba és 2030-ig 50%-kal csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást. A cél eléréséhez fontos mérföldkő a két első elektromos mentőorvosi kocsi beállítása az SCAS sürgősségi flottájába, ugyanis ez a két autó egy első kísérlet része lesz. Amennyiben a teljesítmény-, költség- és a környezeti előnyök normál üzemi körülmények között is bebizonyosodtak, várhatóan további elektromos járművek kerülnek forgalomba a mentőszolgálat flottájának minden területén. Már 2030-tól betiltanák Nagy-Britanniában a benzines és dízel autókat 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!