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
auto

Ilyen, amikor a spanyolok kigyúrják a Volkswagen villanyautóját

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

Wayne Griffiths, a Cupra elnöke a Born mai premierjén levetített videóban elárulta, hogy nagyon sokan értetlenül fogadták, hogy a Seat éppen akkor vetett ki magából egy vadonatúj márkát, amikor jellemzően más márkák megszűntek. A spanyoloknál azonban úgy gondolták, hogy egy saját embléma szükséges ahhoz, hogy a Cupra kiálljon mindazért, amit képviselni akar. Ez pedig nem más, mint az érzelmekkel teli, drámai dizájn, a hamisíthatatlan vezetési élmény, és sportosság, mindez az elektromobilitás világában.

A Cupra Born a legelső modell a 2018-ban alapított autómárka kínálatában, mely a meghajtás minden percében 100%-ban a villanymotorjára támaszkodik. Griffiths úgy véli, hogy nagyon sokan csupán egy racionális döntésként gondolnak az elektromos autókra, ám a Born a bizonyíték arra, hogy aki nem jó matekból, annak is van oka villanyautót vásárolni: ez pedig az az élvezet, amit egy dinamikus, azonnali csúcsnyomatékkal gyorsuló vadállat nyújtani tud. Ezért a Cupránál mindent megtettek azért, hogy egy csábító járművet építsenek a Volkswagen MEB padlólemezére.

Összességében persze látszik, hogy a Cupra Born a Volkswagen ID.3 nagyon közeli rokona, de a főbb dizájnelemeket átdolgozták, egyrészt az egzotikusabb megjelenés, másrészt a jobb aerodinamika miatt. A barcelonai dizájnstúdió alkalmazottjainak munkája különösen az autó elején látványos, ahol széles lökhárító, hatalmas légbeömlők, erősen lehajlított motorháztető, valamint cápatekintetet utánzó full LED fényszórók jellemzik.

A sportos karakterisztikát számos dizájnelem segíti, többek között a karosszérián végigfutó éles törésvonalak, illetve a különleges mintázattal ellátott C oszlop, mely azt a benyomást kelti, mintha a tető lebegne. A keréktárcsák három méretben (18”, 19” és 20”) többféle kialakítással készülnek az autóhoz.

Oldalról már sokkal erőteljesebben felismerhetők az ID.3-on látott formák, tulajdonképpen csak a jármű orrától az A oszlopig tartó része árulkodik arról, hogy ez egy teljesen más modell. Hátul, hasonlóan az új Cupra Leonhoz, egy LED csíkkal összekötött lámpaszettet öltött fel a Born.

4322 mm-ével egyébként a Born 6 centivel hosszabb, mint az ID.3, és kicsivel alacsonyabb is. A 2767 mm-es tengelytáv mellé így befért egy 385 literes csomagtér is. A futóművet a dinamikus használatra szabták, a fejlesztési igazgató bevallása szerint rengeteg időt fordítottak arra, hogy a vezetési élmény megkülönböztethető legyen a VW villanyautóéitól – ezt szolgálja a saját sportfelfüggesztés, a progresszív kormányzás, és az alacsonyabbra állított futásmagasság.

A hajtásláncban nem merészkedett túl távolra német unokatesójától a Born, hiszen a padlólemez műszaki képességei valamelyest megkötik. Kettő, az ID.3-nál megismert teljesítményváltozatokban indul a forgalmazása, az egyik 110 kW csúcsot tud, míg a másiknál 150 kW a plafon, mindkettőnél 310 Nm nyomatékkal. 2022-ben azonban érkezik egy e-Boost csomag, ami 170 kW-ra rúgja fel a maximálisan elérhető teljesítményt, ezzel álló rajtból akár 6,6 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-s sebességet a Born. Az állandó mágneses szinkronmotor a hátsó tengelyen található.

A legerősebb verzió nettó 77 illetve nettó 58 kWh-s akkuval lesz kérhető, de a 110 kW-os alapmodellhez a legkisebb, 45 kWh-s csomag jár. A legnagyobb várható hatótávolság 540 km körül alakul majd a WLTP szerint, a legkisebb akkupakkal pedig nagyjából 340 kilométerre számíthatunk két töltés között.

A Born CCS csatlakozója AC és DC hálózati töltésre is alkalmas, utóbbin 125 kW-hoz férhetnek hozzá a vásárlók egy megfelelő teljesítményű töltőállomásra csatlakozva, így 35 perc alatt feltölthető a folyadékhűtéses aksi 5%-ról 80%-ra. A Cupra otthoni töltési megoldásokat is kínál autójához, valamint opcionális hőszivattyú is segíti az optimális hőgazdálkodást.

A Cupra Born gyártása szeptemberben indul Zwickauban.

This slideshow requires JavaScript.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0yMDI1LTA2LTA0LTA2LTE4LWlnLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLTIwMjUtMDYtMDQtMDYtMTgtaWcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás