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
auto
2024. 04. 19. péntek

Használt akkumulátorokból álló energiatároló rendszerek fejlesztésébe és gyártásába kezdett a Škoda, valamint technológiai partnere, az IBG Česko. A berendezéseket, melyek egy sikeresnek elkönyvelt prágai kísérleti projekt után váltak elérhetővé, a cseh autógyártó hivatalos kereskedéseihez fogják letelepíteni, ez idáig 160 előrendelés érkezett rájuk Csehországból, Németországból, Szlovákiából, és Hollandiából.

Az ehhez hasonló akkumulátoros energiatároló rendszerek használata két szempontból is kiemelkedően előnyös: egyrészt az elektromos autókból kivett akkupakkok a második életükkel meghosszabbíthatják életciklusukat, ezáltal nagy mértékben csökken a karbonlábnyomuk. Másrészről az akkumulátorok a villamosenergia-hálózattól független energiaforrást biztosítanak majd a kereskedések számára, így például helyben termelt napenergiával tiszta elektromosság kínálható az ott töltő villanyautósoknak, de akár az épület világítása, illetve a légkondi működése is biztosítható a tárolt árammal.

Egy akkumulátorrendszer teljes kapacitása 328 kWh, teljesítménye pedig elegendő ahhoz, hogy akár egy 150 kW-os villámtöltő energiaátadását fedezni tudja. A rendszer moduláris, tehát szükség esetén bővíthető, vagy le is faragható.

Az energiatárolókban a tisztán elektromos Škoda ENYAQ iV, valamint a plug-in hibrid Superb iV és Octavia iV akkumulátorcsomagjait alkalmazzák a partnerek. Mivel ezek mindegyike még viszonylag újonnan a piacra vezetett elektromos jármű, értelemszerűen csak évek múlva áll majd rendelkezésre használt akkumulátor nagy számban, addig azonban tesztautókból, és előszériás példányokból kivett akkukkal gazdálkodik a Škoda. A vállalat úgy számol, hogy az elkövetkezendő években több mint 4000 ilyen rendszert telepít le.

A Škoda elmondása szerint az eddigi kísérletek eredményei azt mutatják, hogy az akkumulátorok kapacitása egy fixen telepített energiatároló rendszerben mindössze körülbelül 2%-ot csökken évente, így egy aksi hasznos élettartama akár a 15 évet is elérheti. A második életük végén újrahasznosítják őket, és a visszanyert nyersanyagokból új akkucellák gyártására kerül sor.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.