Rekordméretűre nőhet az amerikai villanyautó támogatás

Mint arról már az amerikai választási kampány, majd Biden elnök beiktatása után is beszámoltunk, az új amerikai kormányzat jelentős előrelépést szeretne elérni az elektromobilitás területén, ezért nem csak az állami flottát cserélik elektromosra, de szó volt az állami villanyautó támogatási program megújításáról és kiterjesztéséről is.

Most ez utóbbi kapott jelentős lendületet.

Már nem csak terv

Az amerikai politikai rendszerben nem mindenből lesz törvény, amit az elnök kitalál. Ehhez meg kell győzni a törvényhozás alsó- és felsőházát egyaránt, ami még akkor sem mindig triviális feladat, ha történetesen az elnök pártja többséget birtokol van mindkét kamarában.

Most a villanyautós támogatás reformja lépett egy nagyot előre, mivel a felsőház, vagyis a szenátus szakbizottság elfogadta a tervezetet. Ezután már nagyon meglepő lenne, ha elbukna a módosítás, bár azért az nem garantált, hogy az utolsó betűig változatlan marad.

A törvény szövegének legfrissebb megfogalmazása szerint, az eddigi 7500 dolláros szövetségi (értsd: országos szintű) támogatás 2026-ig meghosszabbodik, azonban eltűnik a 200 ezres limit. Mint ismeretes, a jelenleg érvényben lévő szabályozás gyártónként 200 ezer autóban határozza meg azt a limitet ami felett már nem veheti igénybe a vásárló ezt az adókedvezményt. A Tesla és a GM már átlépte a küszöböt, tehát ez a módosítás az ő vevőiknek visszaadná kedvezményes vásárlás lehetőségét.

De a tervezet itt nem áll meg.

A törvény további 2500 dollár adókedvezményt biztosít azon elektromos autók kapcsán, amelyeket az Egyesült Államokban gyártottak. A Ford Mustang Mach-E például Mexikóban készül, de az új F-150, vagy a kaliforniai és texasi Teslák még olcsóbbak lehetnek, ha marad ez a kitétel.

És még mindig van feljebb.

Joe Biden nemrég a Ford üzemében jelentette be a villanyautós program kezdetét és már ekkor elmondta mennyire fontosnak tartja a szakszervezeteket az amerikai iparban. Most, ezzel párhuzamosan, további 2500 dollár adókedvezményt lehet majd igénybe venni, ha olyan gyárban készült a villanyautó, amelyben szakszervezet működik. Ez egyértelműen a Teslát zárja ki, de hallani olyan hangokat, hogy ebben a kitételben még nincs teljes konszenzus.

Ha mindez megvalósul, akkor akár 12.500 dollár, azaz 3,5 millió forintot is visszakaphat az az amerikai, aki ügyesen választ villanyautót, ami rekord a program történetében. Ehhez több államban még egyéb kedvezmények is társulnak. Kaliforniában például 2000 dollár adóvisszatérítés jár, ha villanyautót veszünk, de a Clean Fuel Reward program keretében az autó árából már a kereskedésben kapunk 1500 dollár kedvezményt az államban, így ez itt összesen 3500 dollár, nagyjából még egy millió forint.

A törvénytervezet egyébként ennél természetesen jóval átfogóbb. Több mint 40, a múltban jószerivel ad-hoc bevezetett kedvezményt vált ki azzal, hogy 3 fő kategóriában – tiszta energia, tiszta közlekedés, energiahatékonyság – egységes, technológiasemleges és átlátható szabályozást, illetve támogatási rendszert vezet be. Emellett a tervezet több, a fosszilis üzemanyagokhoz és energiatermeléshez köthető kedvezményt is megszüntetne.

A következő lépés a szenátusi szavazás, amit az alsóház jóváhagyása, majd pedig az elnök aláírása követ. Mindhárom terület a demokraták kezében van, és mivel a tervezet Biden választási programjának magját képezte, jó esély van rá, hogy mindenütt megkapja majd a szükséges támogatást.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.