Ilyen lesz a jövő töltőállomása

Az emberek többségének alapvető tulajdonsága, hogy mindig többre vágynak, mint amijük éppen van. Nincs ezzel gond, ez viszi előre a világot. Miért lenne ez másképp az elektromos autó töltőhálózattal?

Kezdjük egy kis történelemmel: néhány éve Magyarországon még izgalmas volt villanyautózni. Folyamatos stratégiai játékot játszottunk, hogy a kis akkus autóval 95 vagy 103 km/h sebességgel érjük el az egyetlen töltőt, és közben izgultunk, hogy az adott töltő fog-e működni, esetleg épp előttünk áll be egy villanyautós társ, így nem csak a saját, de az ő töltését is meg kell várnunk a továbbindulás előtt.

Szerencsére ma már remekül lehet közlekedni hazánkban is. Nem csak az autók akku mérete nőtt meg, de a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen ment keresztül. Közel vagyunk ahhoz, hogy minden autópálya pihenőben legyen legalább egy 50 kW DC töltő, és a célállomás töltő hálózat is egyre jobb, így gyakran tele akkuval indulhatunk haza dolgunk végeztével.

A bogarak a villanyautók szélvédőjét sem kerülik el, így jól jön az ablakmosási lehetőség a töltőnél

Mivel a töltők sűrűségére már egyre kevésbé panaszkodhatunk, elkezdtünk panaszkodni a töltők teljesítményére és a kiegészítő szolgáltatásokra. Néhány éve a villanyautosok.hu minden egyes töltőtelepítésről beszámolt és ünnepként éltük meg, ha egy a puszta közepén elhelyezkedő trafóház mellé került egy DC töltő.

Ma már komolyabb elvárásaink vannak:

  • ne egyesével telepítsék a töltőket, hátha több autó érkezik egyszerre,
  • ne csak 50 kW-os, hanem nagyobb teljesítményű, ultra töltőket (HPC) szeretnénk,
  • legyen a töltőoszlopok közvetlen közelében mosdó, kávézó, bevásárlási lehetőség,
  • ha a töltő benzinkútra kerül, miért nem a hagyományos autóknak járó tető alatt helyezkedik el?
  • miért nincs a töltő mellett szélvédő mosáshoz vödör, szemetes, hiszen a hagyományos autósoknak ilyenek is jutnak közvetlenül a töltőpisztolynál?
  • az sem volna rossz, ha a keréknyomás ellenőrzéséhez a kompresszor, sőt az autó gyors takarításához a porszívó elérhető lenne töltés közben, ha már ott vagyunk 20 percet, ezeket miért nem tudjuk töltés közben megejteni?

Norvégia egyértelműen a világ előtt jár elektromobilitás tekintetében. Bjørn Nyland, ismert villanyautós vlogger egyik legfrissebb videójában egy vadiúj Circle K töltőállomást mutat be, amely teljesíti a fenti elvárásokat. A töltőállomáshoz tartozó épület (shop, kávézó, étterem) emeletén kellemes pihenőhelyiség található, székekkel, asztalokkal, melyekhez konnektor és USB aljzat is jár, hogy feltölthessük a laptopunkat vagy egyéb eszközeinket. Az épület egyik oldalán hagyományos töltőállomás, a másikon 16 autó egyidejű töltésére alkalmas ultra-töltő sziget. Természetesen mindegyik tetővel ellátva, a tetőt pedig napelemek borítják. A napelemek házon belüli felhasználását segíti, és vélhetően az elektromos bekötés költségeit is csökkenti egy akkumulátor telep.

A töltők kialakításánál odafigyeltek arra is, hogy áthaladhassunk a töltő előtt, így a lakókocsival, utánfutóval közlekedő villanyautósoknak sem kell tolatgatni és az sem probléma, ha egy busz vagy teherautó áll be tölteni, nem fogja blokkolni a forgalmat a hatalmas jármű. A töltőoszlopok mellett nem csak szemetes, még porszívó is megtalálható.

Remélhetőleg néhány év múlva itthon is ilyen töltőállomásokat vehetünk majd igénybe, és csak nosztalgikus mosolygással gondolunk arra, hogy ma még megázunk a töltés indítása közben. Ahogy már most is hihetetlenül hangzik azoknak, akik ma kezdik a villanyautózást, hogy néhány éve még matekozni és izgulni kellett a töltés miatt.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.