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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bár egy-egy kiragadott autópiac eseményeiből, adataiból nem érdemes túlzottan sok messzemenő, és általános következtetést levonni, van egy-két ország és régió, ami kiemelt figyelemnek örvend. Így Kína illetve Európa a piac mérete miatt, illetve azért, mert a világon minden 10 villanyautóból 4-4 itt talál gazdára, Norvégia a kanári a szénbányában, Németország  a belsőégésű motorok fellegvára, Dél-Korea pedig azért lehet érdekes, mert a villanyautózásban két igen fontos szereplő, a Hyundai és a Kia (Hyundai Motor Group) hazája, ahol ráadásul még a hidrogénes autókat is támogatja az állam.

Most utóbbiból érkezett érdekes adat.

Az import kelendőbb, mint a hazai. De meddig?

A dél-koreai autópiacon tavaly több, mint 1,87 millió autó fogyott, és ezek 85%-a hazai gyártású volt. A legnépszerűbb márka a Hyundai volt 36%-os piaci részesedéssel, a második helyezett pedig a konszern-társ Kia lett közel 30%-kal. A piac kétharmada így egy kézben van.

A villanyautók tavalyi eladásaiban azonban a Statista 2020-as összesítése szerint már nem egy hazai márka, hanem a Tesla vezet, mégpedig a több mint 11 ezer eladott Model 3-mal, és csak ezt követi jelentősebb lemaradással a Hyundai két villanyos, illetve egy hidrogénes modellje. A Tesla mellett egyedül a Chevrolet Volt, illetve a Renault Zoe tudtak bekerülni a Top 10-be, de eladási számaik igen szerények.

Forrás: statista.com

Az idei első félév után, azonban újabb változás állt be a koreai piacon.

A Tesla februárban elkezdte szállítani az országba a kínai gyártású Model Y-t, és az autó a szedán testvére mögött megszerezte a második helyet. Így már a koreai villanyautó piac 43%-a lett az amerikai villanyautó márkáé, és 10 importautóból 8 Tesla az országban. Kérdés persze az, hogy meddig maradnak így a számok. A Hyundai Ioniq 5 a harmadik helyen áll, ami elég erős indítás, ha tudjuk, hogy az autó kiszállításai csak április végén kezdődtek, és a globális chiphiány miatt a cég az igényeknek csak a töredékét tudja kielégíteni. Áprilisban 10 ezret tervezetek gyártani a típusból, de csak 2600 készült el.

A meccsnek azonban itt még nincs vége. A koreai piacon jelenleg a Model Y-ból csak a kétmotoros Long Range és Performance változatok érhetők el, az autó ára pedig ennek megfelelően 70, illetve 80 millió wonnál kezdődik (18-21 millió forint). Az Ioniq 5 alap, kis akkus, hátsókerék meghajtású verziója azonban már 50 millió wontól elérhető, a csúcsmodell pedig 61 milliónál indul (13-16 millió forint). A két típus tehát nem azonos árkategória. A Tesla tarsolyában a Model Y SR+ változata van még, illetve a jelenleg kapható Model 3 változatok lógnak bele az Ioniq 5 árkategóriájába.

Kérdés, hogyan változnak majd az eladások, ha a Hyundai nem küzd már chiphiánnyal.

A címlapfotó forrása: 울트라비니군 Youtube csatorna

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.