PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Múltkori cikkünkben az európai elektromos, és konnektoros (plug-in) hibrid eladások 2020-as alakulását tekintettük át – aki lemaradt, az alábbi linken éri el az írást. Most nézzük, hogyan zártuk 2020-at világviszonylatban.

Európában 140%-ot nőttek a villanyautó eladások 2020-ban

41%-os növekedés

Jelenleg még csak becslések állnak rendelkezésre a teljes globális személyautó-eladások 2020-as adatai kapcsán, de egyelőre úgy néz ki, hogy 17% visszaeséssel 64 millió eladott darabra szűkült a piac tavaly. Ez nem hangzik túl jól, de az év közepe felé annyira mély volt a gödör, hogy ezzel az év végi adattal akkor bárki boldogan kiegyezett volna.

Mindeközben a tisztán elektromos és konnektoros hibrid autók eladásai 41 százalékkal 3,1 millióra nőttek, azaz a szűkülő piacon 4,91%-ot tettek ki, az egy évvel korábbi 2,87%-hoz képest. A képet némileg árnyalja, hogy a CO2-kvóták miatt sok gyár a benzinesek és dízelek rovására jelentősen növelte hibrid modelljei számát és eladásait – tehát a növekvő darabszám nem teljesen egyenlő a tisztán elektromos autók előretörésével. Természetesen, ha már választanunk kell, inkább egy plug-in, mint egy dízel.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com, ccfr.fr, statista.com, best-selling-cars.com

Ha régiónként nézzük, hogyan alakult a piac, igazán lenyűgöző az európai növekedés – kontinensünk most először beelőzte Kínát, és immár a tölthető autók legnagyobb piaca. Amerika a Trump-kormányzat alatt gyakorlatilag stagnált, és az első becslések szerint a piac 2/3-át továbbra is egy gyártó, a Tesla tette ki. Remélhetőleg, a Ford és a GM új villanyautós tervei és a Biden-adminisztráció klímacéljai hatására újra növekedési pályára állnak az elektromos autók eladásai majd az USA-ban is. Kína szintén csak csekély növekedést mutatott, azonban itt a piac erőteljes átrendeződése figyelhető meg, és év végén már 80% volt a tisztán elektromos autók aránya.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

Mint fentebb már írtuk, növekedésnek indult a hibridek és ezen belül is a plug-in, azaz konnektoros (PHEV) változatok száma, mivel sok gyártó tömegesen kezdte ezeket a modelleket kínálni a palettáján. Érdekes lesz figyelni, meddig folytatódik ez a trend, és Kína mintájára mikor fordul meg újra. Valószínűsíthető, hogy a konnektoros hibridek eladásainak felpörgetése egy átmeneti tüneti kezelés hatása. Sok gyártó a következő években fogja jelentősen növelni tisztán elektromos autó (BEV) választékát, és ez meg fogja fordítani az arányok elmozdulását.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

A TOP 20

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

A legnépszerűbb villanyautók eladási listáját, immár harmadik éve a Tesla Model 3 vezeti 22%-os növekedéssel. Az autó az első helyen végzett az USA-ban és Kínában, de ezüstérmes lett Európában is. Mostanra már nagyjából 820 ezret adtak el belőle, és idén az év közepére az első villanyautóként átlépheti majd a bűvös 1 milliós számot.

Tesla Model 3. Forrás: Youtube/Upcar

Második helyen a semmiből tört elő a kínai piacra gyártott Wuling HongGuang Mini EV. A 2,9 méter rövid hosszú, mindössze 665 kilós csöppség két fajta akkumérettel kapható – a 9,2 kWh-ás változat 120 kilométeres, a 13,8 kWh-ás pedig 170 kilométeres hatótávra képes az őskövület NEDC norma szerint, szóval ezt nyugodtan oszthatjuk kettővel. Kapaszkodni nagyon nem kell a 17 lóerős motor miatt, de elvileg akár 100-zal is tud száguldani a kisautó. Minden viccelődést félretéve, a legfontosabb paraméter az ár, ami nagyjából 1,2 millió forintnak megfelelő jüannál kezdődik.

Wuling HongGuang Mini EV

A Renault Zoe az európai piac első helyezettje volt, és úgy néz ki, valahol Európán kívül eladtak még belőle 818 darabot, hogy a 100 ezres határt átlépve megszerezze a globális toplista harmadik helyét. A nagyobb akku, a DC töltés lehetősége, a jó ár/érték arány, illetve az egyes piacokon kínált akkubérleti lehetőség az egyik legjobb vétellé emelte a modellt a kínálatban.

Renault Zoe

Közel 80 ezer eladott darabbal a Tesla Model Y a negyedik helyen debütált. Az autó 2020-ban még csak Amerikában volt kapható, de idén valószínűleg 100 ezernél is több készül majd belőle Kínában, az év közepén beindul az európai termelés is, majd valamikor ősszel a második amerikai üzem, a Giga Texas is elkezdi gyártani a modellt. Vajon már idén átveszi az első helyet a Model 3-tól?

Tesla Model Y átadó Kínában. Forrás: Tesla_Mania / Twitter

A Hyundai Kona Electric eladásainak 75%-a az európai piacon történt, de az autó így is megszerezte az ötödik helyet a világpiacon. Idén kapunk egy faceliftet, és remélhetőleg orvosolják az akkuproblémákat a méltán népszerű városi „terepjárón”.

Ez lesz a frissített 2021-es Kona Electric

Hatodik helyen debütált a VW ID.3, amelyet csak Európában forgalmaznak, de a decemberi hajrázással befért az autó a listára. Bár a villanyfarkas gyártása 2019 végén indult, tavaly őszig kellett várni a kiszállításokra, de reméljük az autó most már egyenesben van.

A VW vezér Herbert Diess és az ID.3. Forrás: Herbert Diess/Linkedin

Ismét nem zárt jó évet a Nissan Leaf. Az egykori éllovas a 2019-es 20%-os esés után tavaly ismét 20%-ot esett vissza – kérdés, mit kezd ezzel a gyártó, kapunk-e a Tesla Model S/X pároshoz hasonló frissítést. Az új Ariya modell legalább egy, ha nem kettő méret-, és árkategóriával feljebb érkezik, tehát nem a Leaf utóda.

Nissan Leaf10 különleges változat

Új belépő a listán a kilencedik Audi e-tron, amelyik a gyártó első teljesen elektromos modellje, és most már végre Európán kívülre is szállítottak belőle érzékelhető mennyiséget. Ezzel együtt az eladások 70%-a még mindig a hazai piacon történt.

Audi e-tron

Végül a Top 10 utolsó helyezettje a kínai piacra gyártott SAIC Baojun E-series, amely 21%-ot esett a tavalyi évhez képest. Ez egy újabb miniautó, amolyan kínai Smart, csak 2 millió forintnyi jüanért. A 29 kWh-s aksi 250 kilométeres hatótávra képes – a NEDC szabvány szerint, szóval ezt is érdemes felezni.

SAIC Baojun E-series

A lista második feléről, a sok kínai modellt átugorva, említést érdemel még a VW e-Golf, amelyet utoljára látunk ilyen összesítésben, a Kia Niro EV, amely új belépő, és úgy tűnik, 80%-ban Európa vásárolta, valamint a VW Passat konnektoros hibrid változata, amelyik a  legnépszerűbb PHEV lett a világon.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

A márkák rangsorában első helyen a Tesla végzett félmillió eladott tisztán elektromos autóval. Egy év alatt több mint 50%-kal növelték a világon futó Teslák számát, ami így elérte az 1,4 milliót.

Második helyen a VW végzett egy hatalmas 162%-os növekedés után. Bár ebben szerepet játszott az ID.3 rajtja, az e-Golf levezető köre, no meg 22 ezer e-Up! is, nagyjából 100 ezer konnektoros hibrid is benne van a 220 ezres eredményben.

A kínai BYD 22%-os esés után szerezte meg a harmadik helyet, de nagyon a nyakában lohol a honfitárs GM vegyesvállalat SGMW.

27%-os növekedéssel a BMW a negyedik a listán, de mivel az i3 már a Top 20-ból is kiesett, ezért valószínű, hogy ez az eredmény a konnektoros hibrideknek köszönhető. A Mercedes hasonló okokból lépett be a lista hatodik helyére tavaly, hiszen a cég saját adatai szerint mindössze 27.000 tisztán elektromos autójuk talált gazdára 2020-ban – ebből 20.000 EQC volt, 1700 pedig EQV. A Renault 124 ezres teljesítményéből 100 ezer Zoe volt, és valamennyi Kangoo Z.E. is biztosan kiszállításra került – ez dicséretes BEV arány a portfólióban. A Volvo első teljesen elektromos XC40 Recharge példányai tavaly év végén kerültek kiszállításra Európában, így a 113 ezer eladott konnektoros autó szinte mind hibrid volt. Az Audi 108 ezres adatából nagyjából 48% a villanyos e-tron, a többi hibrid. A Top 10-et egy kínai márka, a SAIC zárja.

A lista második feléből kiemelném a Hyundai-Kia csoportot, amelynek két márkája 32, illetve 65 százalékot javított tavaly. Szintén említése méltó a Peugeot: a francia márka közel 68 ezer autóval a 13. helyen debütált – ebből 31 ezer volt e-208, és nyilván a bátyus e-2008 is hozzájárult az eredményekhez.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.