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 Július 26-án tőzsdére lépett a Lucid Group (korábban: Lucid Motors), a cég papírjaival a Nasdaq-on kereskedhetnek a befektetők, miután összeolvadt a Churchill Capital Corp. IV nevű céggel. A Churchill egy úgynevezett SPAC (special-purpose acquisition company), ezek olyan tőzsdére bevezetett cégek, amelyek nem végeznek valós tevékenységet, hanem csupán egyetlen céljuk van: felvásárolni egy ígéretesnek tűnő vállalkozást, amelyet sokszor a két cég összeolvadása követ. A célpontként kiszemelt startupnak ez azért előnyös, mert az összeolvadásnak köszönhetően levághat néhány kanyart a tőzsdei bevezetés egyébként hosszú és rögös útján. A Lucid 2007-ban alakult egy akkumulátorokat és elektromos hajtásláncokat fejlesztő cégként, 2016-ban azonban, a Teslánál is megfordult Peter Rawlinson vezetése alatt, újrapozicionálta magát, mint prémium kategóriájú elektromos autókat gyártó cég. Ekkor jelentették be, hogy az arizonai Casa Grandéban megkezdik a 700 millió dolláros költségű gyáruk építését, és nyilvánosan is bemutatták az ekkor már egy ideje titokban fejlesztett Lucid Air nevű luxusszedánt, amelynek értékesítését 2019-től tervezték beindítani. De ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a cégnek nem volt elég pénze a tervei megvalósításához. Százmillió dolláros nagyságrendű tőkét tudott összegyűjteni, de milliárdokra lett volna szüksége, a befektetőkkel való tárgyalások pedig nem hoztak eredményt, így például a Forddal remélt megegyezés is elmaradt. 2018-ban azután Szaúd-Arábia Állami Befektetési Alapja biztosított egy 1 milliárd dolláros tőkeinjekciót a Lucid számára a cég többségi tulajdonáért, és egy a jövőben Szaúd-Arábiában felépítendő gyárért cserébe – az ország ugyanis így szeretne felkészülni az olaj utáni világra. Peter Rawlinson. Forrás: Lucid A szaúdi alap befektetései már elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy a Lucid 2020-ban befejezhesse az arizonai gyárának építését, és gyártásközeli állapotba kerülhessen az Air, de a további tervek megvalósításához ennél is több forrásra volt szükség, ezért került sor az egyesülésre és a tőzsdei bevezetésre. Az akvizícióval egyidejűleg a Lucid 4,4 milliárd dolláros tőkebevonást hajtott végre, a szaudiak pedig továbbra is megőrizték a többségi részesedésüket. A Lucid üzemének első fázisa, ami évi 34 ezer Air gyártását teszi lehetővé, mindössze egy év alatt készült el. A luxusszedánra ezidáig körülbelül 11 ezer előrendelés érkezett. Rawlinson elmondása szerint június végéig 89 előszériás példányt gyártottak belőlük, jelenleg ezeknek a minőségellenőrzése és tesztelése folyik, az év végén pedig megindulhat a vásárlóknak szánt példányok gyártása. Az amerikai ügyfeleik rendelésének teljesítését követően az európai értékesítés 2022-ben kezdődhet meg, Kínába pedig 2023-tól szállítanak. A frissen megszerzett forrásokból a cég tájékoztatása szerint egy 250 ezer m²-es új üzemcsarnokot építenek, ahol a Project Gravity nevű SUV gyártását kezdhetik meg 2023-tól. Jövőre 20 ezer Air legyártását tervezik, 2023-tól a SUV-okkal együtt már 49 ezer autót gyárthatnak, 2025-re tervezik elérni az évi 135 ezres gyártási kapacitást, és ettől az évtől új modelleket is bevezetnének, melyek között lenne kupé, pickup, valamint újabb SUV-ok és szedánok is. A Lucid hosszútávú terveiben 2030-ra évi 365 ezer jármű eladását célozták meg, valamennyi a prémium járművek 500 milliárd dolláros globális piacán versenyezne. Az autókhoz szükséges cellák beszerzésére az LG-vel szerződtek le, de a szerződés volumenéről nem adtak információt. Ez persze mind szép és jó, de kérdés, hogy mennyi csúszás fog összejönni időközben, mert a csúszások egyben a veszteség növekedését is jelentik. A befektetőknek készített tájékoztató szerint a Lucid jelenleg évi 1,5 milliárd dollár veszteséget termel, és bár most a következő 1-2 évre rendeződött az anyagi helyzete, a fejlesztések folytatásához további jelentős tőkebevonásra lesz szüksége. A befektetők meggyőzéséhez viszont a papíron jól mutató üzleti terv mellett nem árt, ha lesz egy sikeres termékük is, amit képesek gyártani, ennek demonstrálása viszont egyelőre még várat magára. Rawlinson megemlítette még a befektetőknek a cég energiatárolással kapcsolatos ambícióját is: elmondta, hogy az arizonai gyárukban már tesztelik az akkus energiatárolójuk prototípusát, és a jövőben erre a piacra is szeretnének betörni. Az azonban nem világos, hogy pontosan milyen termékekkel, milyen időtávon kívánják ezt megtenni. A Lucid tőzsdére lépését egyik oldalról óriási hype övezte, a másik oldalról pedig lufiról, vagy egyenesen csalásról beszélnek, azt azonban majd csak az idő fogja eldönteni, hogy melyik narratíva áll közelebb a valósághoz. Cikkünk nem minősül befektetési tanácsadásnak, az kizárólag a szerzőjének magánvéleményét képviseli. A cikk szerzője nem rendelkezik semmilyen pozícióval az érintett cég papírjaiban. 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!