Sorra zárnak be a belsőégésű motorok alkatrészeit gyártó üzemek

A Handelsblatt információi szerint akár 3000 munkahelyet is érinthetnek a Bosch gyárbezárásai, de nem ők az egyetlenek, akik hasonló lépéseket fontolgatnak.

Csak jó kifogás a villanyautós váltás, vagy elkezdődött a belsőégésű motoros gyártáshoz szükséges infrastruktúrák felszámolása?

Bezárják, eladják

A német sajtó úgy tudja, a Bosch arra készül, hogy bezárja a München Berg am Laim kerületében található 250 fős gyárát, amely üzemanyagpumpákat és befecskendező rendszereket állít elő. Az ok az autóipari termelés felesleges kapacitása és az elektromos autók terjedése a hivatalos indoklás szerint. Hasonló sorsra juthat a cég göttingeni gyára is, amely 300 embernek ad munkát. Itt kicsit azért jobb a helyzet, mivel az üzemet meg akarja vásárolni a kínai Gotion, hogy akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítsen a helyén. Arról nem tudni, hogy hány embert vennének át.

Ebbe sem kell benzinpumpa. Elektromos BMW készül.

Az arnstadti Bosch-gyár 100 alkalmazottjának munkahelye is veszélyben van. Itt a cég autók generátoraihoz gyártott alkatrészeket, de bejelentették, hogy beszüntetik a termelést. A munkásoknak viszont ajánlott a cég munkát egy másik német városkában, bár Asbach 250 kilométerre van a korábbi helyszíntől, így kérdés, hányan élnek ezzel a lehetőséggel.

Sajtóértesülések szerint a Continental is hasonló lépéseket fontolgat, és globálisan 30.000 munkahely szűnhet meg a cégnél. A 36 milliárd eurós forgalmú német autóipari óriáscég, a ZF is 15.000 állás megszüntetését mérlegeli.

Kérdés persze, hogy miközben a nagy autógyártók sorra jelentgetik be, hogy idén hány százezerrel kevesebb kocsit tudnak majd legyártani a chiphiány miatt, mennyire a villanyautós váltás számlájára kell írnunk ezeket a híreket. A tavalyi évben a pandémia 20%-kal vetette vissza világszerte az eladásokat, most pedig, amikor kereslet már lenne, a félvezetőipar problémái miatt eshet ki több millió autó az egyenletből. Simán okozhatja egy ilyen 2 évig tartó visszaesés is a bezárásokat, de ha cinikusak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk, remek kifogás most a nagy cégeknek a vírus és a chiphiány mellett a villanyautózás is, hogy a régóta halogatott, esetleg korábban a politika és a szakszervezetek ellenállása miatt elbukott racionalizálásokat meglépjék.

Fényezni a villanyautót is kell. Forrás: Geico Taiki-Sha

Ettől függetlenül teljesen biztos, hogy a sokkal kevesebb alkatrészből álló, és a belsőégésű motoros szakértelmet, gépsorokat és mérnöki gárdát nem igénylő elektromos hajtáslánc okán fognak még megszűnni állások. A kérdés csak az, melyik cég lép elég korán ahhoz, hogy új, a villanyautókhoz tervezett alkatrészek gyártásával átmenekítse a vállalatot a következő évtizedbe? Valószínűleg nem az, amelyik a fejlesztések helyett a villanyautózás ellen kampányolva próbálta lassítani, vagy megállítani a változást.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.