HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Amerikában megkezdődött a CHAdeMO nyugdíjazása

Nemrég szóba került nálunk is a podcastban a CHAdeMO töltős autók kérdése, illetve, hogy mekkora jövőjük lehet még az autópiacon, és a töltőüzemeltetők mennyi figyelmet fognak ennek a formátumnak szentelni a jövőben. Bár a Leaf 2 még ezzel a töltőcsatlakozóval kapható, az Ariyával az utolsó ellenállás, a Nissan is megtörni látszik Európában. Tibor és Szöcske azon a véleményen voltak, hogy egy töltőhálózat sem engedheti meg magának, hogy elveszítsen sok százezer Nissan ügyfelet – én, az eseményeket a partvonalról szemlélve, hiszen soha nem volt ilyen autóm – kicsit szkeptikusabb voltam.

Egyelőre arról még Amerikában sincsen szó, hogy aktívan leszerelnék ezeket a töltőket – miért is tennék –, de mégis kicsit olyan érzése van az embernek, hogy elkezdték az utolsó szögeket kalapálni a CHAdeMO koporsójába.

Egyirányú utca

Az elsősorban Japánban és Koreában használt szabvány Európában és Amerikában főleg a Kia és a Nissan révén vetette meg a lábát, de a konnektorról tölthető Mitsubishi Outlanderek egyes példányain is találkozhattunk ezzel a töltőcsatlakozóval. A személyautóknál leginkább természetesen az elektromos Soul és a Leaf voltak a CHAdeMO képviselői.

A villanyautózás hajnalán ezek rendkívül népszerű típusok voltak – különösen a Leaf, amely a Tesla Model 3 hódításáig a világ legnagyobb példányszámban eladott villanyautója volt, és félmillió eladott példány fölött jár. Sokan már a Leaf 2 érkezésekor azt várták, hogy Európában a gyártó CCS-re vált, de nem így történt, erre az Ariyáig kell várni. Ellenben a jelenleg kapható Kia e-Soul már felhagyott a különutas megoldással.

Az Egyesült Államokban is nagyjából 160 ezer Leaf szaladgál az utakon, és ehhez még hozzájön nagyjából 16 ezer kanadai testvérük. Emiatt különösen figyelemreméltó, hogy az Electrify America, az egyik legnagyobb észak-amerikai töltőhálózat bejelentette, 2022-től az új helyszíneiken nem telepítenek CHAdeMO töltőket.

Természetesen még így is marad a hálózatban több száz töltőpont, ahol a régi oszlopok támogatják a szabványt, és van más szolgáltató is az országban, úgyhogy senki nem fog a régi Leaffel az út mellett maradni még egy darabig. Azonban az valószínű, hogy a jövőben az új fejlesztésekből, a hálózatok bővüléséből már ezek az ügyfelek nem részesülnek. A döntés egyelőre Kaliforniát nem érinti, ahol helyi rendelkezés írja elő a szabvány támogatását, de az InsideEVs írása szerint csak idő kérdése, hogy itt is kikerüljön a kitétel az előírásokból.

Olvasóink között is bizonyosan vannak szép számmal, akik CHAdeMO-s autóval rendelkeznek. Mi a véleményetek erről? Ti még számítotok rá, hogy nyílnak Európában új helyszínek, amik támogatják majd ezt a szabványt? És, ha igen, meddig? A kommentekben várjuk a véleményeket.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.