PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 16. kedd

Bár a magyar utakat járva már elég sok Tesla Model 3 jön szembe, a hivatalos képviselet és szerviz érkeztével valószínűleg jelentősen nőni fog a számuk. Az is borítékolható, hogy a domináns változat a kisebb akkus SR+ lesz a magyar utakon, hiszen valamivel 15 millió alatti induló árával ez a legmegfizethetőbb Tesla, amit vásárolhatunk. A kínai gyárból származó kis akkus autók az új LFP pakkal készülnek, így valószínű, hogy a legtöbb magyar Teslásnak a jövőben ilyen kocsija lesz.

Az autó akkupakkját már többen szétbontották, és ezeket a videókat mi is megmutattuk a múltban, de a még mindig viszonylag új LFP változat kivétel volt, ilyet még senki nem mutatott meg belülről. Mostanáig.

Ugyanaz, de mégis más

A Model 3 akkumulátorait egészen egy évvel ezelőttig kizárólag egy fajta cellával szerelték.

A vállalat már a kezdetektől fogva minden autóját hengeres kialakítású cellákkal gyártotta. A Model S/X esetében ez a Panasonic japán gyáraiból származó 18650-es formátumú, azaz 18 milliméter átmérőjű és 65 milliméter magas cella volt, míg a Model 3/Y család az új 2170-es, tehát 21 milliméter átmérőjű, 70 milliméter magas hengereket kapta a Giga Nevadából, illetve újabban az LG üzemeiből. Ezek mind NCA, tehát nikkel-kobalt-alumínium kémiával rendelkeztek, és 4 modulba voltak rendezve az akkupakkon belül. A nagyobb hatótávú Model 3/Y LR és Performance változatok 4416 ilyen cellával rendelkeznek, míg a kis akkus kiadásban 2976 darab van.

A vállalat tavaly sokakat meglepett, amikor Kínában elkezdte alkalmazni a CATL fejlesztésű LFP, azaz lítium-vasfoszfát cellákat is az SR+ változatban. Ezeknek nem csak a kémiája és az energiasűrűsége eltérő, de maga a cella is teljesen más formátumú. A ceruzaelemnél valamivel nagyobb, de hasonló formájú hengeres 2170-esekhez képest a kínai beszállító aksija 174 x 72 x 205 milliméteres téglalap alakú dobozka, prizmatikus kialakítással.

A hengeres és a prizmatikus cella felépítése. Forrás: futurecar.com

Az nyilvánvaló volt, hogy a kisebb energiasűrűségű LFP kémiából nem fér ugyanakkora kapacitású akkucsomag a Model 3 alá, mint a fejlettebb NCA-nál megszoktuk, de a Tesla szerencséjére, az akkupakk belső térfogata elég nagy volt az autó alatt, hogy a kisebb, SR+ változat 55 kWh körüli kapacitását elérjék a CATL celláival is. Ezekből nagyjából 145-150 darab lehet az autóban, így jön ki a bruttó 55-57 kWh körüli kapacitás, amit a legtöbben mérnek.

Most Sandy Munro csapatának sikerült egy amerikai akkumulátorkutatással foglalkozó vállalatnál történt látogatás során megnéznie, hogyan is néz ki ez a különleges akkupakk belülről.

Meglepően szellős

Az első, és talán legmeglepőbb megfigyelés, hogy a teljesen más kémia és celladimenziók ellenére a Teslának sikerült megtartania a hagyományos akkucsomagban megszokott 4 modulos felosztást. Az alábbi képen a látszik, mennyire hasonló a kialakítás.

Balra az SR+ prizmatikus LFP akku pakkja, jobbra a hagyományos 2170-es NCA. Forrás: Munro Live, SuperfastMatt

A második dolog, ami feltűnik, az az, hogy mennyire szellős az akkupakk. Természetesen az alábbi képeken a 4-ből 1 modult kivettek, hogy közelebbről is megvizsgáljak, de a tálca alján és tetején van még hely, egyáltalán nem úgy tűnik, hogy cipőkanállal kellett beleerőszakolni a prizmatikus cellákat az eredetileg 2170-esekhez tervezett helyre.

This slideshow requires JavaScript.

Munro és az akkufejlesztéssel foglalkozó ONE szakértője megjegyezték, hogy a belső csatlakozók nagyjából azonos kialakításúak, de azt egyikük sem tudja, hogy pontosan hol ér véget a CATL és hol kezdődik a Tesla fejlesztése, magyarul a kínai beszállító csak szimplán cellákat szállít-e és a Tesla építi belőle a modulokat, vagy esetleg a partner feladata ezek elkészítése is.

A rugalmas, fekete műanyag borítás alsó felén nyomtatott áramkör és érzékelők vannak. Forrás: Munro Live

A kiszerelt szélső modul vizsgálatakor megfigyelték, hogy a cellák tetejét egy rugalmas műanyag fólia borítja. Ez egyrészt szigetel, másrészt a cella felőli oldalán nyomatott áramkörök, és ezekhez kapcsolva hőmérséklet- illetve feszültségszenzorok vannak. Az elektromos gyűjtősín, ami az egyes cellákat köti össze, laminálással került összeillesztésre a műanyag fóliával, és az érzékelők már előre, lézerhegesztéssel kerülnek rögzítésre, meggyorsítva a végszerelést.

This slideshow requires JavaScript.

A szakemberek szerint rendkívül, tiszta, egyszerű az akkupakk szerkezete, láthatóan a nagy mennyiségű és gyors gyártásra lett tervezve, és a vezérlőelektronikának otthont adó ún. penthouse rész, a pakk végén lévő kis kupola is egy új, egyszerűbb, hatékonyabb változat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.