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
auto
2024. 04. 19. péntek

Újabb vádak a Tesla vs. Rivian perben

elektromos autó

Mi is beszámoltunk róla, hogy a Tesla tavaly júliusban beperelte a Riviant, mondván a villanyautós start-up azzal a céllal csábítja el alkalmazottait, hogy azok belsős információkat, üzleti titkokat vigyenek magukkal.

Most újabb vádakkal bővült a kereset.

Célzott támadás

Az eredeti peranyag szerint a Rivian 13, toborzással foglalkozó szakembert vett fel a Teslától, akik távozásuk előtt különböző bizalmas dokumentumokat, így többek között a kaliforniai gyártó alkalmazottainak fizetési sávjairól szóló belsős információkat vittek magukkal. Egy konkrét esetben a tetten ért kollégát konfrontálták is a bizonyítékokkal, mert nyoma volt, hogy a Tesla belsős rendszeréből 16 dokumentumot továbbított a privát Gmail fiókjába.

Rivian R1T

Egy másik távozó kolléga a munkavédelem területén dolgozott, mégis, a Rivianhoz igazolása előtt belsős műszaki dokumentációkat, gyártósorok specifikációit, projekt adatokat, mérnöki dokumentációt töltött le, ami nem tartozott a munkaköréhez. A Rivian egyébként saját töltőinfrastruktúrát is fejleszt, és átcsábított a Tesla Supercharger csapatából is egy fontos szakembert, aki a csapat többi tagjának privát email címeivel segítette a pickupgyártó toborzóinak munkáját.

Volt kitől tanulni – íme a Rivian saját töltőhálózata

Most azonban újabb vádpontokkal bővítette a Tesla a peranyagot, ugyanis állításuk szerint, miközben az első per még le sem zárult, a Rivian új területen, az akkutechnikában kezdett szakemberek átcsábításába és aktívan biztatja őket, hogy vigyenek magukkal titkos belsős anyagokat. A friss beadvány szerint a Tesla tetten érte egyik távozó alkalmazottját, aki az új 4680-as cellák műszaki anyagait készült megosztani a Riviannal. (A Rivian a Teslához hasonlóan 2170-es formátumú, hengeres NCA cellákat pakol az autó padlólemezében található akkupakkba.) A bíróság beleegyezett, hogy az új bizonyítékokat egyesítsék a korábbi peranyaggal, és az ügyet egyben tárgyalják.

Meglepő lenne

Bár nem vagyunk az amerikai jog szakértői, mégis úgy véljük, nincs egyszerű helyzetben a Tesla, ha érdemi büntetést akar elérni.

Kezdve az eredeti anyaggal, nem hinnénk, hogy bárhol a világon büntetnék, vagy egy titoktartási nyilatkozattal jogszerűen tiltható lenne, hogy az ember a saját kollégáit, barátait beajánlja egy új munkahelyen. Ez itthon is mindennapos és kivédhetetlen gyakorlat. A belsős organizációs diagramok, és egyéb műszaki dokumentációk, tervrajzok, letöltése már egyszerűbb eset, amennyiben erre konkrét bizonyítékok vannak, ami egy auditálható rendszerben hozzáköthető az alkalmazott fiókjához, az bizonyosan nem szabályos, és büntethető.

Forrás: Rivian

Azonban teljesen más tészta azt bizonyítani, hogy ezeket a doksikat a Rivian kifejezett kérésére lopták el, és azokat fel is használták. Ehhez minimum a Riviantól kiugró tanúk vallomása, hangfelvételek, megszerzett emailek, vagy más informatikai bizonyítékok kellenének, de nem valószínű, hogy ezekkel a Tesla rendelkezik. Így maximum a távozó alkalmazottakra sikerülhet rábizonyítani az üzleti titkok megsértését, de jóval nehezebb lesz a Rivianra sokmilliós büntetést küldeni.

Ugyanakkor, amennyire szofisztikált a Tesla a szoftverek terén, annyira tűnik már sokadszor döbbenetesen amatőrnek az információbiztonság kapcsán. Nagyvállalatoknál rutin, hogy a laptopok USB portjai le vannak tiltva, csak egér, vagy billentyűzet használatára vannak engedélyezve, így pendrive-okat nem lehet rájuk dugni. (Illetve lehet, csak minek). Hasonló módon a céges tűzfalak sok esetben nem engedik a Gmail, Outlook, és más privát, felhő alapú levelezők megnyitását a böngészőben, a netes tárhelyekről már nem is beszélve. Annyira pedig valószínűleg egy távozó kolléga sem buta, hogy a céges levelezőrendszerből küldjön ki ilyen fájlokat, hiszen ott minden kimenő levél naplózott és visszakereshető. A különösen szenzitív anyagokhoz pedig csak külön jogosultsággal lehet hozzáférni, sok esetben konkrét okot kell megjelölni.

Mégis hogyan fordulhat elő az, hogy valaki a legújabb 4680-as cellák dokumentációját letöltse és elvigye?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.