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
auto
2024. 03. 01. péntek

Üzleti titkok lopásának vádjával pert indít a Tesla négy volt alkalmazottja, valamint a Rivian ellen, az Amazon, illetve a Ford által is támogatott start-up ugyanis a Tesla szerint tudatosan ösztönzi a bizalmas és védett információk eltulajdonítását. A kaliforniai bírósághoz benyújtott keresetben az olvasható, hogy az elmúlt hetekben egy aggasztó tendenciára derült fény, miszerint több olyan alkalmazottról is kiderült a vállalati titkok ellopása, akiket később a Rivian kezdett el foglalkoztatni. A Tesla 13 korábbi munkavállalójáról tud, akiket még köt a titoktartási szerződés, és most a Riviannál dolgozik.

Rivian R1T

Az Elon Musk cége által indított per a jelek szerint stabil alapokra épül, mivel a négy megnevezett alperes ellen konkrét bizonyítékokkal is tud szolgálni. Az egyikőjük Tami Pascale, akit július 6-án hallgatott ki a Tesla vizsgálóbizottsága, miután felfedezték, hogy a gyártásra, értékesítésre, és bérszámfejtésre vonatkozó bizalmas dokumentumokat töltött le. Pascale eleinte tagadta a vádakat, és azt állította, hogy csak személyes fájlokat vett birtokba, de miután szembesítették a bizonyítékokkal, mindent beismert.

Hasonló vádakat fogalmazott meg a Tesla Jessica Siron korábbi munkavédelmi vezető ellen, aki a gyártási programokra és a gyártóberendezések beállításaira vonatkozó titkosított fájlokat szerzett meg röviddel azután, hogy elfogadta a Rivian állásajánlatát. Kim Wong esetében a Tesla állítólag e-mailekkel is bizonyítani tudja, hogy az adatlopás a Rivian utasítására történt: a toborzásért felelős ex-alkalmazott Gmail-fiókjában történt levelezésből kiderült, hogy éppen azt a legalább 16 bizalmas dokumentumot küldte tovább, amelyre a Riviannak szüksége volt.

Tesla Model Y karosszéria-üzem Fremontban

Carrington Bradley a töltési programokért felelős ügyvezetőként távozott a Teslától márciusban, ezt követően pedig ugyanezen pozíciót foglalta el a Riviannál – feltételezhetően azért, mert a michigani székhelyű start-up is éppen saját töltőhálózatán dolgozik. Utolsó előtti munkanapján – a Tesla nyomozói által kiderített információk szerint – elküldte saját személyes e-mail címére azon Tesla-dolgozók nevének és elérhetőségének listáját, akik a Supercharger-hálózat fejlesztését végzik. Ezáltal a Rivian célzottan megkörnyékezheti azokat a szakértőket, akik a legnagyobb rálátással rendelkeznek a globális töltőhálózat körüli munkálatokra.

A Tesla összesen 178 olyan dolgozójáról tud, aki később a Riviannál folytatta pályafutását, ebből 70 közvetlenül a Teslától szerződött át. Habár eddig négyük ellen nyújtott be keresetet a vállalat, a számuk valószínűleg tovább fog nőni, két másik alkalmazottal szemben ugyanis már eljárás is indult a cégen belül.

Tesla csoportkép az egymilliomodik villanyautó elkészültekor (forrás: Elon Musk/Twitter)

Az Electrek hírportál megkereste a Riviant, amely tagadta a Tesla állításait. A start-up szóvivője úgy fogalmazott, hogy minden munkavállalójuk számára előírás, hogy korábbi munkáltató szellemi termékeit nem vezethetik be a Rivian rendszereibe, így a keresetben megfogalmazott vádak alaptalanok és szembe mennek a vállalat kultúrájával, világnézetével, és belső szabályzatával.

A Rivian egyébként nem az első start-up, mely ellen pert indít a Tesla: a kínai Xpeng állítólag az Autopilot forráskódját szerezte meg lemorzsolódott dolgozók által, a jelenleg az Amazonhoz tartozó, önvezetéssel foglalkozó Zoox pedig szintén belekeveredett egy ugyanilyen botrányba.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.