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 Az elektromos autók gyors elterjedésében kételkedők gyakori ellenérve, hogy ha egycsapásra minden autót elektromosra cserélünk, azt nem bírja majd az elektromos hálózat. A villanyautók pártfogói erre általában azt válaszolják, hogy sajnos (vagy szerencsére) esély sincs arra, hogy az összes forgalomban lévő autót egyszerre cseréljük le, bőven van idő a hálózat fejlesztésére, mire túlsúlyba kerülnek a villanyautók. Németországban elméletek gyártása helyett egy kísérletben kipróbálták, mi történne, ha holnaptól az autók háromnegyede elektromos lenne. A kísérlet eredménye még a mi várakozásainknál is lényegesen biztatóbb. Arra a következtetésre jutottak ugyanis, hogy még komolyabb fejlesztések nélkül, a mai elektromos hálózat is gond nélkül elviselné, ha az összes autót egyszerre cserélnénk villanyautóra. A 16 hónapig tartó kísérletben a Pura Vida lakópark 85 férőhelyes parkolójába 58 db elektromos autó töltőt telepítettek. Néhány lakónak már tisztán elektromos vagy tölthető hibrid volt a saját autója, de kaptak még további 45 db elektromos autót, hogy az egy évnél is hosszabb vizsgálat során azzal közlekedjenek a saját autóik helyett. Arra biztatták őket, hogy ne csak helyi közlekedésre, pl. munkába járásra használják a villanyautókat, hanem bátran induljanak el velük hosszabb utakra is. A kísérlet alanyai így is tettek, jártak a Balti tengernél, a Benelux-államokban és Svájcban is. Bírja-e a hálózat a rengeteg villanyautót? A kísérletet megelőzően arra számítottak, hogy az 58 töltőpontból legfeljebb 30-at fognak egyszerre használni, a valóságban viszont soha nem töltött egy időben 13-nál több autó, ami a villanyautók 28,9%-át jelenti. Az egy időben felmerülő maximális teljesítmény 98 kW volt, amely töredéke az autók egyidejű töltéséhez elméletben szükséges 638 kW-nak. Utóbbihoz valóban komoly fejlesztésre lenne szükség, saját trafóházat kellett volna kiépíteni a társasház számára, de az élet bebizonyította, hogy az, hogy az elektromos autók egyre nagyobb akkumulátorral rendelkeznek még nem vezet ahhoz, hogy minden egyes autótulajdonos minden nap ki is használja a teljes kapacitást. A kísérlet elején a villanyautóval először találkozók nagyon sokszor töltötték az autókat, de egyszerre nagyon kevés energiát vettek fel. Valószínűleg ez a kezdeti „hatótávpara” megjelenése lehetett, akkor voltak nyugodtak, ha az autó mindig tele akkuval parkolt. A 16 hónap során ez azonban megváltozott, sokkal lazábbak lettek és ritkábban tették töltőre az autókat. Panel lakások előtt tölteni? Elméletileg megoldható! Kétségtelen, hogy az autósok többsége 18-22 óra között tette töltőre az autóját, amikor hazaért, azonban az autók 2-2,5 óra alatt általában teljesen fel is töltöttek, a tulajdonosnak pedig csak másnap reggel volt újra szüksége az autóra. Ahhoz, hogy még a 13 egy időben töltött autó energiaigénye miatt se legyen szükség hálózatbővítésre, okos töltéskezelő rendszert lehet alkalmazni, amely a rendelkezésre álló tápellátást megosztja az autók között, így az este 6 órakor bedugott autók ugyan nem töltenek fel este 8 órára, csak valamivel később, de ez nem is probléma, hiszen úgyis csak másnap reggelre van szüksége tele akkura az autósnak. A kísérlet eredményei más lakóközösségekre is alkalmazhatók, valószínűleg máshol sem lenne szükség új trafóra még akkor sem, ha minden hagyományos autót egyszerre váltana villanyautó. Egy másik, nem kevésbé fontos eredmény, hogy mikor a 45 kölcsönautót vissza kellett adni, a lakóközösség úgy döntött, hogy a kiépített töltőhálózatot szeretnék megvásárolni, mert sokan saját villanyautót vásárolnak. Címlapkép: Westend parkolóház töltősora 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!