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 Ma reggel végleges, sorozatgyártásra érett formában is bemutatkozott az a tisztán elektromos Toyota SUV, amelyet idén áprilisban még tanulmányautóként, a műszaki tulajdonságainak részletezése nélkül prezentált a közönségnek a japán autógyártó. A mai világpremieren szerencsére már az is kiderült, mit tud a Toyota legelső olyan új generációs villanyautója, amelyet már az európai vásárlók is haza tudnak vinni magukkal. Az elektromos sportterepjáró megtartotta furcsa nevét, azaz továbbra is bZ4X-ként beszélhetünk róla, amelyben a „bZ” a Beyond Zero, azaz a Toyota elektromobilitási stratégiájának kezdőbetűit adja, míg a 4X a terepjáró összkerékmeghajtását jelenti. A modell legnagyobb technológiai újítása, hogy ez az első villany-Toyota, amelyet dedikált elektromos padlólemezre fejlesztenek, és nem készül belőle belsőégésű motoros változat. Név szerint ez a különleges platform az e-TNGA, amelyet a Toyota a Subaruval közösen fejlesztett, és amely különösen tágassá varázsolja az utasteret öt személy számára. Az autó dizájnja nagyrészt megmaradt olyannak, amilyennek a tanulmányon láthattuk: a karakteres stílusjegyekkel díszített sportos SUV 85 mm-rel alacsonyabb, mint a RAV4, a tengelytáv azonban 160 mm-rel nagyobb és a túlnyúlások is rövidebbek. A motorháztető vonala 50 mm-rel alacsonyabban húzódik, ami a dinamikus megjelenésen túl a légellenállásra is pozitívan hat. Van azonban egy nagyon fontos különbség a tanulmányhoz képest. Míg áprilisban yoke kormánnyal mutatkozott be az autó, addig itt a sajtófotók között már olyat is találunk, ahol hagyományos, kerek kormánykerék áll ki a műszerfalból. A bZ4X egyébként az első Toyota, amibe úgynevezett steer-by-wire rendszert telepítettek, ami egyrészt pontosabb és egyszerűbb irányítást tesz lehetővé, másrészt pedig a kormányoszlop hiányában a lábak számára is több mozgásteret hagy. Az autó csomagtere a hátsó ülések lehajtása nélkül 452 liter. Uram Isten, milyen kormánya van az új Toyotának! Arról korábban már beszámoltunk, hogy a Toyota magabiztos akkumulátorának tartósságát illetően, és úgy számol, hogy még 10 év után is megőrzi kapacitásának 90 százalékát az akkucsomag. Arról azonban eddig nem esett szó, hogy mekkora akkukapacitás kerül a bZ4X-be: 71,4 kWh, amely várhatóan 450 kilométeres WLTP-szerinti hatótávolságot jelent, de a hivatalos adatokra még várnunk kell. Az elektromos sportterepjáró CCS csatlakozón keresztül veszi fel az elektromosságot, DC hálózaton 150 kW teljesítményen 30 percre van szüksége a 80%-os állapot eléréséhez. A fedélzeti töltő teljesítményéről csupán annyit árult el a Toyota, hogy 2022 utolsó negyedévében érkezik a 11 kW-os, háromfázisú rendszer az autóhoz. (Frissítés: Egy másik sajtóanyagból kiderült, hogy eleinte 6,6 kW lesz a plafon AC hálózaton.) Az akkumulátor vízhűtéses, a hatékony energiagazdálkodásról pedig hőszivattyú gondoskodik. Az akkumulátor egyébként úgy is tud töltődni a parkoló autóban, ha nincs csatlakoztatva kábel, csak érdemes napos helyet választani, ugyanis a bZ4X napelemtetővel érkezik. A cég számításai szerint ez évente mintegy 1800 „ingyenkilométert” is adhat. A villanyautót alapvetően összkerékmeghajtáshoz tervezték, a duplamotoros rendszer (egy-egy 80 kW-os villanymotorral a két tengelyen) összteljesítménye ebben az esetben 217,5 DIN lóerő (ami kb. 215 hagyományos értelemben vett lóerőnek felel meg), 336 Nm nyomatékkal. A végsebesség 160 km/h, nulláról százra pedig 7,7 másodperc alatt gyorsul az autó. A bZ4X elsőkerékhajtásos konfigurációban is elérhető lesz, ekkor egy 150 kW teljesítményű (204 DIN LE) villanymotor dolgozik az első tengelyen 265 Nm nyomatékkal. A végsebesség változatlan, de a gyorsulás 8,4 másodpercre nő. Az autó egypedálos módban is vezethető lesz. A modell a harmadik generációs Toyota Safety Sense-szel kerül piacra, amely új és továbbfejlesztett funkciókkal segíti a sofőrt a balesetek elkerülésében. A multimédia rendszerből is a legújabbat telepítik az autóba, ami ráadásul OTA frissítéseken keresztül folyamatosan fejlődhet. A Toyota bZ4X európai premierjét december 2-án tartják, akkor valószínűleg az értékesítési tervekről is hallani fogunk, de egyébként 2022 közepén jelenik meg globálisan a modell. This slideshow requires JavaScript. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!