PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

1000 km hatótáv, varázslatos dizájn – ilyen, amikor a Mercedes újra feltalálja az autót

elektromos autó

Nagy akkumulátorral bárki képes 1000 kilométer hatótávolságú elektromos autót fejleszteni – hangzik el a Mercedes-Benz videósorozatában, amelyben a cég munkatársai a Vision EQXX tervezésének folyamatáról beszélnek. Csakhogy az autózás nem ebbe az irányba halad: az aerodinamikus dizájn és a hatékony hajtáslánc egyesítésével próbálnak kevésbé energiaéhes villanyautókat gyártani. Ebben akar remekelni a Merci a ma kora este bemutatott lenyűgöző tanulmánnyal, és új jelentést adni mindannak, amit ma az autó szó alatt értünk.

A Vision EQXX láttán elsőre a Lightyear One koncepció ugrik be, azaz annak a holland csapatnak a napelemes villanyautója, akik szintén egy szuperhatékony járművet igyekeznek piacra dobni. A hasonlóságot az alacsonyan hátranyúló kupés tetővonal adja, amely a jelek szerint az egyik legfontosabb eleme az áramvonalas formának, s aminek – számos egyéb tényező mellett – a villany-Mercedes a páratlan, 0,17-es légellenállási együtthatóját köszönheti.

Csakúgy, mint a Lightyear, a hosszan elnyúló tetőt a Mercedes is arra használta, hogy napelemekkel támogassa a hatótávot. A 117 cella ideális körülmények között naponta akár 25 kilométernyi hatótávval is felruházhatja a járművet.  Persze a németek azért egy jóval sportosabb és elegánsabb járművel álltak elő, olyan korábbi projektekből ihletet és tapasztalatot merítve, mint például az 1937-es W 125, az 1938-as 540K Streamliner, illetve a 2015-ös Concept IAA, amely talán a legtöbb stíluselemet adta a Vision EQXX-nek.

Az utastér központi eleme a 47,5 colos „lebegő” kijelző 8K-s (7680×660 pixel) felbontással. Az energiahatékonyságra itt is komoly figyelmet fordítottak a fejlesztők, az intelligens megvilágításnak köszönhetően a kijelzőnek csak azok a részei fogyasztanak energiát, amelyekre adott helyzetben szüksége van a sofőrnek.

A Mercedes 18 hónapnyi fejlesztés után jutott el odáig, hogy bemutassa a jövő autóját, amelynek energiafogyasztását 100 kilométeren egyetlen számjeggyel le tudjuk írni. Aki nem ért a villanyautók nyelvén, ez azt jelenti, hogy ha fosszilis üzemanyaggal táplálkozna az autó, akkor 100 kilométeren mindössze körülbelül egyetlen litert égetne el a motorjában. Az alacsony fogyasztás miatt egyetlen töltéssel több mint 1000 kilométert tud elmenni az autó. A Formula 1-ben szerzett tapasztalattal a vállalat fejlesztői az EQS energiáját sűrítették a kompakt méretű, 2800 mm tengelytávolságú villanyautóba: az akkumulátor kapacitása kevesebb, mint 100 kWh, mégis 50%-kal kisebb, és 30%-kal könnyebb, mint ami a márka elektromos csúcslimuzinjában dolgozik. A kifejezetten a Vision EQXX-hez tervezett akkupakknál ehhez 400 Wh/l-es energiasűrűséget kellett elérni.

Az akkumulátordizájn számos további jellemzője járul hozzá a kivételes hatékonysághoz. Például a könnyű fedelét a Mercedes-AMG High Performance Powertrains és partnerei közösen tervezték a Mercedes-Grand Prix-en. A fedél cukornádhulladékból nyert egyedi, fenntartható kompozit anyagból készült, szénszállal megerősítve, ahogyan azt a Forma-1-ben is használják. Az akkumulátor aktív cellakiegyensúlyozást is tartalmaz, ami azt jelenti, hogy az autó egyenletesen vonja ki az energiát a cellákból. Összességében az akkumulátor tömege körülbelül 495 kilogramm, beleértve az elektromos és elektronikus alkatrészeket tartalmazó különálló OneBoxot is.

A Vision EQXX teljesítménye körülbelül 150 kW, de ami igazán lenyűgöző, az az, hogy az akkumulátorból érkező energia 95%-a mozgási energiává változik, azaz a 900V-nál is magasabb feszültségű elektromos rendszer mindössze 5%-os veszteséggel működik. A Mercedes hozzáteszi, hogy még a leghatékonyabbnak tartott belsőégésű motorok is jellemzően 30% körüli hatékonysággal üzemelnek.

A Vision EQXX fejlett hőkezelési rendszerrel rendelkezik. Az autó egy úgynevezett „cooling-on-demand” rendszert használ, ami technikailag nem más, mint egy innovatív légáramlás-szabályozó rendszer és egy hűtőlemez kombinációja. A hűtőlemez a jármű padlójába van beszerelve, lehetővé téve, hogy kihasználja a Vision EQXX alján áramló levegőt. Ez a leghatékonyabb módja annak, hogy az elektromos hajtást normál körülmények között hűvösen tartsa, így a jármű körülbelül 20 kilométeres hatótávolságot nyerhet a legaerodinamikusabb üzemmódban.

Amikor a hajtáslánc kezd felmelegedni, a Vision EQXX elején általában zárt állapotban lévő légbeömlő nyílások kinyílnak, és extra hűtőlevegőt küldenek át a légvezetők rendszerén. Ezeknek a légterelőknek a bemenetei az első lökhárító legnagyobb nyomású zónájában találhatók. Ezzel szemben a kimenetek alacsony nyomású zónákban vannak a motorháztető tetején. A rendszer szépsége, hogy amikor a redőnyök nyitva vannak, csak hét pontot (0,007) ad hozzá a légellenállási együtthatóhoz. Ha hűtésre van szükség, amikor a jármű áll, egy tartalék hűtőventilátor kapcsol be. A hulladékhő megtartásáról és felhasználásáról hőszivattyú gondoskodik.

A Vision EQXX-ből tavasszal bemutatkozik egy utcára engedhető példány, amely a Mercedes szerint bizonyítani fogja, hogy az 1000 km hatótáv valós körülmények között is teljesíthető. A prototípus egyébként már most is működik, és a Mercedes jelenlegi MBUX infotainment rendszerét használja. Számos eleme sorozatgyártáshoz közeli, de a vadonatúj akkutechnológiája csak egy 2024-ben megjelenő villanyautóban debütál.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.