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
auto
2024. 04. 26. péntek

Kína már csak idén támogatja a villanyautó vásárlást

elektromos autó

Kína az idei évtől 30%-kal csökkenti az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek – köztük az akkumulátoros elektromos autók – állami támogatását, majd 2022 végén teljesen kivezetik a támogatást – jelentette be a pénzügyminisztérium. A közlemény a támogatási rendszer megváltoztatása mellett a járművek biztonságának növelésére is kitér.

Kína elektromosautó-piaca a legnagyobb a világon, ami nem kis részben köszönhető a 2009-ben bevezetett elektromos autó vásárlást ösztönző állami támogatási programnak, amelyhez egyes helyi önkormányzatok is hozzáteszik a saját részüket. Ha az állami támogatás fokozatos kivezetése miatt csökkennek a kínai villanyautó eladások, az kihathat akár egyes gyártók globális fejlesztéseire is. A kínai autógyártók szövetsége azzal számol, hogy 2022-ben 27,5 millió személyautót értékesítenek Kínában, amelyből mintegy 5 millió lesz részben vagy teljesen elektromos. A hibridekkel is számolva tehát az új autóeladások 18%-át tehetik ki a kevésbé szennyező járművek. 2035-ig szeretnék teljesen kiszorítani a hagyományos járműveket az autópiacról.

Kínában egyszer már megpróbálkoztak a támogatás kivezetésével. 2019 nyarán a 400 kilométer feletti hatótávú villanyautók után adott támogatás 50.000 jüanról (2,5M Ft) 25.000 jüanra (1,27M Ft) csökkentették, a 250 kilométernél kisebb hatótávú járművek esetén pedig megszűnt az állam hozzájárulása, majd 2020 júniusától tovább csökkentették volna a támogatást. 2020 januárjában a jelentős mértékben csökkenő eladásokat látva a kormány visszatáncolt, mégis maradt a támogatási rendszer, amely a koronavírus miatt visszaeső gazdaságra egyértelműen jó hatással volt.

Nem tépázzák tovább a kínai villanyautós támogatást

2020 áprilisában jelentették be, hogy 2022-ig több lépcsőben, 10, 20, majd 30%-kal csökkentik az állami támogatást. A tömegközlekedésben használt járművek esetén 2021-ben 10%-kal, 2022-ben pedig 20%-kal tervezték csökkenteni a támogatásokat.

Az autógyártók persze igyekeznek minél több autót még magasabb állami támogatással átadni, így a NIO például bejelentette, hogy aki 2021. december 31-ig befizette az előleget az ES8, ES6 vagy EC6 modellekre, és 2022. március 31-ig át is veszi a járművet, még a 2021-es támogatással kapja meg autóját.

A kormány másik bejelentett célja a járművek biztonságának javítása, amely a baleseteknél bekövetkező károsodások, sérülések, tűzveszély csökkentése mellett az adatbiztonságot is magában foglalja, például online frissítések esetén.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.