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
auto
2024. 04. 20. szombat

A holland Lightyear One startup projektről korábban már írtunk egy összefoglalót. A projekt lényege, hogy egy nagyon könnyű és áramvonalas, agymotorokkal hajtott autót terveznek, napelemekkel a tetején, így hiába kicsi egy személyautó felülete, ha a fogyasztás nagyon kedvező, akkor értelmezhető hatótávot tud összeszedni a napsütésből, persze a ha nem a beépített napelemekről, hanem külső áramforrásból kell tölteni, akkor is vitathatatlan előny a kedvező fogyasztás, így egy normál háztartási konnektorból egy éjszaka alatt 400 km-re elegendő energia visszatölthető.

Lightyear One (forrás: Lightyear)

A Lightyear alapelve tehát a hatékonyság különösen magas szintre növelése a tervezés során, így nem kevesebbet, mint 725 km WLTP hatótávot ígérnek viszonylag kis, 60 kWh akkumulátor kapacitás mellett, valamint éves 20 000 teljesen tiszta kilométert, amelyhez az autóba integrált napelemek termelik meg az áramot.

Az impozáns számokat a következőkkel sikerült elérni:

  • Az autó csúcstechnikás anyagok felhasználásával készül, így a lehető legkönnyebb lehet, miközben megfelelően biztonságos marad az utasok számára.
  • A Lightyear One meghajtását függetlenül hajtott kerekek biztosítják, így nincs energiaveszteség a motor és a kerekek közötti erőátviteli rendszerben.
  • A tető és a motorháztető öt négyzetmétere beépített napelemeket tartalmaz, biztonsági üveg bevonattal, amely annyira erős, hogy egy felnőtt sétálhat rajta anélkül, hogy károsodna.
  • A napelemeken kívül a jármű akkumulátora nyilvános gyorstöltőnél (22 kW AC és 75 kW DC maximális teljesítménnyel) vagy akár egy hagyományos otthoni konnektorról is feltölthető.

Lightyear One (forrás: Lightyear)

A prototípus bemutatáskor Lex Hoefsloot felhívta a figyelmet a klímaváltozásra, valamint hangsúlyozta, hogy azzal, hogy nem egy másik autóból indultak ki a fejlesztéskor, hanem teljesen a nulláról kezdték, így lehetőségük volt arra, hogy a tervezés minden lépésénél a különösen jó hatékonyságra törekedjenek, ugyanakkor a legnagyobb nehézség a csúcstechnológia magas ára, így a céljuk, hogy autómegosztó flottákba is bekerülhessenek, hogy a minél nagyobb sorozattal csökkenhessen a hatékony és nagy hatótávolságra alkalmas autó ára.

Lightyear One (forrás: Lightyear)

Végül a legfontosabb kérdés, mikor kerülhet az utakra a szuperhatékony Lightyear One?

2021-ben tervezik a gyártás felpörgetését. Az első 100 autót már lefoglalták, de a honlapjukon a vásárlók 119 000 eurós foglalási díj ellenében sorszámot kaphatnak a 2021-ben elkészülő első 500 példány egyikéhez.

 

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.