PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 10. 15. kedd
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

A Stellantisnál régi Fiat hagyományt elevenítettek fel a napokban, amikor is a vállalat vezérigazgatója a saját termékeik ellen beszélt. Mint emlékezetes, 2014-ben még Fiat Chryslernek hívták a céget, amikor az akkori vezérigazgató azt kérte a vásárlóktól, hogy ne vegyék meg a Fiat 500e elektromos kisautót, mert minden egyes példányon bukik a cég, és csak a kibocsátási kvóták miatt árulják azt.

Most, ha nem is ennyire típusspecifikusan, de ismét kaptunk egy kirohanást az aktuális vezérigazgatótól.

Egyébként sem környezetbarát

A Stellantis csoport vezetője, Carlos Tavares, a napokban vezető európai lapoknak adott interjút, amelyben a vállalat elektromos terveire is kitért – számolt be róla a Reuters.

A beszélgetésen szó volt róla, hogy a világ negyedik legnagyobb autógyártója 30 milliárd eurót szán arra, hogy elektromossá alakítsa modelljeit. A tőzsde jól reagált a programra, a hírügynökség szerint részben ennek köszönhető, hogy a vállalat részvényeinek értéke 60%-kal emelkedett egy év alatt. Az interjú alapján azonban úgy tűnik, hogy a program inkább külső nyomásra született, a vállalat vezetése nincs igazán mögötte szívvel-lélekkel.

Tavares szerint ugyanis az elektrifikációt a politika erőlteti, nem az iparági szereplők választották maguktól. A cégvezető szerint a mai európai energiamixben 70 ezer kilométer kell ahhoz, hogy a villanyautó leküzdje a gyártása során keletkező szén-dioxid többletből származó hátrányát. Ezzel szemben egy light hibrid autó ára csak fele annyi, mint egy teljesen elektromosé – tette hozzá, és itt valószínűleg a mild hibridekre gondolhatott.

Ha a fenti 70 ezer kilométeres szám igaz, az elég szomorú a vállalatra nézve. Egy, a témával foglalkozó európai egyetemi kar professzora szerint ugyanis, a kontinensünkön ma készülő villanyautóknál ez a szám sokkal inkább 25 ezer kilométer. A hasonló számítások általában régi adatokkal, szennyező forrásokból előállított árammal készített akkumulátorokkal, a belsőégésű alternatíva esetén pedig a valóságtól elrugaszkodott gyári fogyasztási adatokkal számolnak. A torz eredményekkel azt sugallják, hogy csak egy évtizednyi használat után lesz környezetbarát az elektromos alternatíva. A Stellantis vezetője kapcsán azonban nem feltételezzük, hogy nincs tisztában a saját vállalata adatival, ez viszont arra enged következtetni, hogy súlyos lemaradásban lehetnek a versenytársakhoz képest, mivel autóik majd’ háromszor ilyen szennyezőek.

Súlyos társadalmi következmények

A cég vezetője azonban ennél is tovább ment az EU-nak szóló kritikában, és komoly következményekről beszélt.

Tavares szerint a belsőégésű motorok forgalmazásának 2035-ben esedékes betiltása azt jelenti, hogy az autógyártóknak nagyon gyorsan kell átalakítaniuk a gyáraikat és a beszállítói láncukat is.

Ez a brutális átalakulás társadalmi kockázatokkal jár – mondta a vezető, utalva arra, hogy bár korábban azt ígérte, nem zárnak be európai gyárakat, versenyképesnek kell maradniuk. Olaszországban például kétszer olyan drága a termelés, mint más országokban, ezt pedig főleg az elszabaduló energiaárak számlájára írta a CEO.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.