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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

A Stellantisnál régi Fiat hagyományt elevenítettek fel a napokban, amikor is a vállalat vezérigazgatója a saját termékeik ellen beszélt. Mint emlékezetes, 2014-ben még Fiat Chryslernek hívták a céget, amikor az akkori vezérigazgató azt kérte a vásárlóktól, hogy ne vegyék meg a Fiat 500e elektromos kisautót, mert minden egyes példányon bukik a cég, és csak a kibocsátási kvóták miatt árulják azt.

Most, ha nem is ennyire típusspecifikusan, de ismét kaptunk egy kirohanást az aktuális vezérigazgatótól.

Egyébként sem környezetbarát

A Stellantis csoport vezetője, Carlos Tavares, a napokban vezető európai lapoknak adott interjút, amelyben a vállalat elektromos terveire is kitért – számolt be róla a Reuters.

A beszélgetésen szó volt róla, hogy a világ negyedik legnagyobb autógyártója 30 milliárd eurót szán arra, hogy elektromossá alakítsa modelljeit. A tőzsde jól reagált a programra, a hírügynökség szerint részben ennek köszönhető, hogy a vállalat részvényeinek értéke 60%-kal emelkedett egy év alatt. Az interjú alapján azonban úgy tűnik, hogy a program inkább külső nyomásra született, a vállalat vezetése nincs igazán mögötte szívvel-lélekkel.

Tavares szerint ugyanis az elektrifikációt a politika erőlteti, nem az iparági szereplők választották maguktól. A cégvezető szerint a mai európai energiamixben 70 ezer kilométer kell ahhoz, hogy a villanyautó leküzdje a gyártása során keletkező szén-dioxid többletből származó hátrányát. Ezzel szemben egy light hibrid autó ára csak fele annyi, mint egy teljesen elektromosé – tette hozzá, és itt valószínűleg a mild hibridekre gondolhatott.

Ha a fenti 70 ezer kilométeres szám igaz, az elég szomorú a vállalatra nézve. Egy, a témával foglalkozó európai egyetemi kar professzora szerint ugyanis, a kontinensünkön ma készülő villanyautóknál ez a szám sokkal inkább 25 ezer kilométer. A hasonló számítások általában régi adatokkal, szennyező forrásokból előállított árammal készített akkumulátorokkal, a belsőégésű alternatíva esetén pedig a valóságtól elrugaszkodott gyári fogyasztási adatokkal számolnak. A torz eredményekkel azt sugallják, hogy csak egy évtizednyi használat után lesz környezetbarát az elektromos alternatíva. A Stellantis vezetője kapcsán azonban nem feltételezzük, hogy nincs tisztában a saját vállalata adatival, ez viszont arra enged következtetni, hogy súlyos lemaradásban lehetnek a versenytársakhoz képest, mivel autóik majd’ háromszor ilyen szennyezőek.

Súlyos társadalmi következmények

A cég vezetője azonban ennél is tovább ment az EU-nak szóló kritikában, és komoly következményekről beszélt.

Tavares szerint a belsőégésű motorok forgalmazásának 2035-ben esedékes betiltása azt jelenti, hogy az autógyártóknak nagyon gyorsan kell átalakítaniuk a gyáraikat és a beszállítói láncukat is.

Ez a brutális átalakulás társadalmi kockázatokkal jár – mondta a vezető, utalva arra, hogy bár korábban azt ígérte, nem zárnak be európai gyárakat, versenyképesnek kell maradniuk. Olaszországban például kétszer olyan drága a termelés, mint más országokban, ezt pedig főleg az elszabaduló energiaárak számlájára írta a CEO.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.